DRIE NUCHTERE KEMPENZONEN BLIKKEN TERUG OP EK-FINALE 1980

In de eerste aflevering van de gloednieuwe reeks Duivelsweg blikken drie Kempense ex-Rode Duivels terug op de EK-finale van 1980, de beste prestatie die onze nationale ploeg ooit leverde. Met een oude spelersbus als rode draad doen Julien Cools, Walter Meeuws en Jan Ceulemans niet alleen het verhaal van hun succesvol Europees kampioenschap, het wordt ook een tijdsportret: over het gebrekkige professionalisme van voetbal in die tijd, over vetes tussen bondscoaches en journalisten, maar ook over het wel en wee in het persoonlijk leven van elk van de spelers.

Met Duivelsweg maakte Bargoens, het productiehuis van Eric Goens, een achtdelige docureeks over 24 Rode Duivels die zich een plek in de voetbalgeschiedenis gespeeld hebben. Elke aflevering komen drie Duivels aan bod die opgepikt worden door een retro spelersbus. Daarop is niet alleen tijd en ruimte voor een reconstructie van de sportgeschiedenis, maar ook voor veel menselijke verhalen.

Elke speler heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen beleving van het tornooi. Door die verschillende ervaringen samen te leggen, krijgen we een rijker beeld van wat er zich toen voor en achter de schermen afspeelde

aldus Eric Goens die voor de reeks samenwerkte met voetbalman Niko Lainé en regisseur Kristof Van Den Bergh.

Het was voor mij een verrassing dat er nog zoveel mooie, kleine, persoonlijke en soms ontroerende verhalen te rapen vielen die een nieuw licht werpen op een tornooi en op de geschiedenis zoals we die kennen of denken te kennen

zo vult Niko aan.

In de eerste aflevering van de nieuwe reeks pikt Eric Goens eerst Julien Cools op, goed voor 3 landstitels, 1 Gouden Schoen en 35 caps als Rode Duivel. Cools was captain toen de Duivels in 1980 hun EK-finale speelden in Italië. Nochtans werd hij pas op 26-jarige leeftijd profvoetballer. Hij vertelt sappig over hoe hij eigenlijk geen zin had in een transfer naar Club Brugge, want dat lag een eind veraf van de Kempen en het zou betekenen dat hij een andere auto moest kopen. Maar hij tekende uiteindelijk toch en het werd de start van een mooie voetbalcarrière die enigszins overschaduwd werd door heel wat menselijk leed die de familie Cools trof. Zo verloor hij niet alleen zijn dochter in een verkeersongeval, ook zijn schoonouders was hetzelfde lot beschoren waardoor hij en zijn vrouw de voogdij over de jonge kinderen op zich namen. Julien Cools doet het relaas van hoe de Rode Duivels zo ver raakten op het tornooi, met leuke anekdotes over premies in het zwart, pintjes drinken bij de dopingcontrole of het opnemen van een eigen Duivelslied als merchandising avant la lettre.

De verhalen worden nog versterkt wanneer Eric en Julien ook Walter Meeuws oppikken, goed voor 46 wedstrijden bij de Duivels, maar een tijdje ook actief als bondscoach. Het wordt een weerzien onder Kempenvrienden die hun eigen parallelle tactiek bedachten in de kleedkamer, getuige het verhaal dat er plannen gesmeed én uitgevoerd werden om rond de vijftiende minuut een Italiaanse middenvelder te vloeren… Maar er worden ook gevoelige onderwerpen aangeraakt zoals het zware busongeval dat Meeuws had met zijn ploeg in Egypte waarbij iemand ook het leven liet. Meeuws heeft het er nog steeds zichtbaar moeilijk mee. Hetzelfde kan gezegd worden over zijn vete met TV-commentator Rik De Saedeleer. Een conflict dat nooit uitgepraat zou worden…

De eigenlijke finale bespreekt het heerschap uiteindelijk met Jan Ceulemans, de Caje, goed voor drie Gouden Schoenen. Jan is momenteel hoteluitbater in Westerlo en vertelt over zijn jeugd toen voetbal en basket nog met elkaar in de weegschaal lagen. Het werd uiteindelijk een succesvolle voetbalcarrière waarbij het EK in 1980 de grote doorbraak betekende voor de Caje die dat tornooi nog steeds mooier vindt dan Mexico ’86.

De eerste aflevering van Duivelsweg werd een sfeervolle reportage over drie steeds eenvoudig gebleven Kempenzonen die merkbaar veel plezier beleefden in het voetbal, maar tegelijkertijd heel nuchter bleven. Of zoals Julien Cools het verwoordde toen hij afscheid nam als profvoetballer:
​“ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, nu is het terug tijd om te gaan werken…”

DUIVELSWEG - vanaf vrijdag 10 september 2021 om 22u30 op Play Sports Open gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11

Entertainment