Brussels South Charleroi Airport en Telenet sluiten samenwerking om luchthaven 3.0 te creëren

Charleroi, 24 oktober 2018 - Brussels South Charleroi Airport nv (hierna ‘BSCA’) en Telenet Group bvba (hierna ‘Telenet’) kondigen vandaag de ondertekening aan van een strategisch samenwerkingsverband op het vlak van IoT (Internet of Things). Deze samenwerking, die over een periode van vijf jaar zal lopen, moet van de luchthaven van Brussel-Charleroi een heuse ‘digitale koepel’ maken. De voornaamste doelstelling bestaat erin om de werking van de luchthaven te optimaliseren en de totaalervaring van de passagier – van bij hem thuis tot aan de gate – met behulp van digitale oplossingen te verbeteren. Zo wordt werk gemaakt van de ontwikkeling van slimme parkeersystemen (smart parking), de optimalisatie van het publieke wifinetwerk en het analyseren van de locatiegegevens van de bezoekers.

BSCA, de tweede grootste luchthaven van België en een heuse drijvende kracht achter de economie van het hele Waalse Gewest, kan sedert verscheidene jaren prat gaan op een zeer snelle groei van zijn activiteiten en rijgt de passagiersrecords aan elkaar. Elke dag vinden bijna 25.000 passagiers de weg naar de luchthaven. Om de reizigers en bezoekers die van zijn infrastructuur gebruikmaken een nog betere ervaring aan te bieden, wil de groep nu een nieuwe stap in zijn ontwikkeling zetten en uitgroeien tot een echte smart airport die bijkomende diensten verleent en zijn klanten een innoverende ervaring aanbiedt.

Telenet van zijn kant, een sleutelspeler op het vlak van telecommunicatie en nieuwe technologieën in België (actief onder de merknamen BASE en Telenet), wil een actievere rol gaan spelen bij de ontwikkeling van digitale projecten in Wallonië.

Beide ondernemingen hebben nu besloten om over een periode van vijf jaar een strategische samenwerking aan te gaan. Samen willen ze een nieuw ecosysteem opzetten dat de ontwikkeling van IoT-gebaseerde oplossingen mogelijk moet maken waarmee bijvoorbeeld de app ‘CRL Airport’ kan worden uitgebreid. Deze app, die BSCA in juni van dit jaar lanceerde, zal een centrale rol spelen binnen de passagierservaring en wordt een bron van gegevens die voor de luchthaven van het grootste belang zijn.

De samenwerking zal in een eerste fase op twee concrete oplossingen focussen.

Analyse van de passagiersstromen

Zo gaan BSCA en Telenet een oplossing ontwikkelen om de passagiers- en bezoekersstromen in kaart te brengen en te analyseren. Dit moet BSCA in staat stellen om de bewegingen van het publiek op de luchthaven beter te begrijpen, te beheren, te vermarkten en te verbeteren.

Telenet gaat in eerste instantie het wifinetwerk van de luchthaven verbeteren en fijnmaziger maken, en zal vervolgens de locatiegegevens van de bezoekers ter beschikking stellen van BSCA. De directie van BSCA kan dan de verplaatsingen van de bezoekers bestuderen met het doel de luchthavenorganisatie te optimaliseren, de bezoekers gepersonaliseerde diensten aan te bieden en hen tijdens hun volledige traject te begeleiden. Telenet hoopt in de loop van 2019 de verbetering van het wifi-netwerk af te ronden en de eerste gegevens ter beschikking te stellen van de luchthaven.

Een slim en geconnecteerd parkingsysteem

Uit een tevredenheidsenquête van BSCA blijkt dat het parkeerterrein op dit ogenblik de belangrijkste stressfactor is voor passagiers en bezoekers van de luchthaven. Telenet en BSCA gaan daarom samen een parkeersysteem ontwikkelen dat de gebruikerservaring aanzienlijk moet verbeteren. Zo zal het in de toekomst mogelijk zijn om via de app online een parkeerplaats te reserveren en te betalen. Slimme camera’s zullen vervolgens bij de ingang van het parkeerterrein automatisch de nummerplaat herkennen, terwijl sensoren die via het NB-IoT-netwerk van Telenet geconnecteerd zijn, aangeven waar er nog vrije plaatsen zijn. Een eerste lot van 500 parkeerplaatsen zou vanaf de zomer van 2019 via dit nieuwe systeem moeten worden aangeboden.

