Wyre, Proximus, Telenet en Fiberklaar ondertekenen Memorandum of Understanding om de fiberuitrol in Vlaanderen te versnellen en de toegang tot gigabitnetwerken uit te breiden.

Wyre bv en Proximus nv hebben samen met Telenet bv en Fiberklaar bv een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze de belangrijkste voorwaarden hebben vastgelegd voor een mogelijke toekomstige samenwerking bij de verdere uitrol van fibernetwerken in Vlaanderen. De samenwerking zou ervoor zorgen dat meer consumenten kunnen genieten van ultrasnelle gigabitnetwerken en leiden tot een bredere en snellere fiberuitrol, met minder openbare werken.

Ultrasnelle gigabitnetwerken, inclusief fibernetwerken, zijn essentieel om innovatie te stimuleren, onze economie te versterken en de burgers in staat te stellen bij te blijven met de voortdurend evoluerende digitalisering. Europa investeert momenteel massaal in geavanceerde netwerktechnologie en zowel burgers als bedrijven in onze regio zouden dan ook van deze ontwikkelingen moeten kunnen genieten. In die context willen Proximus en Wyre samen met Telenet en Fiberklaar samenwerken aan een snellere en bredere fiberuitrol, terwijl openbare werken beperkt blijven.

De beoogde samenwerking zou ongeveer 2,7 miljoen woningen dekken in gebieden met een gemiddelde tot lage bevolkingsdichtheid. De realisatie ervan is afhankelijk van het sluiten van een definitieve overeenkomst tussen de partijen, van de goedkeuring door de regelgevende en mededingingsautoriteiten en op voorwaarde dat er geen negatieve regelgevende bevindingen of gevolgen zijn. In gemiddeld bevolkte gebieden zouden Wyre en Fiberklaar complementaire FTTH-netwerken (Fiber-To-The-Home) aanleggen voor ongeveer 2 miljoen woningen (waarvan 60% door Wyre en 40% door Fiberklaar), met wederzijdse wholesaletoegang tot deze infrastructuur voor respectievelijk Proximus en Telenet. Dit zou moeten leiden tot een efficiëntere uitrol en bredere en snellere toegang tot fiber, terwijl openbare werken beperkt blijven. In de dunst bevolkte gebieden, goed voor ongeveer 0,7 miljoen woningen, zou Proximus diensten aanbieden via het HFC-netwerk (Hybrid Fiber Coax) van Wyre  wat het mogelijk maakt om in heel Vlaanderen gigabitsnelheden aan te bieden. In de grote steden en dichtbevolkte gebieden zullen de operatoren hun eigen netwerken afzonderlijk blijven uitrollen.

De ondertekening van het MoU is het resultaat van constructieve gesprekken in de voorbije maanden, na de aankondigingen van het BIPT en de BMA in oktober 2023 dat ze bereid waren mogelijke samenwerkingen tussen operatoren te onderzoeken. In lijn met deze aankondigingen hebben de partijen de belangrijkste voorwaarden voor een mogelijke samenwerking vastgelegd. De partijen overleggen nu met het BIPT en de BMA en zullen de instanties hun volledige medewerking verlenen tijdens hun onderzoek.

Er zullen geen verdere details worden bekendgemaakt tot de formele ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Dit wordt ten vroegste in het laatste kwartaal van dit jaar verwacht.

Over Wyre:

Op 1 juli 2023 werd Wyre, zijnde de samenwerking tussen Telenet en Fluvius, opgericht. Wyre is als infrastructuurbedrijf verantwoordelijk voor de uitbouw van het glasvezelnetwerk van de toekomst en beschikt daarnaast ook over het voormalige HFC-netwerk van Telenet. ​

Wyre staat hierbij garant voor de beste connectiviteit met op termijn internetsnelheden tot 10 Gbps op zowel HFC als FttH. Via groothandelsovereenkomsten verleent Wyre op een open en niet-discriminerende wijze toegang tot zowel het passieve FttH-netwerk in aanleg als het bestaande HFC-netwerk. Vandaag zijn er drie operatoren actief op het netwerk van Wyre zijnde Telenet, Orange en Wan Connect.

Press contact: Annemie Wynants 015/898600 – press@wyre.be