Telenet verwerft extra spectrum om uitrol van 5G in België te versnellen

De volgende informatie is gereglementeerde informatie zoals gedefinieerd in het Koninklijk Besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt. Voorwetenschap.

Mechelen, 21 juni 2022 - Na de door het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) georganiseerde multibandveiling bevestigt Telenet Group NV, een direct filiaal in volle eigendom van Telenet Group Holding NV (hierna 'Telenet') (Euronext Brussels: TNET), dat het frequenties heeft verkregen op de banden 700 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz en 3500 MHz voor een totaalbedrag van € 264,3 miljoen. Telenet zal dit spectrum gebruiken om de continuïteit van de dienstverlening voor zijn bestaande netwerken te verzekeren en de uitbreiding voort te zetten van zijn 5G netwerk, waarvan de commerciële uitrol in december 2021 is begonnen voor het merk Telenet en in april 2022 voor het merk BASE en voor Telenet Business.

Op 28 maart 2022 heeft het BIPT aan Telenet een gereserveerd spectrum toegewezen op de banden 900 MHz (2x5 MHz), 1800 MHz (2x15 MHz) en 2100 MHz (2x10 MHz), voor een prijs van € 73 miljoen. De frequenties die werden verkregen in de veiling, die op 1 juni 2022 begon en op 20 juni 2022 eindigde, zijn nu aan deze frequenties toegevoegd. In totaal verkreeg Telenet (inclusief het gereserveerde spectrum) 2x5 MHz op de band van 700 MHz, 2x10 MHz op de band van 900 MHz, 2x20 MHz op de band van 1800 MHz, 2X15 MHz op de band van 2100 MHz en 100 MHz op de band van 3500 MHz, voor een totaalbedrag van € 264,3 miljoen. Telenet zal deze frequenties gedurende 20 jaar kunnen gebruiken, met uitzondering van de frequenties op de 3500 MHz-band, die op 6 mei 2040 zullen vervallen. De operatoren hebben de keuze om te kiezen voor een eenmalige vooruitbetaling of voor jaarlijkse uitgestelde betalingen. Telenet is beide opties nog aan het evalueren.

Dankzij deze combinatie van frequenties zal Telenet zijn mobiele uitrolplan verder kunnen uitvoeren. Enerzijds zal de vernieuwing van het bestaande spectrum de continuïteit van de dienstverlening voor de bestaande netwerken verzekeren. En anderzijds zal Telenet met de in het 700 MHz en 3500 MHz frequentiebanden verkregen spectrum haar 5G netwerk kunnen uitbreiden en zijn residentiële en business klanten een nog betere 5G ervaring kunnen aanbieden.

John Porter, CEO Telenet: "Ik ben erg tevreden met het resultaat van deze spectrumveiling. We hebben maar liefst 200 MHz aan spectrum kunnen verwerven tegen een zeer scherpe prijs. Dit resultaat is een belangrijke mijlpaal in het 5G verhaal. In de afgelopen jaren hebben wij niet zomaar op de veilingen voor het 5G spectrum gewacht. Wij hebben de testlicentie van het BIPT gebruikt om 5G use cases te testen met partners in verschillende domeinen, en konden dankzij de tijdelijke 5G licentie van het BIPT onze commerciële uitrol beginnen in december 2021 voor het merk Telenet, in maart voor Telenet Business en in april van dit jaar voor BASE. Tegelijkertijd zijn wij dag na dag verdergegaan met de uitrol en de actieve voorbereiding van ons netwerk. Dankzij de nieuwe verworven frequenties beginnen wij aan een nieuwe fase van de uitbreiding van ons 5G netwerk. Dit zal leiden tot hogere snelheden, een grotere capaciteit, kortere reactietijden en meer stabiliteit voor zowel particulieren als bedrijven op het volledige Belgische grondgebied”.

De spectrumveiling is nog niet voorbij, aangezien nu eerst de positionering van de door elke operator gekochte blokken op de betrokken frequentiebanden moet worden bepaald. Daarna zal een veiling van het spectrum op de 1400 MHz-band worden gehouden.

Persbericht Persbericht.docx - 520 KB
Stefan Coenjaerts Director Corporate Communications, Telenet