Telenet vormt om naar ‘agile’ organisatie

Telenet voert momenteel aanpassingen door om zich om te vormen van een klassiek hiërarchische naar een flexibele ‘agile’ organisatie. Dit type organisatie wordt gekenmerkt door minder hiërarchie en kleinere, wendbare en autonome teams waar mogelijk. Telenet gelooft dat deze aanpassing in manier van werken het bedrijf in staat zal stellen om snel en accuraat te blijven inspelen op het snel veranderende gedrag van de klanten van vandaag. Gekende voordelen van dit type organisatie zijn onder andere snellere time-to-market, beter inspelen op feedback van klanten en meer gemotiveerde werknemers.

Telenet begon reeds in februari met eerste testen van de agile principes. Daaruit blijkt al dat werken in autonome teams inderdaad leidt tot hogere employee engagement. Het bedrijf heeft de intentie om tegen voorjaar 2020 een derde van medewerkers op deze nieuwe manier hun taken te laten uitvoeren: in kleinere autonome teams met meer beslissingsbevoegdheden. Het is vooral de manier waarop projecten worden uitgevoerd, die aangepast wordt: inhoudelijk blijven de taken voor het merendeel behouden. Telenet investeert momenteel volop in de nodige bijscholing, coaching en communicatie voor medewerkers om vlot in deze nieuwe manier van werken te stappen.

In deze omvorming naar een agile structuur worden doorheen de organisatie open en transparante gesprekken gevoerd over hoe de nieuwe manier van werken strookt met de visie en ambities van de betrokken personen. Na verschillende gesprekken werd kort na de zomer door Claudia Poels (senior Vice-President Human Resources) en Luc Machtelinckx (Executive Vice-President & General Counsel) aangegeven zij hun verdere ambities niet weerspiegeld zien in deze nieuwe manier van werken. In onderling overleg werd dan ook besloten dat zij hun huidige rol niet meer zullen opnemen in de nieuwe organisatie. Zij blijven evenwel hun afdeling leiden tot het voorjaar van 2020. Daarna worden hun taken opgenomen door Ann Caluwaerts (Chief Corporate Affairs) die dit zal combineren met haar andere verantwoordelijkheden voor communicatie, ‘brand’ en regelgeving.

John Porter, CEO Telenet: “Om ons te kunnen blijven aanpassen aan het snel veranderende consumentengedrag, moeten we onze organisatie wendbaar en flexibel houden. We geloven dat de agile manier van werken past bij de Telenet-cultuur. We investeren momenteel sterk in de nodige omkadering, coaching en communicatie naar alle medewerkers toe. Uiteraard is verandering nooit gemakkelijk, en het is niet uitgesloten dat bepaalde medewerkers beslissen dat die verandering niet volledig strookt met hun ambities. Ik heb daar ook alle respect voor. Het spijt me dan ook dat we in deze omvorming naar nieuwe manier van werken geconfronteerd worden met een dergelijke beslissing van twee doorwinterde professionals, namelijk Claudia en Luc. Ik wil hen absoluut bedanken voor hun inzet om van Telenet mee het sterke en duurzame bedrijf te maken dat het vandaag de dag is. Luc Machtelinckx leverde meer dan 20 jaar een fundamentele bijdrage aan de groei van Telenet met onder andere de verwerving van onze huidige kabelnetwerken, de beursgang van het bedrijf, de start van digitale televisie en diverse overnames waaronder Canal+, Codenet, BASE, De Vijver Media, SFR, en Nextel. Luc staat binnen Telenet bekend voor zijn integriteit alsook zijn scherp en strategisch inzicht, dit zowel op puur juridisch als business vlak.  Claudia Poels was de afgelopen twaalf jaar de drijvende kracht achter het realiseren van een geïntegreerde bedrijfscultuur en de bijhorende waarden, doorheen onder andere de hierboven genoemde overnames en transformaties. Employee engagement werd een prominent topic en Telenet is gekend als attractieve werkgever en scoort sterke scores op engagement bij werknemers. Claudia staat bekend om haar waardering naar elke medewerker en focus op hoe iedereen op zijn manier het verschil maakt in het grotere geheel. Ik wens hen beiden alle succes met hun verdere toekomstige plannen.”