BLOG | Geen 5G in België door vertraging van de spectrumveiling? Paniek is nu niet op zijn plaats.

Donderdag 7 februari 2019 - Toen ik deze morgen de kranten doornam en las dat bedrijfsleiders alarm slaan omdat de veiling voor 5G spectrum vertraagd dreigt te worden, verslikte ik me toch even in mijn koffie. Ik kreeg de indruk dat België in telecomland teruggeworpen zou worden naar de jaren negentig en in het Europese peloton verweesd zou achterblijven met de bestaande 2G/3G/4G netwerken en dat nieuwe toepassingen die uitsluitend zouden draaien op 5G aan ons zouden voorbijgaan. Dag zelfrijdende auto’s, slimme steden hoogtechnologische operaties op afstand of tracking and tracing van kostbare materialen en goederen.

Niet dus. De bezorgdheden die ik tussen de lijnen door lees van wetenschappers, politici en zakenmensen zijn onterecht. Ik zet even op een rijtje waarom ik de paniek wil wegnemen en pleit voor realisme.

De investeringen die operatoren al aan het doen zijn in 5G technologie zijn op dit moment niet gelinkt aan het al dan niet veilen van 5G spectrum. 5G  komt er! Daar kunnen en willen we als operatoren niet onderuit. We weten ook welke frequenties we daarvoor nodig hebben en die zullen geveild worden. Misschien niet morgen, misschien niet overmorgen, maar ze zullen op de markt komen en operatoren zullen met elkaar in competitie gaan om spectrum binnen te halen. Alleen is spectrum niet het enige waar in geïnvesteerd moet worden. Integendeel.

Veel belangrijker en tijd kritischer zijn de hoge investeringen in een nieuw core netwerk en in het antennepark. Het core netwerk is “het brein” van een mobiel netwerk en dat werkt voor 5G helemaal anders dan voor andere technologieën. 5G vereist nieuwe hardware en software voor alle core-elementen in onze netwerken.  Zowel hardware als software moet geselecteerd,  aangekocht én geïntegreerd worden in het bestaande netwerk.

Het Radio Access Netwerk (RAN netwerk) of het antennepark moet ook aangepast worden en heel waarschijnlijk ook significant uitgebreid worden. Tegen een achtergrond van strenge stralingsnormen in Brussel en de moeilijkheden om op lokaal vlak tijdig vergunningen te krijgen voor de bouw van nieuwe antennes is dat geen sinecure en zal dat ook geruime tijd vergen.

Komt daar ook nog bij dat er vandaag nog geen 5G toestellen en devices zijn. Het zal volgens mij nog jaren duren voor die toestellen aan aanvaardbare prijzen op de markt zullen komen. Zelfrijdende auto’s? Idem dito: er wordt nog gigantisch geëxperimenteerd en bij mijn weten staat er nergens een colonne zelfrijdende auto’s gestald die nu massaal de weg op wil maar dat niet kan omdat er geen spectrum beschikbaar is.

De komst van 5G is geen binair gegeven: het is niet zoals een schakelaar omdraaien: vandaag is het er niet en met één beweging is het er morgen wel – het is een proces en dat proces is nog maar net gestart en zal nog jaren duren.

Natuurlijk heb je als operator spectrum nodig en als er dit jaar geen veiling kan plaatsvinden is dat geen levensgroot probleem.  We gaan niet zonder netwerken vallen want er zijn wel degelijk tussentijdse oplossingen.

We zouden bijvoorbeeld, zoals sector-organisatie Agoria voorstelde het nieuwe 5G spectrum apart en sneller kunnen veilen, los van de veilingen van het bestaande 2G, 3G en 4G spectrum.  Daarnaast kunnen operatoren ook– en dat is toegelaten door de telecomwet – gebruik maken van tijdelijke 5G frequenties, die door elke operator aangevraagd kunnen worden totdat de formele veiling plaatsvindt.

Paniek is altijd een slechte raadgever. Ik zou in dit debat willen pleiten voor nuance. Telenet is al de weg naar 5G ingeslagen. We werken hard aan de eerste voorbereidingen en zetten stappen om ons core netwerk aan te passen. In 2020 zullen we op beperkte schaal de eerste tests doen. De verdere commerciële uitrol zal –gezien de vele stappen die nog moeten genomen worden - vooral voor 2021 zijn. Daarmee zullen wij als bedrijf ook ons steentje bijdragen om België in Europa aan de kop te houden van digitale ontwikkelingen.

door Micha Berger, CTO Telenet

Talks blog