We stellen taken op het werk vaker en sneller uit door wildgroei aan programma’s

Voortdurend moeten schakelen tussen tientallen programma’s om je verlof te regelen, je onkosten door te geven of een offerte goed te keuren. Het is een van de grootste frustraties op het werk en we stellen daardoor steeds vaker uit. De Antwerpse spinoff Spencer biedt een oplossing met een slimme applicatie. Telecombedrijf Telenet heeft nu beslist om te investeren in het project.

Wie mee wil zijn, moet online gaan. Dat hebben de meeste bedrijven intussen goed begrepen. Je verlof aanvragen? Open dit programma. Je onkosten doorgeven? Doe het via die applicatie. En een bestelorder goedkeuren? Surf naar deze website. Resultaat? Een wirwar van tabbladen en vensters op je pc. Uit een studie van onderzoeksbureau Forrester (2016) blijkt dat liefst 62% van de werknemers taken uitstelt wanneer ze in verschillende systemen moeten inloggen. Hoewel al die toepassingen de productiviteit en het werkcomfort zouden moeten bevorderen, geldt nu vaak het omgekeerde.

Een persoonlijke assistent
Telenet investeert daarom in wat dé oplossing moet zijn voor het spinnenweb aan software. Spencer brengt immers al die informatie uit programma’s, applicaties en websites samen in één eenvoudige app, een persoonlijke assistent zeg maar. In de plaats van in te loggen in verschillende systemen, kan je dus via één app je out of office-mail instellen, een vergaderzaal boeken of het menu van het bedrijfsrestaurant checken.

“Jonge mensen hebben erg hoge verwachtingen en hopen dat de toepassingen in de werksfeer overeenkomen met de geavanceerde technologieën in hun privéleven”, vertellen CEO’s Tom Vroemans en Maarten Raemdonck. “Wij zien Spencer als de Google Now voor grote bedrijven - het verbindt je met alle tools en data die je nodig hebt, op elk gewenst moment. We zijn voorlopig de enige in Europa die zo’n oplossing aanbieden."

Nieuwe markt voor Telenet
Spencer is een spinoff van het innovatieve Antwerpse bedrijf November Five en werd mee ontwikkeld door BASE Company, voor de overname door Telenet. Het is zo dat de Spencer op het pad van Telenet kwam en dat de participatie tot stand kwam.

“We zijn een bedrijf met 3200 medewerkers en zien zelf ook de nood in aan zo’n tool”, vertelt Dieter Nieuwdorp, Senior Vice-President Strategy & Corporate Development bij Telenet. Of de investering een nieuwe strategie van het telecombedrijf is? “We hadden snel door dat Spencer een goede opportuniteit is. Deze investering past in een langetermijnstrategie van Telenet om de duurzame groei van start-ups en beloftevolle digitale ondernemingen te ondersteunen via het Telenet Kickstart programma. Op termijn kunnen we Spencer mogelijk ook aan onze eigen klanten aanbieden.”

Voorlopig focust Spencer op bedrijven met meer dan tweeduizend werknemers. Onder meer Telenet, Proximus en DEME zijn al klant.

Spencer is geselecteerd om zich op 18 en 19 mei voor te stellen op hét tech- en start-up-event The Next Web, in Amsterdam.

November Five is een Antwerps privébedrijf gericht op digitale innovatie en met een voorliefde voor business, design en technologie. In 2009 uit de grond gestampt door vier partners die elkaar volledig aanvullen, nu tellen ze meer dan 60 dynamische en energieke medewerkers. In de klantenportefeuille? Grote namen als AB InBev, Spotify, Coca-Cola en The New York Times.

Over Telenet – Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken. Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Telenet is voor 57% eigendom van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf ter wereld. Liberty Global investeert, innoveert en geeft op die manier mensen de kans om alles uit de digitale revolutie te halen – en dit in meer dan 30 landen verspreid over Europa, Latijns-Amerika en de Caraïben.

Isabelle Geeraerts Woordvoerster, Telenet