MAUVE. 'De weg naar Europa'

Met de eerste bekerfinale in jaren en de strijd voor Europees voetbal staat er nog heel wat op het spel op het einde van het seizoen bij Royal Sporting Club Anderlecht. Zich al dan niet plaatsen voor Europa maakt immers een serieus verschil uit. Het zorgt voor de nodige spanning bij spelers, supporters en bestuur.

Enkele dagen voor de bekerfinale zetten CEO Peter Verbeke en voorzitter Wouter Vandenhaute de belangen even in de verf.  “Europees voetbal missen kan, maar we moeten ons wel afvragen wat we hier dan nog zitten doen”, zo zet de voorzitter de toon op scherp.

MAUVE. - Aflevering 4
Een laatste keer achter de schermen bij paars-wit dit seizoen. MAUVE. Aflevering 4 op vrijdag 3 juni 2022 om 18u50 op Play Sport Open. Gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11. De vorige afleveringen van Mauve. zijn ook beschikbaar in de Telenet TV-theek. __________________ ABONNEER je op Play Sports en klik op de 🔔 om meteen op de hoogte te zijn van nieuwe video’s: https://www.youtube.com/playsportsbelgium Volg Play Sports op alle kanalen! 👉 https://www.facebook.com/playsports/ 👉 https://www.instagram.com/playsportsbe/ 👉 https://twitter.com/playsports

Terwijl Kompany met de troepen op afzondering gaat naar Tubeke, bereiden de fans zich op hun manier voor op de finale tegen AA Gent op Paasmaandag. Onder leiding van hun voorzitter Sven maken de supporters de grootste tifo ooit in Anderlecht. De tifo verhuist op de dag van de finale mee naar de Heizel, samen met de indrukwekkende massa fans die eerst verzamelen blazen in het fandorp onder het Atomium.

En dan is het matchtijd. Na een wisselende wedstrijd staat het na de reguliere speeltijd en verlengingen nog 0-0. Penalties moeten de beslissing brengen. Daar loopt het mis. Na de laatste strafschop is het Gent die met de beker aan de haal gaat.

De ontgoocheling is groot, maar de ploeg moet zich nu focussen op het slotoffensief om alsnog via de derde plek Europees voetbal te bemachtigen. Kompany maakt de evaluatie van de bekerfinale: “What we did, was not who we are.

Terwijl de coach de mannen oppept, probeert het bestuur de focus op het jongerenproject niet te verliezen. Na een lang gesprek met vader en zoon kan het de jonge Arnstad overhalen om zijn contract te verlengen. En ook met andere jonge talenten worden gesprekken aangeknoopt nadat Verbeke samen met de volledige sportieve staf de evaluatie gemaakt heeft. Zo krijgt de jonge Julien Duranville tijdens de laatste matchen de mogelijkheid om aan te sluiten bij de grote jongens en maakt hij zelfs zijn debuut in de laatste match tegen Club Brugge.

Tijdens die laatste matchen kan Anderlecht, ondanks tegenvallende prestaties tegen stadsgenoot Union, toch nog Europees voetbal veilig stellen na een dubbele overwinning tegen Antwerp.

​Een zucht van opluchting gaat door het Astridpark. Tot een nieuw bommetje inslaat: The Prince verlaat voor de tweede keer Anderlecht.

Een bewogen einde van een bewogen seizoen…

MAUVE. Aflevering 4 op vrijdag 3 juni 2022 om 19u45 op Play Sport Open

Mauve. Gratis op Play Sports Open voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11. De vorige afleveringen van Mauve. zijn ook beschikbaar in de Telenet TV-theek.

Entertainment