‘The night of’, nieuwe topreeks van HBO, vanaf 11 juli in Play More

Op 10 juli wordt ‘The night of’, een nieuwe topreeks van HBO, gereleaset in Amerika. Vanaf dan zal er elke week meteen en exclusief een aflevering beschikbaar zijn in Play More van Telenet; vanaf 3:00 op 11 juli in onze tijdszone. ‘The night of’ is een nieuwe miniserie van Steven Zaillian en Richard Price met acteurs John Turturro (The Big Lebowksi en Barton Fink) en Riz Amed (Star Wars, Nightcrawler).

‘The night of’ is een fictieve miniserie van 8 afleveringen gebaseerd op de BBC-serie ‘Criminal Justice’ en vertelt het verhaal van een jongeman die na een avondje feesten in New York wakker wordt naast een vermoorde vrouw. Deze serie met uitdrukkelijk cinematografische look duikt in de complexe moordzaak en daarmee ook het strafrechtelijk systeem in NYC. ‘The Night of’ onderscheidt zich door zijn realisme, zijn humane toets en zijn open blik op hoe er vandaag tegen schuld en onschuld in moordonderzoeken aangekeken wordt.

Maar ‘The Night of’ overtuigt vooral door zijn cinematografische kwaliteiten met een voortreffelijk scenario, sterke beelden, en bijzonder overtuigende acteurs. Al meteen na de wereldpremière van de eerste aflevering op het Tribeca filmfestival in New York waren de reacties bijzonder positief. Ook zo na de gala-screening in het British Film Institute in Londen afgelopen week.

John Turturro speelt de rol van Jack Stone, een onderdrukte advocaat die bij politiekantoren langsgaat op zoek naar cliënten. Die rol was oorspronkelijk weggelegd voor de overleden James Gandolfini, bekend van The Sopranos. Gandolfini blijft wel op de generiek prijken als executive producer.

De jonge Riz Amed speelt Nasir Khan, een Pakistaanse cliënt van Stone die vervolgd wordt voor de moord op een vrouw. Amed was eerder al te zien in Star Wars en Nightcrawler. Daarnaast is hij ook gekend als rapper Riz MC.

‘The night of’ werd geschreven door Richard Price en Steven Zaillian. Verschillende afleveringen werden eveneens geregisseerd door Zaillian, die hiermee zijn tv-debuut maakt. Zaillian was tot hiertoe vooral bekend als bijzonder gelauwerd scenarioschrijver. Zo hield bij de pen vast bij Schindler’s List en won daardoor zowat alle scenario-award die er bestaan: de Oscar, de BAFTA-award én de Golden Globe. Andere scenario’s van Zaillian zijn bijvoorbeeld Awakenings, Mission: impossible en Hannibal.

Avant-première bij Play More goed gesmaakt

Om de lancering van deze nieuwe reeks in de kijker te zetten, gaf Telenet zijn Play More abonnees de kans om de eerste aflevering al een week voor de officiële lanceringsdatum te bekijken. Met succes want The Night of werd meteen de op één na meest opgevraagde titel, na de aflevering Game of Thrones van die week.

Play More, hofleverancier van HBO topreeksen

Play More is de exclusieve verdeler van HBO topreeksen. Dankzij een exclusiviteitscontract is Play More ‘Home of HBO’. Dat betekent dat Telenet met Play More ‘hofleverancier’ is van hun nieuwe topreeksen. ‘The night of’ is gelijktijdig met de VS beschikbaar. Wekelijks een aflevering, vanaf 11 juli.

Andere nieuwe topreeksen op Play More deze maand

Silicon Valley seizoen 3 (alle afleveringen beschikbaar vanaf 2 juli),

Ballers seizoen 2 (vanaf 17 juli - gelijktijdig met Amerika - elke week 1 aflevering),

Mr. Robot seizoen 2 (vanaf 20 juli - 1 week na release in Amerika).