DUIVELSWEG "Dit zal nooit verteerd raken"

De zevende aflevering van Duivelsweg neemt ons mee naar het WK van 2002 in Zuid-Korea & Japan, het WK dat in het Belgische collectieve voetbalgeheugen steeds verbonden zal blijven met 1 naam: scheidsrechter Peter Prendergast, die ons land en Marc Wilmots een kopbaldoelpunt ontnam in de 1/8ste finale tegen het legendarische Brazilië. Eric Goens blikt terug met Yves Vanderhaeghe, Eric Van Meir en Jacky Peeters.

De bus start aan het Rodenbachstadion in Roeselare, de plek waar Yves Vanderhaeghe het grootste deel van zijn jeugd sleet. ‘Mijn grootouders en ouders runden een supporterscafé en hadden een sleutel van het stadion. En dus kwam ik hier bijna elke dag om mijn startsnelheid bij te schaven. Trapje op, trapje af in het stadion.’
​En dat heeft geloond. Yves werd met veel doorzettingsvermogen profvoetballer en zelfs Rode Duivel. Een hersenvliesontsteking op zijn 18de stak daar bijna een stokje voor.

Yves zat diep.

“De dokters gaven me op een bepaald moment nog 5% kans om te overleven. Ik heb ook zelf geprobeerd om er einde aan te maken door alle baxters en de beademing los te rukken…”

De aanloop naar het WK van 2002 start tumultueus: op weg naar het vliegtuig kondigt bondscoach Robert Waseige aan dat hij straks trainer wordt van Standard.  Hij krijgt meteen de vaderlandse pers over zich heen.

De eerste match van de Belgen, tegen Japan, start dan ook meteen onder hoogspanning. De Duivels, met Vanderhaeghe in de basis, klungelen in de verdediging, maar kunnen de scheve situatie nog recht zetten: het wordt 2-2. ​ Gelukkig dat een Japans doelpunt om onduidelijke redenen afgekeurd werd.

De man die ongewild een hoofdrol speelt in die match, is debutant Eric Van Meir die in 2002 al aan zijn derde WK toe is, maar tot dan geen minuut speelde. Hij gaat niet vrijuit bij de Japanse doelpunten, maar geeft gelukkig ook de assists voor de twee Belgische doelpunten.  “Ja, daar moest ik inderdaad agressiever zijn in de verdediging…”, zo analyseert hij nu de beelden. Eric Van Meir is de tweede Duivel die Goens ophaalt met de retro-spelersbus.

In de tweede partij tegen Tunesië gaat het van kwaad naar erger. De Duivels komen niet verder dan een pover 1-1 gelijkspel. De pers reageert vernietigend.  De spelersgroep en trainersstaf sluiten de rangen en kondigen een persboycot af.

Tegen Rusland moet er gewonnen worden om door te stoten naar de 1/8ste finales. Onder leiding van de in Japan erg vlot scorende kapitein Wilmots slagen de Duivels in hun missie: 3-2. De ontlading na het laatste fluitsignaal is enorm.

Jacky Peeters, de 3de Duivel op de bus: ‘Die ontlading, dat was het mooiste moment in mijn carrière, dat zie je bij de huidige spelersgroepen niet vaak meer.’

Peeters, momenteel bedrijfsleider van een kleine bouwonderneming, had nochtans een moeilijke relatie met de schijnbaar sympathieke bompa Waseige: ‘Ik leek wel zijn favoriete schietschijf. Zo snauwde hij me in Japan toe dat ik daar eigenlijk niet had moeten zijn. Maar uiteindelijk overheersen toch respect en dankbaarheid naar hem toe.’

In de galamatch tegen het Braziliaanse sterrenelftal spelen de Duivels bevrijd en domineren ze de eerste helft. Kort voor de rust volgt dan het beruchte Prendergast-moment.

Jacky Peeters : ‘Ik ben ervan overtuigd dat we de match winnen als het doelpunt wordt goedgekeurd …’
Yves Vanderhaeghe : ‘Onze monden vielen open, we waren te verbaasd om te protesteren.’

Helaas, na de rust maken de Brazilianen het af: 2-0.  De Rode Duivels verlaten met opgeheven hoofd en veel applaus het toernooi.  En toch blijft de vraag hangen “Wat als Prendergast die goal niet afkeurt?” Eric Van Meir: ‘Dit zal nooit verteerd raken’

DUIVELSWEG Aflevering 7 -  vrijdag 22 oktober 2021 om 23u00 ​ op Play Sports Open gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11