The Park Playground lanceert volledig draadloze VR-ervaringen voor grote groepen, met dank aan HTC VIVE

Na een uitgebreide testfase zijn HTC VIVE en The Park Playground erin geslaagd om als eerste volledig over te stappen op mobiele VR om in te spelen op de behoeften van locatiegebaseerd entertainment

Mechelen, 27 oktober 2022 - HTC VIVE, het toonaangevende virtual reality-platform (VR), en The Park Playground, een aanbieder van meeslepende VR-ervaringen, hebben enthousiast de allereerste overgang naar volledig draadloze VR-ervaringen aangekondigd, zowel in de Europese vestigingen van The Park Playground als op locatie. Tot op heden hebben ze al meer dan 260.000 bezoekers verwelkomd. Deze mobiele VR-ervaringen, mogelijk gemaakt door de headset HTC VIVE Pro Focus 3, zijn al door meer dan 75.000 gebruikers getest.

Na een negen maanden lange testfase om het prototype te verfijnen, maken HTC VIVE en The Park Playground als eerste draadloze mobiele VR mogelijk voor location-based entertainment (LBE, oftewel locatiegebaseerd entertainment), een sector waarin de behoeften en verwachtingen van de klant voortdurend evolueren. Met de nieuwe headset HTC VIVE Pro Focus 3, een van de meest gebruikte headsets voor LBE-evenementen en -locaties, hebben de twee bedrijven spelers verlost van de hardware op hun rug. Dankzij een set-up die VR-content rechtstreeks naar het mobiele apparaat stuurt, hebben spelers nu meer vrijheid om zichzelf helemaal te laten gaan in de VR-omgeving. Bovendien kunnen LBE-aanbieders met deze native oplossing zonder beperkingen nieuwe ervaringen creëren.

Tijdens hun langdurige samenwerking heeft The Park Playground zijn unieke inzichten gedeeld om HTC VIVE te helpen bij de productontwikkeling van zowel de hardware als de software – in het bijzonder op het vlak van LBE.

“Sinds onze eerste samenwerking in 2018 is The Park Playground een interessante partner gebleken, want ze trekken met hun exclusieve VR-avonturen mensen van alle leeftijdsgroepen aan, niet alleen gamers en techfanaten. Dat biedt ons de mogelijkheid om onze producten voor een breed publiek toegankelijk te maken, en er feedback over te krijgen”, aldus Fabian Nappenbach, directeur productmarketing bij HTC VIVE EMEA. “Het partnerschap is ook gunstig voor de ontwikkeling van onze VR-producten. Onze onderzoeks- en ontwikkelingsteams werken namelijk nauw samen met bedrijven zoals The Park Playground. Hun inbreng is van onschatbare waarde om de technologie en onze LBE-software naar een hoger niveau te tillen.”
“Marktleiders zoals HTC VIVE zijn een bron van opwindende innovaties op het vlak van technologie, gameplay en storytelling. Samen kunnen we nog betere VR-ervaringen aanbieden die de klanttevredenheid verhogen”, zegt Peter Vindevogel, CEO van The Park Playground. “Zo hebben we de technologie aanzienlijk opgeschaald door ze in meer dan tien van onze vestigingen in gebruik te nemen, waar nu tot acht spelers per veld kunnen spelen. Dat is niet alleen een grote stap vooruit in ons technologie-aanbod nu we onze aanwezigheid wereldwijd verder uitbouwen, maar het luidt ook een nieuw tijdperk voor het gebruik van VR in. Virtual reality is nu rijker en gemakkelijker te beleven dan ooit.”

De volgende stappen voor VR-innovaties, aangestuurd door HTC VIVE en The Park Playground

De lancering van de volledig draadloze VR-ervaringen volgt op de samenwerking die vorig jaar startte tussen HTC VIVE, The Park Playground en Vodafone. Toen organiseerden de bedrijven een 5G-gamingwedstrijd om de mogelijkheden van VR-ervaringen op een 5G-netwerk te testen. Door twee teams uit Noord- en Zuid-Nederland op afstand samen te brengen, toonde het project hoe 5G met zijn lage latentie, hoge bandbreedte en hoge datasnelheden VR-gaming op verschillende locaties mogelijk maakt – en wat dat betekent voor de toekomst van VR-gaming.

