4 op de 10 kinderen kiezen Google boven ouder

Vier op de tien kinderen checken bij vragen eerst het internet, voor ze naar hun mama of papa gaan. Dat blijkt uit een onderzoek naar digitalisering bij 1000 gezinnen, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Telenet. Het is dan ook logisch dat ouders willen weten wat hun kind online uitspookt. Maar die controle gebeurt niet altijd openlijk. Zo bekijkt bijna de helft van de ouders (46%) regelmatig stiekem de browsergeschiedenis van zijn kind.

"Waar heb je dat gehoord?” Wie thuis kinderen of jonge tieners heeft rondlopen, zal deze vraag ongetwijfeld al eens gesteld hebben wanneer zijn kind uit het niets weer een weetje verkondigt. Uit een studie van iVOX, uitgevoerd in opdracht van Telenet, bij 1000 gezinnen met kinderen tussen negen en veertien jaar, blijkt dat liefst vier op de tien eerst informatie op het internet opzoeken voor ze naar hun ouders stappen met vragen. Onder jonge tieners die naar de middelbare school gaan, is dat zelfs vijftig procent.

Kind als digitaal expert?

Swipen, blindelings typen op de smartphone, snel een profieltje aanmaken op sociale media: soms lijkt het wel alsof het internet voor kinderen geen geheimen meer heeft. Bijna zes op de tien Vlaamse ouders (59%) stimuleren naar eigen zeggen hun kind om die online wereld te ontdekken. Als die vraag echter aan de kinderen zelf wordt gesteld, zegt slechts twee op de de vijf (41%) dat hun ouders dat doen.

De huidige generatie jonge tieners is opgegroeid met de online wereld, waardoor ze steeds vaker de rol van ‘digitaal expert’ lijken op te nemen binnen het gezin. Meer dan de helft van de ouders (52%) zegt dat ze weleens hulp vragen aan hun kinderen, al zegt tachtig procent van de kinderen dat hun ouders dat nog meer doen dan ze zelf toegeven.

Dat kinderen vaker als digitale helpdesk worden ingeschakeld, zorgt onvermijdelijk voor een verandering in de gezinsrelatie, zeggen experts. Zo krijgen jonge tieners in vergelijking met vroeger bijvoorbeeld meer inspraak bij beslissingen binnen het gezin. Toch blijft het belangrijk om als ouder je kind voldoende bij te staan en het er wegwijs in te maken.

“Dat internet de belangrijkste bron is voor veel kinderen en jonge tieners toont net het belang van informatievaardigheden en mediawijsheid aan”, aldus pedagoog Pedro De Bruyckere. “We zien dat ouders meer en meer een beroep gaan doen op hun kind over de werking van het internet. Maar het gaat dan vooral over de knoppenkennis en de behendigheid in het gebruik, waar kinderen uiteraard veel sneller mee weg zijn. Kinderen overschatten zichzelf echter wel op het vlak van mediawijsheid, zoals het opzoeken van informatie. Daar blijft er voor ouders een belangrijke rol weggelegd. Als ouder kan je zowel zeggen: ‘wow, straf dat je dat al weet’, maar zal je ook regelmatig moeten duidelijk maken dat niet alles wat online staat, klopt. "

Stiekeme controle

Ouders zien de onuitputtelijke bron aan informatie als belangrijkste voordeel aan het internet. Toch blijft hun grootste bekommernis dat ze niet goed weten wat hun kinderen online uitspoken en hoe vrij ze hen daarin kunnen laten.

Zo maakt iets meer dan de helft van de Vlaamse ouders (52%) zich zorgen over de schermtijd. Zelfs in die mate dat ze hun eigen gebruik gaan aanpassen: twee ouders op de vijf (38%) leggen de smartphone of tablet sneller weg als de kinderen in de buurt zijn om ‘het goede voorbeeld’ te geven. En twaalf procent gaat zelfs af en toe stiekem online om geen discussie op te starten met hun kroost.

De meerderheid van de ouders (68%) probeert ook zoveel mogelijk samen in dezelfde ruimte te zijn wanneer hun kind online is. Maar de controle gebeurt in sommige gezinnen ook stiekem: veertig procent leest weleens mails en berichten zonder dat hun kind het weet. En bijna de helft van de ouders (46%) bekijkt de browsergeschiedenis regelmatig achter de rug van hun kind.

“Verdoken controle is nochtans gevaarlijk voor de vertrouwensband met je kind”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere. “Uit eerder onderzoek blijkt dat het resultaat kan zijn dat de jonge tieners hun gedrag net nog meer gaan verbergen. Een open communicatie van kindsbeen af, waarbij je positieve interesse toont in het online leven van je kind, kan ervoor zorgen dat je kinderen bij problemen naar jou komen voor hulp.”

Lees ook de vijf gouden tips van Pedro om ​ je kind op een enthousiaste maar verantwoorde manier online te stimuleren.

Alle resultaten van de studie zijn terug te vinden via www.digitaleduik.be/hetdigitalegezin2017

Digitale Duik: 15, 16 en 17 september
​Dat de digitale wereld ontzettend veel mogelijkheden te bieden heeft, mag duidelijk zijn. Maar het brengt onvermijdelijk ook veel uitdagingen met zich mee in de relatie ouder en kind. In die optiek organiseert Telenet op 15, 16 en 17 september een gratis digitaal festival voor ouders en kinderen in De Schorre in Boom.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters trapt het evenement op vrijdag af. Gedurende het hele weekend zullen liefst 6.000 kinderen en ouders samen ondergedompeld worden in de online wereld, met activiteiten als 3D-tekenen, vliegen met drones, het besturen van robots, workshops met bekende YouTubers,... Maar ze komen er ook samen te weten hoe ze op een verantwoorde en veilige manier online kunnen.

Alle info op www.digitaleduik.be