Belga Sport is terug op Play Sports!

Play Sports blijft investeren in absolute topdocumentaires van eigen bodem. Voor het 12e seizoen van Belga Sport doken de makers opnieuw in de rijke Belgische sportgeschiedenis en kwamen ze boven met zes parels van sportdocumentaires.

Zo keren we terug naar begin jaren 2000, toen Schalke 04 een gooi deed naar de titel in de Bundesliga. ‘Die Königsblauen’ met basisspelers Nico Van Kerckhoven en Emile Mpenza streden tot op de laatste speeldag mee. Het werd een thriller die duurt tot diep in de extra tijd.

Er is ook het verhaal van Zulte Waregem, een fusieclub die in 2005 onder leiding van Francky Dury promoveert naar de Eerste Voetbalklasse. De mix van ervaring, jong geweld en hardwerkende semi-profs werkt. Ze winnen de bekerfinale en in Waregem & omstreken weten ze meteen wat vieren is.

Voor de wielerliefhebbers is er het moderne sprookje waarin de ‘baarlijke duivel’ Wouter Vandenhaute het in 2012 aandurfde om de Muur van Geraardsbergen uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen te schrappen. Gelukkig was er een prins genaamd Tom Boonen, die op zijn ros van carbon ‘Vlaanderens Mooiste’ redde. Ook de pogingen van de Lotto wielerploeg om met de Australiër Cadel Evans de Tour de France te winnen is een aflevering waard.

Voor het eerst ook een verhaal over triatlon. Luc Van Lierde, pionier van de sport, trekt in 1996 naar Hawaï voor zijn eerste Iron Man. De nieuwkomer verrast iedereen en ook zichzelf. Hij wint als eerste Europeaan de Ironman, in een nieuw wedstrijdrecord.

Het basketverhaal over Ann Wauters vertoont gelijkenissen met dat van Van Lierde. Ann was dé pionier van het Belgische vrouwenbasketbal. Ze speelde alles kapot in Europa en was de eerste Belgische in de WNBA.

Zes uiteenlopende sportverhalen met één rode draad, de link met de Belgische sportgeschiedenis, verteld en gereconstrueerd door de hoofdrolspelers.

Belga Sport, vanaf vrijdag 9 februari op Play Sports

vrijdag 9 februari, AFL1: Schalke 04, Kampioen van de Harten

vrijdag 16 februari, AFL2: Ronde van Vlaanderen 2012, De Val van de Muur

vrijdag 23 februari, AFL3: Ironman Luc Van Lierde, Complex Talent