The Park Playground lanceert voor het eerst VR-game met ingebouwde paniekknop

The Park Playground lanceert voor het eerst VR-game met ingebouwde paniekknop

“Griezelen als uitlaatklep en om onze kwetsbaarheid te omarmen”

Woensdag 30 november 2022. The Park Playground, de divisie van telecomoperator Telenet gespecialiseerd in VR-ervaringen, lanceert met ‘Don’t Scream’ de meest griezelige VR-experience ooit. Het spel is gebaseerd op de gelijknamige reeks op Streamz waarin comedian William Boeva enkele BV’s uitdaagt om zo koelbloedig mogelijk te blijven. In de VR-experience zitten enkele nieuwe elementen verwerkt, zoals een paniekknop en het geluid dat een rol speelt bij de puntentelling. “Griezelen is iets van alle tijden, maar de laatste jaren zien we toch een opmars, kijk maar naar de populariteit van Halloween bijvoorbeeld”, zegt Dimitri Goossens, filosoof verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en gespecialiseerd in griezelen en horror. “Voor veel mensen is griezelen een uitlaatklep om even afstand te nemen van onze strak georganiseerde samenleving. Zolang je kan griezelen in een veilig kader – zoals bij The Park ​ – leren we daarmee onze kwetsbaarheid te omarmen”.

William Boeva en Peter Vindevogel, CEO van The Park Playground
William Boeva en Peter Vindevogel, CEO van The Park Playground

Vanaf 15 december 2022 is het zover. Dan kan het brede publiek in alle vestigingen van The Park kennismaken met ‘Don’t Scream’, de nieuwste VR-ervaring van entertainmentbedrijf The Park Playground. De spelers krijgen een VR-bril op en worden ondergedompeld in een soort virtuele escaperoom met de meest griezelige decors, zombies, akelige reuzenspinnen en vieze angstaanjagende monsters. Door samen te werken en opdrachten op te lossen, moeten ze zichzelf zien te redden uit verschillende hachelijke situaties.

Het spel heeft enkele nieuwe elementen in petto, zegt comedian William Boeva die heeft meegewerkt aan de ontwikkeling ervan en zelf ook in het spel opduikt als spelleider.

“Dit is het allereerste VR-game met een ingebouwde paniekknop, een panic button. Dat doen we omdat je op die manier het spel kan pauzeren zonder dat je je VR-bril hoeft af te doen en je dus uit de VR-ervaring moet stappen. Ook het geluid speelt een cruciale rol. Hoe meer en hoe luider je gilt, hoe meer punten je verliest. En we hebben er alles aan gedaan om het zo griezelig mogelijk te maken. Toch is het een leuke ervaring omdat je echt een andere wereld binnenstapt”, zegt William Boeva.

 

Het spel wordt gespeeld zonder rugzak met daarin een computer. Spelers hebben alleen een VR bril op hun gezicht en een controller in elke hand. Hierdoor wordt bewegen een stuk gemakkelijker. ‘Don’t Scream’ is dan ook een mijlpaal voor The Park Playground.

“Dit spel is een nieuwe stap in de wereld van de VR-ervaringen. Ze worden steeds realistischer en als speler wordt de grens tussen realiteit en fictie steeds dunner. Het unieke is dat alle VR-ervaringen in eigen huis worden ontwikkeld en gemaakt. Dit maakt dat we niet afhankelijk zijn van derde partijen. Met onze eigen ideeën kunnen we het verschil maken ten opzichte van andere aanbieders in de markt, zegt Peter Vindevogel, CEO van The Park Playground.

Voor de technische uitvoering deed The Park beroep op Triangle Factory, een game-ontwikkelaar uit Gent waar het eerder al mee samenwerkte. Triangle Factory werd 12 jaar geleden opgericht en ontwikkelt eigen games, maar dus ook games in opdracht van bedrijven.

Moeder, waarom griezelen wij?

Griezelen zit de laatste jaren erg in de lift. Kijk maar naar de populariteit van Halloween. Griezelen is trouwens iets van alle tijden. De mens is al eeuwenlang gefascineerd door de duisternis, het onbekende en het wansmakelijke. We leren namelijk zo met angst omgaan, in plaats van in de greep te komen van onze angsten. Het is met andere woorden een coping mechanisme, een manier om te leren omgaan met stressoren, zoals angst.

De populariteit van griezelen, is perfect te verklaren, zegt Dimitri Goossens, filosoof verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en auteur van een boek over horror en filosofie dat volgend jaar verschijnt.

“Ik zie het vooral als een tegenreactie op onze strak georganiseerde samenleving waar alles planmatig verloopt en alles beheersbaar moet zijn. Het onverwachte is meer en meer afwezig. Angst is ook nog altijd een taboe, net als toegeven dat de mens kwetsbaar is en niet alles naar zijn hand kan zetten. Door zo’n griezelig VR-game in een veilig kader te spelen, leren de mensen hun angsten omarmen en krijgen ze zelfvertrouwen. Zie het als een vluchtheuvel voor mensen die nood hebben aan het onverwachte en voor wie niet alles gepland hoeft te zijn”, aldus nog Dimitri Goossens.

In The Park gebeurt het griezelen in een veilig kader. De deelnemers weten dat het een spel is en dat ze de VR-bril steeds kunnen afzetten of de paniekknop kunnen induwen als de angst hen overmant.

 

 

Perscontact The Park

Gunter Huyghe

PR-consultant Bepublic Group

gunter.huyghe@bepublicgroup.be, 0495 79 73 96

 

Over The Park Playground

The Park Playground werd in 2018 opgericht en is een ‘corporate venture’ van Telenet (een Belgische entertainment- en telecomprovider, en onderdeel van Liberty Global) en 9.5 Magnitude Ventures. Hun missie: het grote publiek laten proeven van het entertainment van de toekomst. The Park Playground verzorgt meeslepende virtual reality-ervaringen en is een voorbeeld van het zogenaamde 'fygitaal entertainment'. Het biedt mensen een teamervaring aan die balanceert op de grens tussen het fysieke en digitale leven. The Park Playground is sterk gegroeid en heeft in vier jaar tijd elf vestigingen geopend in België en Nederland. Eind dit jaar en in 2023 volgen ook verscheidene vestigingen in het Verenigd Koninkrijk.


​The Park heeft al meer dan 260.000 bezoekers over de vloer gehad. In The Park kun je samen met vrienden, familie of collega's even ontsnappen aan de realiteit tijdens een vriendenactiviteit, gezinsuitstap of teambuilding. De spelers hebben het verloop van het verhaal volledig in eigen handen. The Park ontwikkelt zelf de games die bezoekers kunnen spelen. Ze zijn geschikt voor alle leeftijdsgroepen. Je kunt bij The Park o.a. gaan 'mollenjagen' in De Mol (gebaseerd op het bekende tv-programma), gijzelaars bevrijden als een echt SWAT-team in The Heist of op griezelige zombies jagen in The Hallow.

www.theparkplayground.com

Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen