Van fictie kijken naar zelf beleven: Telenet creëert Virtual Reality ervaringen in ‘The Park’
Mechelen, 15 mei 2018 – Telenet stelt vandaag ‘The Park’ voor: een gloednieuw concept waarbij bezoekers ondergedompeld worden in virtual reality ervaringen. Het bedrijf zet met deze innovatie een volgende stap in zijn entertainmentstrategie. Kijkers willen steeds dichter betrokken worden bij hun favoriete content: ze willen de actie kunnen proeven, zelf commentaar geven, zelf ‘meespelen’. Er wordt dan ook steeds meer ingezet op bijkomende ervaringen naast het scherm: via sociale media, apps, websites … Telenet wil hierin nu nog een stap verder gaan. Het bedrijf combineert met The Park zijn technologische sterktes optimaal aan entertainment. In The Park wandelen bezoekers met een VR-bril en rugzak met sensoren vrij rond in een volledig fictieve wereld waar ze zelf de hoofdrol spelen. Op termijn zou deze een link kunnen hebben met lokale films, series of programma’s. Op 16 juni opent de eerste locatie in Antwerpen.
Trends wijzen uit dat de kijker steeds meer betrokken wil worden bij entertainment. Technologie staat immers toe dat er almaar meer interactie is tussen kijkers onderling, onder andere via sociale media, maar ook tussen de kijker en de content zelf. Dit fenomeen stelt zich al duidelijk in sportwedstrijden, waar extra camerastandpunten, heatmaps en gebruik van sensoren de kijker nog dichter betrekken bij de actie. Maar ook bij fictiereeksen en films, stopt het beste entertainment al lang niet meer bij de aftiteling. Het loopt door in bijkomende belevingen in sociale media, apps, concerten, fanbijeenkomsten, … De kijker wil niet alleen zijn favoriete show zien, hij wil die ook meer en meer zelf beleven.
Telenet trekt nu volop deze kaart en lanceert ‘The Park’: een nieuw concept dat helemaal draait rond virtual reality ervaringen. Voorlopig alleen op specifieke locaties, maar de ambitie is om dit platform ook door te trekken naar de huiskamer en smart devices.
CEO John Porter: “De beste entertainment ervaringen, of het nu gaat om een concert, een sportwedstrijd, bungeejumpen, koffiedrinken bij een echte barrista: ze hebben allemaal gemeenschappelijk dat je ze optimaal zélf ervaart, dat je er maximaal bij betrokken bent en dat je ze volop deelt met vrienden en anderen. Dat gevoel willen we bij Telenet ook overbrengen: we willen entertainment intens laten ervaren. Door technologie is dit steeds meer mogelijk. Bij sportwedstrijden experimenteren we al met nieuwe tech-apparatuur om de kijker nog dichter in de actie te brengen. Door virtual reality technologie in te zetten, kunnen we op termijn mensen zelf ook laten meespelen in hun favoriete programma, serie of film. The Park zit op het snijpunt van onze kernactiviteiten: technologie en entertainment. Telenet is uniek gepositioneerd om de schakel te vormen tussen content-creatie en de nodige infrastructuur om deze content te beleven. Door investeringen in lokale video content door te trekken naar dergelijke andere platformen worden er bovendien nieuwe partners betrokken en wordt de levenscyclus van een film, serie of programma vergroot, wat positieve effecten heeft op het lokale medialandschap.”
‘The Park’: phygital entertainment
De eerste eventlocatie van The Park zal openen op 16 juni en is gelegen aan de Belgiëlei 143 in Antwerpen. The Park draait om “phygital entertainment’: op het snijpunt tussen fysiek en digitaal. De hoofdervaring is een “free-roam VR” avontuur, wat betekent dat de spelers vrij bewegen in een fysieke ruimte, zonder vast te zitten aan specifieke omkadering of bedrading. De speler wandelt met VR-bril en rugzak met sensoren een levensecht decor binnen, waar hij en zijn teamgenoten de hoofdrol spelen. In de speelruimte hangen maar liefst dertigtal camera’s die alle bewegingen detecteren. In eerste instantie zijn er twee spellen beschikbaar: ‘Moonlight survival’ en ‘Alien Defense’. In het eerste gaan de spelers in team de strijd aan tegen zombies, in het tweede redden ze de mensheid als een team mariniers. Dit aanbod zal snel uitgebreid worden met andere opties. Naast het hoofdspel zijn er nog verschillende andere VR-belevingen beschikbaar die de spelers apart ervaren. In de Demo Area kunnen bezoekers schilderen in 3D, wandelen ze op een smalle plank tussen wolkenkrabbers en kronen ze zichzelf tot boogschietkampioen.
The Park is een corporate venture tussen Telenet en 9.5 Magnitude Ventures, een nieuw type venture capital fonds gespecialiseerd in tailor-made start-ups. Corporate venturing staat Telenet toe autonoom en wendbaar deze nieuwe business te ontplooien en biedt mogelijkheid voor snelheid en flexibele groei. Philippe De Schutter, momenteel nog country manager bij Uber Eats, werd aangesteld als Managing Director.
Kenny Henderyckx, Director Corporate Development: “De mogelijkheden van VR zijn enorm. We stellen vandaag dan ook dat er enorme interesse is in VR, maar dat er nog te weinig mogelijkheden zijn om het te ontdekken. Door investeringen van technologiebedrijven verwachten we dat VR op termijn goedkoper zal worden en dat als gevolg het doelpubliek zal verbreden, wat op zijn beurt meer investeringen in VR- content met zich mee zal brengen. Met The Park willen we nu al een voortrekkersrol in spelen in België en mensen laten proeven wat VR kan betekenen. Het free-roam VR concept is nog nauwelijks gekend in België en we geloven dan ook sterk in het potentieel. Vandaag is onze focus op specifieke locaties -we hebben de ambitie om tegen het einde van het jaar minstens één bijkomende locatie te openen – maar waar we echt naartoe willen is een platform dat deze locaties overstijgt, waarmee The Park ook thuis en onderweg via slimme devices de entertainmentervaring verlengt. The Park wil hét entertainment platform van de toekomst zijn, dat spelers meeneemt in een fictieve wereld naar keuze, via meeslepende “phygital” verhalen.”
The Park, An Entertainment Playground
Belgiëlei 143, Antwerpen.
Alle info over prijzen en boekingen op www.theparkplayground.be. Boeken is mogelijk vanaf morgen, 16 mei. Opening is voorzien op 16 juni 2018.