Van BSCA een hub maken op het vlak van innovatie

De ambities van het partnerschap reiken echter verder dan deze twee oplossingen. Het is de bedoeling om de IoT-oplossingen op de BSCA-site verder te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat de CRL Airport-applicatie verder kan worden uitgebouwd.

Bovendien mikken de twee partners nog hoger: ze willen van de luchthaven een echte gewestelijke hub voor IoT-oplossingen maken. Telenet opteerde in juni van dit jaar voor het Microsoft-platform om zijn IoT-oplossingen te ontwikkelen. De hoge gebruiksvriendelijkheid van dit platform moet Telenet en BSCA in staat stellen om andere ondernemingen, start-ups en universiteiten aan te trekken die met nieuwe diensten en applicaties op de luchthaven zouden willen experimenteren.

Jean-Jacques Cloquet, gedelegeerd bestuurder van BSCA, verklaart: “We zijn erg opgetogen over deze samenwerking met Telenet. Dit partnerschap, dat tot doel heeft om de passagiers een nog betere dienstverlening aan te bieden, brengt ons aan de vooravond van een nieuw technologisch tijdperk. We vinden het bijzonder belangrijk om het de reizigers die onze infrastructuur gebruiken, zo makkelijk mogelijk te maken en dankzij Telenet kunnen we hen voortaan van bij hen thuis tot op het vliegtuig begeleiden. Het was een van onze prioriteiten om een geconnecteerde luchthaven te worden en we hebben vandaag de eerste steen gelegd van de digitale BSCA-koepel die we willen bouwen om onze reizigers een onovertroffen ervaring te bezorgen.”
John Porter, CEO van Telenet voegt daar aan toe : “We zijn er erg blij mee dat we kunnen meewerken aan de ontwikkeling van een economische pool zoals de luchthaven van Brussel-Charleroi. Telenet is al een belangrijke telecomoperator in Wallonië en we hopen dat dit strategisch partnerschap het uithangbord van onze technologische expertise kan worden en de aanzet geeft voor nog meer samenwerkingen , zowel met privéondernemingen als met lokale overheden.”
Pierre-Yves Jeholet, Minister van Economie en Digitaal, besluit: "De transformatie van Wallonië naar een ‘slim en verbonden gebied’ is essentieel om de uitdagingen van morgen aan te gaan, ongeacht die op het vlak van demografie, energie of klimaat zijn. Naast startups en bedrijven zoals Telenet, die de digitale trein hebben genomen, is het noodzakelijk dat ook de overheid een belangrijke digitale speler wordt. BSCA is een belangrijke territoriale speler in Wallonië en met dit project bewijzen we dat nieuwe technologieën het mogelijk maken om nieuwe diensten te ontwikkelen die nuttig zijn voor de burger. Projecten van hetzelfde type zouden overal in Wallonië het licht moeten zien, want samen met mijn collega Valérie De Bue zijn we van plan om een ​​grote oproep te lanceren voor innovatieve projecten voor Waalse steden en dorpen om hun ontwikkeling te versnellen. Zo ondersteunen we de digitale transformatie en de opkomst van "slimme" diensten die nuttig zijn voor de burger. "

Telenet
Isabelle Geeraerts
​Woordvoerster Telenet
T : +32 15 33 55 44
M[email protected]

Brussels South Charleroi Airport
Vincent Grassa
T : 071/251.148

Over Brussels South Charleroi Airport

Brussels South Charleroi Airport werd al verschillende keren bekroond om zijn diensten en infrastructuren. Het is de tweede luchthaven die de stad Brussel bedient. Bogend op zijn operationele ervaring en kennis van de sector, heeft BSCA in 2017 ongeveer acht miljoen passagiers de mogelijkheid geboden om op te stijgen richting meer dan 170 bestemmingen in heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Vandaag telt Brussels South Charleroi Airport zeven partnerluchtvaartmaatschappijen, namelijk Ryanair, Wizz Air, Pegasus Airlines, TUI fly, Air Corsica, Belavia en Air Belgium.