Telenet verhoogt participatie in Caviar Group van 49% naar 70%

Mechelen, 26 september 2022 – Telenet laat weten dat het zijn participatie in productiehuis Caviar Group verhoogt van 49% naar 70%, en Caviar vanaf 1 oktober volledig zal consolideren in zijn financiële cijfers. Begin mei 2021 stapte Telenet in het productiehuis, vanuit een gezamenlijke ambitie onze sterke lokale content en talenten maximaal internationaal te laten renderen.

Anderhalf jaar na de instap in de internationale content studio Caviar, trekt Telenet zijn belang op van 49% naar 70%. Vanaf 1 oktober zal Caviar bovendien volledig geconsolideerd worden in de financiële resultaten van Telenet. Caviar Group blijft evenwel verder functioneren als onafhankelijke content studio. De overige aandelen blijven in handen van de huidige aandeelhouders Bert Hamelinck (CEO Caviar en verantwoordelijk voor fictie), Mathias Coppens (verantwoordelijk voor tv-afdeling Roses Are Blue) en Michael Sagol (Chief Talent Officer en verantwoordelijk voor branded content internationaal). De dagelijkse leiding van Caviar blijft in handen van het huidige management, dat sterk geëngageerd blijft voor de lange termijn.

​Succesjaren

Caviar kende in 2021 en 2022 zeer succesvolle jaren. Lokaal werd er gescoord met de hitserie F*** you very very much en nieuwe TV programma’s zoals Restaurant Misverstand. Formats zoals Code van Coppens (The Way Out) en Down The Road werden verkocht aan zenders in Nederland, Polen, Denemarken en het Midden-Oosten. Er waren internationale remakes van Professor T voor ITV en onlangs nog Bad Sisters (gebaseerd op Clan) voor Apple TV+. De films van Caviar vielen in de prijzen met 2 Oscars voor Sound of Metal in 2021 en de Caméra d'Or voor War Pony op het filmfestival van Cannes in mei. Volgende maand komt met Rebel de nieuwe film van Adil El Arbi & Billal Fallah in de zalen. Ook in branded content was er een grote groei met campagnes voor merken als Amazon, Samsung en Coca-Cola en 4 door Caviar geproduceerde advertenties op de meest recente Super Bowl. Dit alles zorgde voor recordresultaten, waarbij het bedrijf zijn doelstellingen ruimschoots overtrof. ​

John Porter, CEO Telenet: “We geloven absoluut in de verdere groei van Caviar. We vonden elkaar anderhalf jaar geleden in een gezamenlijke visie op het internationaal potentieel van onze lokale talenten en content. Caviar heeft een bewezen trackrecord in het creëren van content die ook internationaal goed scoort . We zijn onder de indruk van hun resultaten van de afgelopen 18 maanden en de projecten die ze in de pijplijn hebben zitten. Dit heeft ons doen beslissen om ons belang in het bedrijf op te trekken naar 70%".

Bert Hamelinck, CEO Caviar: “Het succes van Caviar is er alleen maar dankzij al onze creatieve talenten en een zeer hecht en gepassioneerd team in al onze entiteiten en vestigingen. We zijn hun dan ook zeer dankbaar voor hun vertrouwen en tomeloze inzet, en samen met hen zijn we zeer trots dat we wereldwijd ​ onze eigen visie en strategie verder verder kunnen uitbouwen met de ondersteuning van Telenet.

Financiële cijfers

In 2021 sloot Caviar Group het jaar af met inkomsten van 126,4 miljoen euro en een EBITDA van 8,8 miljoen euro (cijfers exclusief Caviar Parijs, dat niet geconsolideerd zal worden). De consolidatie van Caviar Group vanaf 1 oktober zal geen impact hebben op de vooruitzichten van Telenet voor het boekjaar 2022.

Telenet en participaties in entertainment

De verhoging van de participatie in Caviar past in de langetermijn entertainmentstrategie van Telenet. Het bedrijf investeert al jaren in het Vlaamse medialandschap, onder andere via Woestijnvis en SBS (Play4, Play5, Play6 en Play7). Met The Park zet Telenet ook in op de verdere verbreding van het entertainmentaanbod met virtual reality-ervaringen. De algemene doelstelling is om ervoor te zorgen dat de lokale televisiesector voldoende zuurstof heeft voor straffe lokale producties. Naast deze maximaal te laten renderen binnen de eigen klantenbasis en de Vlaamse afzetmarkt, wordt er ook naar gestreefd om de groeimogelijkheden in het buitenland optimaal te benutten.

Perscontact Caviar
Eva Custers