HTC werkt volgens het co-creatieprincipe en verfijnt zijn technologie op basis van feedback van partners zoals The Park Playground. Denk maar aan de HTC VIVE Focus 3. Die headset wordt gekenmerkt door visuals in 5K, een gezichtsveld van 120 graden, een vernieuwingsfrequentie van 90 Hz, een evenwichtige ergonomie met verwijderbare batterijen, en een gemakkelijk te reinigen gezichtsmasker met magneetbevestigingen.

De nieuwe Location Based Software Suite (LBSS) van de VIVE is bovendien geschikt voor verschillende toepassingen en krijgt er voortdurend nieuwe functies bij.De VIVE Focus 3 kan in de LBE-modus single-trackinggebieden van maximaal 1000 m² (33 m bij 30 m) vergroten – grofweg de oppervlakte van vier aangrenzende tennisbanen – en ondertussen zorgen voor een vloeiende, vrij bewegende inside-out 6DoF-tracking met een nauwkeurigheid tot minder dan een millimeter.

Omliggende kaarten kunnen door meerdere headsets tegelijk worden gebruikt om ervaringen met meerdere gebruikers mogelijk te maken. Dankzij visuele odometrie (VO) hoeven gebruikers het instelproces van de omgeving niet te doorlopen en kunnen ze meteen de 6DoF-ervaring induiken zodra ze hun headset opzetten. Op die manier kunnen ze onmiddellijk LBE- of VR-programma's in verschillende omgevingen gebruiken.

Contact voor journalisten:

An Luyten - [email protected] - 0475 77 58 24

Over HTC

HTC is het toonaangevende virtual reality-platform en -ecosysteem (VR) dat levensechte VR-ervaringen voor bedrijven en consumenten creëert. Het VIVE-ecosysteem bestaat uit geavanceerde VR-hardware, -software en -content. De activiteiten van VIVE omvatten ongeëvenaarde XR-hardware; het platform en de appstore van VIVEPORT; VIVE Enterprise Solutions voor zakelijke klanten; VIVE X, een VR-business accelerator van 100 milj. USD; en VIVE ARTS voor cultuurinitiatieven. Ga voor meer informatie naar www.vive.com.

Over The Park Playground

The Park Playground werd in 2018 opgericht en is een ‘corporate venture’ van Telenet (een Belgische entertainment- en telecomprovider, en onderdeel van Liberty Global) en 9.5 Magnitude Ventures. Hun missie: het grote publiek laten proeven van het entertainment van de toekomst. The Park Playground verzorgt meeslepende virtual reality-ervaringen en is een voorbeeld van het zogenaamde 'fygitaal entertainment'. Het biedt mensen een teamervaring aan die balanceert op de grens tussen het fysieke en digitale leven. The Park Playground is sterk gegroeid en heeft op vier jaar tijd elf vestigingen geopend in België en Nederland. Eind dit jaar en in 2023 volgen ook verscheidene vestigingen in het VK.

​The Park heeft al meer dan 260.000 bezoekers over de vloer gehad. In The Park kun je samen met vrienden, familie of collega's even ontsnappen aan de realiteit tijdens een vriendenactiviteit, gezinsuitstap of teambuilding. De spelers hebben het verloop van het verhaal volledig in eigen handen. The Park ontwikkelt zelf de games die bezoekers kunnen spelen. Ze zijn geschikt voor alle leeftijdsgroepen. Je kunt bij The Park o.a. gaan 'mollenjagen' in De Mol (gebaseerd op het bekende tv-programma), gijzelaars bevrijden als een echt SWAT-team in The Heist of op griezelige zombies jagen in The Hallow: www.theparkplayground.com