Waarom het maatschappelijk engagement van medewerkers de bedrijfscultuur een echte boost geeft

De Warmste Week brak ook dit jaar alle records. Het mag duidelijk zijn: Vlaanderen heeft een warm hart. En ook de Franstalige tegenhanger ‘Viva for Life’ was een groot succes. Overal in het land droegen mensen in de donkere dagen voor kerst opnieuw hun steentje bij, met inzamelacties allerhande voor het goede doel. Dat was bij Telenet niet anders. En het engagement van onze medewerkers stopt niet na december. Het hele jaar door zetten we ons samen in voor maatschappelijke doelen die ons genegen zijn. En dat loont.

Geldinzamelacties voor De Warmste Week en Télévie, lopen en fietsen voor Kom op tegen Kanker en Big Ride for Africa, kinderen en jongeren coachen voor Coderdojo Belgium en ToekomstAtelierdelavenir. Maar ook: het telecomnetwerk helpen herstellen in Puerto Rico, na de doordocht van orkaan Maria. Het zijn enkele voorbeelden van maatschappelijke initiatieven waarvoor de Telenet medewerkers zich jaarlijks met veel enthousiasme inzetten.

Maatschappelijke projecten ondersteunen is meer dan een traditie bij Telenet: het is een reëel onderdeel van onze bedrijfscultuur en daarvoor creëren we maar al te graag een platform. Want het maatschappelijke engagement van medewerkers stimuleren, biedt een enorme meerwaarde, zowel voor de sociale verenigingen die met onze steun hun werking verder kunnen aanscherpen, als voor ons eigen bedrijf. Want de maatschappelijke betrokkenheid van onze medewerkers geeft een concrete invulling aan de missie en de waarden die we als bedrijf uitdragen.

Samen het verschil maken

Elke Telenet-medewerker mag daarom jaarlijks één dag betaald vrijwilligerswerk doen in een van de projecten die Telenet structureel ondersteunt. Zo presteerden de Telenet-medewerkers in 2017 maar liefst 2.232 uur vrijwilligerswerk. En samen met hen zamelden we zowat 70.000 euro aan fondsen in voor gemeenschapsprojecten.

Dat we een lange traditie hebben in het ondersteunen van maatschappelijk werk, is niet zonder reden. Onze steun aan maatschappelijke projecten helpt ons bedrijf verder te verankeren in de lokale gemeenschap en versterkt onze betrokkenheid bij wat er leeft in de samenleving waar we actief deel van uitmaken. Maar het komt ook onze eigen werknemers ten goede.

Uit de jaarlijkse Volunteer Impact Survey van Deloitte blijkt alvast dat corporate volunteering een positief effect heeft op het moreel van de medewerkers en dat het de bedrijfscultuur een echte boost geeft: mensen die van hun werkgever de kans krijgen om zich in te zetten voor een goed doel staan positief in het leven, zijn gedreven en enthousiast. Ze zetten zich met plezier in om het verschil te maken. Ook binnen hun job. En dat vertaalt zich in een hogere productiviteit.

Maatschappelijke betrokkenheid versterkt ook het wij-gevoel binnen een bedrijf. Collega’s uit verschillende teams en afdelingen leren elkaar beter kennen, waarderen en vertrouwen. En dat komt de samenwerking ten goede.

Nieuwe talenten ontdekken en ontwikkelen

Maar er is meer. Wie een fundraisingproject opzet, moet niet alleen samenwerken en probleemoplossend denken, maar ook goed communiceren en zijn beste leadership skills boven halen. Anders gezegd: medewerkers die zich actief inzetten voor een maatschappelijk doel, ontdekken nieuwe talenten en scherpen hun vaardigheden aan. Daarom vormt vrijwilligerswerk een belangrijke pijler binnen groei- en ontwikkeltrajecten van medewerkers. Ook bij Telenet.

Tot slot geeft maatschappelijk engagement stimuleren ook betekenis en zin aan het werk van elke dag. Medewerkers waarderen het als een bedrijf ruimte en tijd laat voor projecten en initiatieven die het onmiddellijke bedrijfsbelang overstijgen. Meer zelfs: het maakt dat hun job ertoe doet. Dat ze als medewerker van betekenis kunnen zijn, en als individu én als team dingen in beweging kunnen zetten. En laat dat nu net zijn waar wij bij Telenet voluit voor gaan!

Talks blog