DUIVELSWEG "Nu gaat de bom ontploffen"

In de achtste en laatste aflevering van Duivelsweg blikt Eric Goens samen met drie Club Brugge-iconen terug op het geflopte WK in Frankrijk in 1998. Met Vital Borkelmans, Franky Van der Elst en Georges Leekens analyseert Eric het tornooi waarop de Duivels er na drie gelijke spelen al uitgingen in de eerste ronde.

Plaats van afspraak is dit keer Tillegembos, een bekende plek onder de spelers van Club Brugge. Het is ook het park waar Vital Borkelmans de dag na de match geregeld kwam lopen, tot 18 kilometer. “Het is op die manier dat ik heel lang heb kunnen genieten van mijn lichaam.” Borkelmans, het Brommerke, bleef prof tot op zijn 42ste, maar is nu naar eigen zeggen leeg. Niet verwonderlijk, want hij combineerde in de begindagen van zijn carrière het voetbal nog met het werken in de mijn van Eisden. “Daar heb ik leren werken met moeilijke karakters. Iedereen heeft zijn voorgeschiedenis…” Het is ook daar dat hij tegenslagen leerde verwerken, want in 1984 stierven een aantal van zijn collega’s in de mijnramp van Eisden.

Borkelmans was erbij toen de Duivels zich eerder verrassend plaatsten voor het WK in Frankrijk. Tijdens de eerste match treden ze er aan tegen het sterrenelftal van Nederland. Die match loopt goed, de Duivels kunnen onverhoopt de nul houden tegen Oranje, al komt er ook kritiek op het te defensieve voetbal van België. “Misschien hadden we wel meer uit die match kunnen halen”, zo zegt Borkelmans nu.
​Controlefreak Georges Leekens doet er alles aan om zijn spelersgroep af te schermen, hij schakelt zelfs de Franse politie in om de pers op een afstand te houden.

Tijdens de tweede match loopt het niet lekker bij de Duivels. Het is bloedheet in Bordeaux.  Franky Van der Elst, de tweede Duivel die Eric oppikt bij hem thuis, getuigt: “Het was ontzettend warm. Ik voelde al bij de eerste speelminuten: ik raak geen poot vooruit.”  Toch komen de Duivels in de wedstrijd tegen Mexico 2-0 voor na twee goals van Wilmots. Maar nadien keert de match en komt Mexico nog terug tot 2-2. Een nieuw gelijkspel en oorverdovende kritiek op Leekens die de traditionele persconferentie na de wedstrijd gewoon afgelast. Wanneer Eric hem later in de uitzending wijst op die afgelaste persconferenties, reageert Leekens laconiek: “ik deed gewoon aan modern management.”

De derde groepswedstrijd speelt België tegen Zuid-Korea. Zelfs winnen biedt niet langer een garantie op de volgende ronde. De Duivels komen 1-0 voor, maar dan beslist bondscoach Leekens om de deur op slot te doen. Hij beslist Enzo Scifo, de man met wie hij in de voorbereiding al een moeilijke relatie had, naar de kant te halen.

“Ik vergeet nooit het ogenblik dat Scifo gewisseld werd. De stoom kwam uit zijn oren. Toen wist ik: nu gaat de bom ontploffen”, zegt Borkelmans.

En de bom ontplofte, want Zuid-Korea komt nog terug tot 1-1. Exit de Rode Duivels. Georges Leekens moet de aftocht blazen, met een jas over het hoofd op de achterbank van de auto maakt hij zijn rentrée in België.

Wanneer Borkelmans, Van der Elst en Leekens elkaar op het einde van de uitzending ontmoeten in het Jan Breydelstadion, is de begroeting hartelijk. Iedereen erkent dat Georges moeilijk met kritiek omkan, maar niemand verwijt hem wat. “Het trainerschap is niet makkelijk. Het is een eenzame job, zelfs als je wint”, zo besluit Franky Van der Elst.

DUIVELSWEG Aflevering 8 -  vrijdag 29 oktober 2021 om 22u00
​op Play Sports Open gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11

De vorige afleveringen van Duivelsweg zijn ook beschikbaar in de Telenet TV-theek

Entertainment