#SamenErdoor: steek jouw lockdown held een hart onder de riem met webcam portret door fotograaf Jef Boes

Telenet maakt tien Brusselaars gelukkig met uniek portret

Brussel ligt er verlaten bij, maar haar inwoners staan in hun hart dichter bij elkaar dan ooit tevoren. Als ode aan de (online) dialoog die nooit stilvalt, contacteerde Telenet daarom fotograaf Jef Boes om webcam conversaties en portretten vast te leggen van Brusselaars in hun kot – en jij kunt jouw lockdown held hiervoor nomineren. Want Brussel toont haar schoonheid in haar verbondenheid.

Brussel, stad van passie en cultuur, beleeft bijzondere momenten. Straten zijn leeg, winkels gesloten, cafés muisstil. Hoe ver de Brusselaar ook van mekaar gescheiden is, achter de gevels klinkt vaak dezelfde vraag: "En bij u, ça va ket?”. Telenet wou die verbondenheid vastleggen en ging daarom aankloppen bij Jef Boes (Initials LA), fotoreportage- en documentairemaker die eerder campagnes fotografeerde voor Think Pink en Amnesty International. Jef werd net als iedereen uitgedaagd om creatief om te gaan met de lockdown, en begon te experimenteren met fotografie via Facetime en Skype. “Deze situatie heeft voor mij iets merkwaardigs”, vertelt hij. “Ik vind het mooi om te zien hoeveel  solidariteit er bij de Brusselaar ontstaat. In quarantaine in een grootstad is denk ik nog moeilijker dan op het platteland. Hoe we eigenlijk met iedereen kunnen praten omdat we ergens allemaal hetzelfde meemaken is toch wel speciaal. Dat gevoel wou ik vastleggen.”

Nomineer jouw lockdown held(in)

We missen onze vrienden, familie, collega’s of lief allemaal, maar dat gemis is ook iets moois. Onze geliefden zijn op dit moment namelijk onze inspiratie: zij blijven in hun kot om ons te beschermen. Daarom geeft Telenet nu 10 persoonlijke webcam portretsessies weg met Jef Boes. Vanaf 27 april tot 3 mei kan jij het verhaal achter jouw lockdown-held delen op de Instagram en Facebook pagina’s van Telenet. Zo nomineer je hen voor een fotoshoot op afstand, en inspireer je meteen je mede-Brusselaars.

Elke Brusselaar zijn eigen lockdown verhaal

Jef Boes fotografeerde in kader van #SamenErdoor al enkele (bekende) Brusselaars. Naast de komiek Fred Jannin werden ook de eigenaars van de iconische bar L’Archiduc geportretteerd. Het beeld van Nathalie en Jean-Louis Hennart kan je spotten op een affiche tegenover hun zaak in Dansaert. De andere portretten focussen op Brusselaars uit verschillende gemeenschappen en wijken, met elk hun eigen lockdown verhaal. Je kan de portretten ook bekijken op de Instagram van Jef Boes (@jefboes).

Om deel te nemen aan de win-actie houd je best de Instagram van Telenet in de gaten.