Vlaming heeft gemiddeld drie dagen nodig om zomeruur te verteren

Vlaming heeft gemiddeld drie dagen nodig om zomeruur te verteren

Vorig jaar stelde de Europese Commissie het winter en zomeruur ter discussie in een online poll. Het resultaat leek duidelijk: van de 4,5 miljoen EU-burgers die hun stem uitbrachten is 80% het zat om de tijd twee keer per jaar hun biologische klok te moeten verschuiven. Toch zetten we ook dit jaar weer onze klok een uurtje vooruit in de nacht van zaterdag op zondag 31 maart. Maar in welke mate wordt onze dagelijkse routine hierdoor ontregeld? Telenet onderzocht welke invloed de overschakeling naar het zomeruur heeft op ons kijkgedrag.

Even de benchmark zetten: volgens de data van Telenet schakelen we op maandag- tot en met donderdagavond onze schermen gemiddeld uit om 22u26. Op vrijdag duiken we het laatst ons bed in: dan stoppen we pas om 23u11 met televisie kijken. Zaterdag (23u07) en zondag (23u04) rekken we het gemiddeld nét iets minder lang. Maar heeft de overschakeling naar het zomeruur een effect op dat tijdstip van “switching off”, en zo ja: hoe lang duurt het voor men die impact verwerkt heeft?

Story image

Drie dagen tijd nodig om overschakeling zomeruur te verteren

De overschakeling naar het zomeruur lijkt, dankzij dat uur verloren slaap, klassiek het moeilijkst te verteren. Maar hoe vertaalt zich dat in ons late-night kijkgedrag? Uit de cijfers blijkt dat mensen anticiperen op het komende uur slaapverlies door op zaterdag vroeger naar bed te gaan: we stoppen gemiddeld een half uur vroeger met televisiekijken, om 22u41 in plaats van om 23u07. Op de zondag nà de uurswitch is dit effect nog duidelijker voelbaar en stoppen de meeste mensen al met kijken om 22u29 – opnieuw 35 minuten vroeger dan normaal. De impact blijft voelbaar tot en met dinsdag, wanneer we nog steeds 27 minuten vroeger onze schermen uitschakelen. Daarna normaliseert het uur waarop men de dag afsluit zich en valt weer grotendeels samen met de situatie van voor het zomeruur.

Story image

Impact zomeruur blijft langst nazinderen bij Limburgers

Ook op vlak van regio zien we verschillen: Limburg voelt het dieptepunt van de aanpassing het laatst van iedereen en zet op donderdag en vrijdag, anderhalve week na de uurswitch, respectievelijk 50 min en 1u18min vroeger de schermen uit. Bij de andere provincies is het verschil dan al geslonken naar maximum 19 minuten.

Volgens Dr. Liese Exelmans, die aan de University of Michigan onderzoek doet naar de link tussen ons mediagebruik en onze slaapgewoontes, is het opmerkelijk dat het zomeruur ons gedrag dermate beïnvloedt.

“In het algemeen geloven mensen dat een uur meer of minder slaap voor hen niet veel uitmaakt. Mensen hebben enorm veel moeite met op tijd naar bed gaan. Ze voelen overdag wel wat moeheid, maar hebben dat eigenlijk geaccepteerd als ‘normaal’. In dat opzicht zijn de resultaten dus wel opmerkelijk: het zomeruur blijkt invloed te hebben op kijkgedrag. Men is zich dus wel degelijk bewust van die switch en voert aanpassingen door in de dagelijkse rituelen. En dat is "straf": kijkgewoonten, of mediagewoonten in het algemeen, zijn meestal sterk geritualiseerd en dus moeilijk te veranderen. Deze resultaten tonen aan dat het winter-en zomeruur sterke "prikkels" zijn die ingebakken gewoonten kunnen beïnvloeden.”

WIST JE DAT: het winteruur ons minder hevig maar langer ontregelt dan het zomeruur?

Op de zaterdagavond voor de overschakeling naar winteruur zien we dat mensen niet persé veel vroeger of later gaan slapen, maar op zondag zetten mensen hun scherm later uit dan normaal. Maandag stoppen we dan weer vroeger met kijken, op woensdag later, op donderdag is het uur normaal en op vrijdag weer later: in tegenstelling tot de verwachting lijkt het uur extra slaap van de overschakeling naar het winteruur ons dus langer te ontregelen dan een uur minder slaap.

 

Entertainment
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - 's werelds grootste internationale tv- en breedbandbedrijf, investeert, innoveert en versterkt mensen in meer dan 10 landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie - bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA / NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel