Lokaal kiezen, lokaal kijken: welke tv-programma’s scoren het best in welke gemeente?
Vlaming kijkt naar films en series uit eigen streek
Het kiesgedrag van de Vlaming onthult al haar geheimen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober. Maar hoe zit het met het kijkgedrag van de Vlaming op regionaal vlak? Telenet nam het kijkgedrag van de Vlaming van de laatste drie jaar [1] op gemeentelijk vlak onder de loep. De algemene tendens toont aan dat de Vlaming vaak teruggrijpt naar wat herkenbaar en dichtbij is. De Vlaming kiest voor entertainment uit eigen streek, verhalen die zich afspelen in zijn eigen regio en gespeeld worden door plaatselijke acteurs en actrices.
Zot van TV
De Vlaming is verknocht aan zijn TV-toestel. In Vlaanderen kijken we elke dag gemiddeld bijna 4 uur en 24 minuten naar televisie. Antwerpen is de kijklustigste provincie van allemaal. Gemiddeld besteedt de Antwerpenaar zeven minuten langer in zijn zetel dan de andere Vlamingen. Absolute entertainmentjunkies vinden we in de Antwerpse gemeenten Olen, Vorselaar en Olmen, waar het televisietoestel 5 uur en 27 minuten opstaat.
De Vlaming zet vooral ’s avonds [2] de televisie aan (57% van de kijkuren), maar ook na middernacht [3] blijft de televisie kijklustigen boeien (13% van de kijkuren). De grootste nachtraven zijn terug te vinden in Limburg en Antwerpen, met Hulshout en Houthalen als absolute nachtbrakers.
Drama of komedie, welk genre scoort waar?
Wat betreft de opvragingen in de TV-theek is de populariteit van een genre in Vlaanderen niet alleen regionaal sterk verschillend, het hangt voor een groot deel ook samen met de mensen voor en achter de schermen.
Romantici wonen in Limburg
Limburg is veruit de meest romantische provincie in Vlaanderen met de gemeenten Houthalen en As als absolute uitschieters. Vooral films als Fifty Shades of Grey, Wat Mannen Willen en Sisi vallen hier in de smaak. De grootste fans van romantiek met een edgy-kantje vinden we in het West-Vlaamse Zuienkerke, waar naast de eerste ook de tweede film, Fifty Shades Darker, het vuur in de huiskamer serieus oppookte.
Lachen met streekgenoten
De grootste lachbekken zitten in Antwerpen. In de gemeenten Hulshout, Zandhoven en Herentals lachen ze zich een kriek met Het Eiland en In de Gloria. West-Vlamingen zijn verlekkerd op grappen en grollen uit eigen streek. Eigen Kweek is veruit het populairst in West-Vlaanderen met uitschieters in Vleteren, Oudenburg en Ichtegem.
Vlaming houdt van misdaad
Thriller is het populairste genre van de Vlamingen. De Telenet-serie De Dag scoort sterk in alle Vlaamse centrumsteden, maar toch vooral in de gemeenten rond Gent, zoals Lovendegem en Wachtebeke (de geboorteplaats van Jonas Geirnaert).
Adil El Arbi en Bilall Fallah scoorden eerst in de Brusselse rand met Black, om daarna heel Antwerpen in te palmen met Patser. Vooral gemeenten als Schoten, Hemiksem en Stabroek vallen voor de blitse levensstijl van Matteo Simoni en zijn kompanen.
Limburgers zijn dramaqueens
Limburgers zijn niet alleen de romantici onder de Vlamingen, ze hebben ook het meeste gevoel voor drama. Vooral producties van eigen bodem scoren bovenmaats goed. Rundskop, Chaussée d’Amour en Marina halen de hoogste kijkcijfers in Limburg. De gemeente Heers voert bij deze drie de lijstjes aan, met Wellen als dichte achtervolger.
Matteo Simoni: “Ontzettend leuk om te merken dat de Limburgse regio trouw en fier is op zijn eigen content. Ik had geen idee dat Marina zoveel beter bekeken werd in Limburgs Vlaanderen, maar dat zal dan wellicht toch te maken hebben met mijn roots die daar liggen en de immense populariteit van Rocco Granata.”
Het Erik Van Looy-effect
Misdaad en thriller scoort uitzonderlijk goed bij de Antwerpenaren als de naam Erik Van Looy opduikt. Antwerpen nestelt zich dan massaal in de zetel voor een avondje ontspanning: De Zaak Alzheimer (topper in Brasschaat), De Premier (megapopulair in Antwerpen) en The Loft (geliefd in Zwijndrecht en Schilde) scoren nergens beter dan in Antwerpse gemeenten.
Erik Van Looy: “Ik heb er geen verklaring voor. Het heeft er waarschijnlijk wel mee te maken dat er een Antwerpse verankering in zit. Er wordt vaak Antwerps gepraat in de films, ze spelen zich allemaal wel een beetje in Antwerpen af. Of ze vinden mij in Antwerpen gewoon tof. Ik spreek hun taal alleszins (lacht). Maar het is goed dat ik dit weet, want dan gaat m’n volgende film zich ook in Antwerpen afspelen.”
Gaat Erik de komische toer op met De slimste mens ter wereld, dan ontpoppen de Antwerpenaren zich plots tot de meest fervente kwissers van Vlaanderen. Alle plaatsen in de top 10 worden ingevuld door Antwerpse gemeenten.
TV-programma’s
Naast de opvragingen in de TV-theek onthult het kijkgedrag van de Vlaming ook een aantal verrassende zaken voor lineaire uitzendingen.
Dat West-Vlamingen ondernemers zijn, schemert ook door tijdens hun vast tv-momentje van de week. Een programma als Met Vier in Bed, waar de ondernemer centraal staat, ziet in de top 10 enkel en alleen West-Vlaamse gemeenten terug, met Koolskamp, Sint-Eloois-Vijve en Staden als absolute koplopers.
De Duitstalige soap Sturm der Liebe scoort zoals verwacht sterk in de oostelijk gelegen gemeentes van Limburg, maar heeft verrassend ook enorm veel fans in het Vlaams-Brabantse Liedekerke.
Blokken, een van de klassiekers in het Vlaamse tv-landschap, is vooral populair in Oost- en West-Vlaanderen, maar de grootste fans van Ben Crabbé wonen vlak bij zijn geboorteplaats Tienen in Kortenaken.
Familie en Thuis halen in Vlaanderen dagelijks hoge kijkcijfers. De absolute fans van Familie wonen in Mesen, Wannegem-Lede, Sint-Martens-Latem, Leffinge en Zwalm. De grootste liefhebbers van Thuis vind je terug in Vlezenbeek, Horebeke, Vaalbeek, Kortenaken en Deurle.
Deze resultaten zijn een mooi voorbeeld van hoe de Vlaming verknocht is aan zijn heimat. ‘Couleur locale’ (dialect, tongval, omgeving) blijft ontzettend belangrijk in de televisievoorkeuren van de Vlaming. Hoe dichter bij huis, zowel qua taal en locatie, hoe meer de Vlaming zich betrokken voelt. Dialect speelt daar ook een heel belangrijke rol in. Je kan het ook zien als een reactie op de geglobaliseerde wereld. Het lokale treedt dan naar voren als een veilige plek, een plaats van een gedeelde identiteit en herkenbaarheid. De twee bewegingen sluiten elkaar niet uit. - Prof. Joke Bauwens, media-sociologe aan de VUB.
Noot voor de redactie:
Bij deze analyse werd gefocust op Vlaamse content en de regionale trends in kijkgedrag. Het is niet de bedoeling om in te zoomen op absolute kijkcijfers, wel op sociologische trends die zichtbaar worden in de heatmaps. Elke kaart heeft een individuele legende met specifieke kleurcodes die niet met deze van andere kaarten kan vergeleken worden. De kleuren op elke kaart vertegenwoordigen het aantal kijkuren per digicorder van de laagste scores, blauw, naar de hoogste scores, rood.
De kustgemeentes geven een niet representatief beeld wegens aanwezigheid van tweede verblijven waar de decoder vaak gedurende langere tijd niet gebruikt wordt. Deze gemeentes werden dan ook buiten beschouwing gelaten in de analyse.
[1] gebaseerd op het kijkgedrag van de digitale tv-klanten van Telenet, zowel de lineaire uitzendingen van de Vlaamse tv-zenders en de Play More kanalen als de opvragingen in à la carte, Play en Play More in de TV-theek
[2] van 18u00 t.e.m. 23u59
[3] van 00u00 t.e.m. 05u59
Media - Foto's Matteo en Erik