Vincent Kompany: "Supporters verdienen de grootste eer"

Play Sports lanceert campagne met Rode Duivel ter ere van sportfans

Vrijdag 7 augustus 2015 — Vincent Kompany zorgt de komende maanden voor kippenvelmomenten op het scherm. Niet alleen met zijn voetbalkunsten bij Manchester City, maar ook met een indrukwekkende campagne die hij samen met Play Sports van Telenet voert om zijn supporters te bedanken. "De twaalfde man is geen loos begrip", zegt Kompany. "Als je voelt dat er veel mensen achter je staan, ga je beter spelen."

"And here's to you, Vincent Kompany. City loves you more than you will know. Wow wow wow!" Kippenvel is het, elke keer weer, als de tienduizenden supporters van Manchester City in het Etihad-stadion het liedje meebrullen op de tonen van 'Mrs Robinson' van Simon & Garfunkel. Het groeide op korte tijd uit tot de hymne van Manchester City.

Tijd om de rollen om te draaien en de supporters op hun beurt het eerbetoon te geven dat ze verdienen. Play Sports van Telenet start daarom samen met Kompany een indrukwekkende campagne om alle supporters te bedanken, onder de hashtag #samenstraffer. "Fans staan aan de basis van wat hun club sterk maakt", zegt Kompany. "Zonder supporters is er geen voetbal. Als je voelt dat er zo veel mensen achter je staan, voel je je gewoon sterker en ga je ook beter spelen."

Supporters en sporters maken elkaar sterker

Op VTM en VIER is er volgende week een volledig reclameblok gewijd aan het eerbetoon. Een unieke gebeurtenis, want het is meteen een van de langste reclamespots die ooit gemaakt is door een Belgisch bedrijf. In de reclamespot komt Alex Leigh aan het woord, de supporter die het lied voor Vincent Kompany bedacht. Het lied behoort intussen ook bij de Rode Duivels tot het vaste repertoire, maar Leigh blijft er zelf bescheiden onder: "Dat is wat fans doen: het team steunen."

Vincent Kompany weet het maar al te goed: supporters en sporters maken elkáár sterker. Trouwe fans zijn een belangrijk uithangbord voor het imago van een team of topsporter. En omgekeerd stralen de prestaties van sporters ook af op de fans. "De enorme beleving rond de Rode Duivels tijdens het WK maakte vorig jaar duidelijk hoe groot het effect van fans is op de prestaties van een ploeg", zegt John Porter, CEO van Telenet. "Topsporters moeten trots zijn op de toewijding van hun fans. En dat is waarom we deze campagne voeren: de supporters verdienen even veel lof, want het is tweerichtingsverkeer."

Samen straffer met BX Brussels

De uitgebreide #samenstraffer-campagne is echter veel ruimer dan tv-spotjes alleen. Zo wordt Telenet partner van BX Brussels, de voetbalploeg waar Kompany in investeerde om Brusselse jongeren de kans geven om te groeien op sportief en sociaal vlak. Want kansen bieden aan jong talent: dat is wat zowel bij Telenet als bij Kompany in het DNA zit. Play Sports maakt samen met BX Brussels een reeks over Brussels sporttalent en toont in korte reportages hoe de jongeren nieuwe kansen krijgen en hun talent laten ontbolsteren.

Op Play Sports verschijnt vanaf september ook het programma Fanatico, een wekelijkse terugblik op de sportactualiteit. Dat programma wordt gemaakt door Bonka Circus, het productiehuis dat door onder anderen Vincent Kompany werd opgericht. Ook in Fanatico ligt de focus op de passie voor sport. Het programma wordt gepresenteerd door jonge tv-talenten als Bram Vande Putte, Aster Nzeyimana, Frederik Debacker en voetballer Kenny Thompson.

Here's to you, Vincent Kompany