Ook dat was 2021: blockbusters zonder bioscoop buzz

We kunnen er niet omheen, 2021 was een raar jaar. Ook de filmindustrie ontsnapte jammer maar helaas niet aan alle gekkigheid. Grote studio’s hielden hun blockbusters tijdelijk op de plank en probeerden andere manieren uit om deze naar het brede publiek te brengen. Hierdoor verschenen sommige titels meteen in de TV-theek: de magie van cinema, maar dan bij je thuis. Deze kerstvakantie te ontdekken dankzij Telenet: de Frans-Belgische horror/thriller Titane, het Scandinavische Druk, muzikale filmbiografie RESPECT en nog veel meer.

Door het sluiten van de bioscoop moesten grote filmstudio’s noodgedwongen kijken hoe en of ze hun films dan zouden lanceren. Sommige grote titels, zoals de nieuwste James Bond, bleven daardoor maanden op plank liggen. Andere titels zoals Wonder Woman 1984, Godzilla vs Kong en The Little Things kregen dan weer hun release rechtstreeks op een streamingplatform of in de TV-Theek.

Maar wat is het effect van een filmrelease zonder bioscoop? Christophe Costers, verantwoordelijk voor digitale televisie bij Telenet:

“Traditioneel maakt een bioscooprelease een film ‘groot’: dankzij de uitgebreide reclamecampagne, recensies die in de kranten verschijnen, interviews met de acteurs op televisie enzovoort. Deze buzz maakt dat kijkers bepaalde titels actief gaan opzoeken op televisie en dit hebben we een groot stuk van het jaar gemist. Maar we zien dat onze Telenet TV-klanten toch de grotere films vonden in ons aanbod en dat titels die normaal een cinemarelease zouden gekregen hebben de top 5 van 2021 bevolken. De filmfan vindt duidelijk ook in andere omstandigheden zijn weg naar goede films.”

De 10 meest opgevraagde films van 2021

Ook al misten onderstaande titels hun (spectaculaire) bioscooprelease die hun plaats in de markt bepalen, toch scoorden deze titels heel goed bij de Telenet TV-klant dit jaar. We zouden dus kunnen stellen dat er een echte filmkenner verscholen zit in de Telenet kijker.

1. Mortal Kombat
  2. The Little Things
  3. Wonder Woman 1984
  4. Godzilla vs Kong
  5. Tenet
  6. Raya & The Last Dragon
  7. Those Who Wish Me Dead
  8. Monster Hunter
  9. The Witches
  10. After We Collided

5 kijktips voor tijdens de kerstvakantie

Nu weten we allemaal dat een kerstvakantie niet compleet zonder gezellige filmavonden. Daarom lijsten we onze kijktips graag op voor jou, voor moest je ze gemist hebben:

Titane
Je kan gerust zeggen dat deze Frans-Belgische horror/thriller een apart geval is. De film vertelt het verhaal van Alexia, die een enorme passie heeft voor voor auto’s en dat mag je heel letterlijk nemen. Na een wilde nacht ontdekt Alexia dat ze zwanger is en gaat op de vlucht. ‘Titane’ van Julia Ducournau (die je misschien ook kent van de horrorfilm ‘Grave’) won dit jaar in Cannes de Gouden Palm.

Druk
Een Noorse filosoof en psychiater heeft de theorie bedacht dat mensen worden geboren met een te laag alcoholpromillage in hun bloed. Vier leraars besluiten dit uit te testen en starten met constant te drinken. Hoewel de permanente roes positieve kanten heeft, leidt het ook tot problemen.

De Deense film, geregisseerd door Thomas Vinterberg, won Beste Film van de 33ste European Film Awards en kreeg daarbovenop ook een Oscar  voor beste buitenlandse film.

Cry macho
Cry Macho is een Amerikaanse neo-western dramafilm uit 2021, geregisseerd en geproduceerd door Clint Eastwood. De film volgt een voormalige rodeo-ster die wordt ingehuurd om een Mexicaanse jongen te herenigen met zijn vader in de Verenigde Staten.

Respect
R-E-S-P-E-C-T find out what it means to her. Respect is een muzikale filmbiografie over de legendarische zangeres Aretha Franklin. Jennifer Hudson kruipt in de rol van de ultieme Queen of Soul. De film volgt Aretha Franklin's carrière vanaf haar begindagen als zangeres(je) in een koor tot haar dagen als internationale superster.

After we fell
In het derde deel van de After serie begint Tessa aan een spannend nieuw hoofdstuk in haar leven. Ze is aangenomen voor een droombaan in Seattle en bereidt zich voor op haar verhuis. Hardins jaloezie en onvoorspelbare gedrag bereiken een hoogtepunt en vormen een bedreiging voor hun hartstochtelijke relatie. Het jonge koppel staat voor een netelige keuze: vechten ze voor hun liefde of gaan ze beide hun eigen weg.

Alle titels kan je makkelijk terugvinden in de Telenet TV-theek onder Film à la Carte. Vind jij het niet erg om het grote witte doek in te ruilen voor je zetel? Dan hebben we geweldig nieuws. Op 18 februari zal de release van No Time To Die te zien zijn via Film à La Carte. Veel kijkplezier!

Manoesj Dom
Manoesj Dom Communication Advisor, oona agency