STAMNUMMER 1 'Ervaring en jong geweld: maak kennis met het nieuwe Antwerp'

In ​ de tweede aflevering van Stamnummer 1 volgen we het moeilijke seizoensbegin van The Great Old met de eerste competitiematchen, de hobbelige Europese campagne, maar ook de groei met vijf opeenvolgende overwinningen en natuurlijk de winst in de stadsderby tegen aartsrivaal Beerschot.

Zomer 2021. Antwerp start aan een nieuw seizoen. De uitdaging is groot. De kern is jong met maar liefst 17 nieuwe spelers, met Brian Priske is er een nieuwe coach en ook een deel van de staf is nieuw. Toch zijn de ambities groot. “Iedereen weet dat Antwerp een slapende reus is. We moeten durven ambitieus zijn”, zegt algemeen manager Sven Jacques.

Nochtans loopt de seizoensstart niet zoals gewild. Antwerp start met een nul op zes. We volgen speler Michael Frey in zijn zoektocht om zijn plek te vinden. Wat weinigen weten, is dat hij nog een kunstopleiding volgde en een passie heeft voor tekenen. “Tekenen brengt me tot rust”. Zo rustig is hij nu ook weer niet. Dat bewijst hij in de match tegen Standard waar hij met 5 goals de man van de match is.

De seizoensstart van Antwerp blijft echter een weg van vallen en opstaan. ​ Goede en minder goede resultaten wisselen elkaar af. En dan is er sensatie, want Beerschot-jeugdproduct Radja Nainggolan lijkt op weg naar Antwerp. ​ Het komt effectief tot een transfer; Radja zal Antwerp ongetwijfeld extra grinta bijbrengen.

Nainggolan draaft voor het eerst op tegen Omonia Nicosia. Het wordt een 4-2 verlies.
​Priske moet rust prediken. Wil Antwerp Europees doorgaan, dan moet het straks thuis met drie goals verschil winnen. Het wordt een match op leven en dood, dat beseft ook die hard-supporter Eric Pillin die een krantenwinkel uitbaat in Deurne. Maar Antwerp gooit zich en wint uiteindelijk met de strafschoppen.

De trein lijkt vertrokken, maar de daaropvolgende Europese campagne tegen Olympiakos, Frankfurt en Fenerbahce draait uit op een sisser. In de vaderlandse competitie begint het wel beter te draaien. Zo boekt Antwerp vijf opeenvolgende zeges.

​Een van de nieuwelingen in de ploeg is Pierre Dwomoh, amper 17 jaar. Met hem en zijn broer gaan we naar ‘het pleintje’ in Mechelen waar hij als kind dagen aan een stuk, van 9 uur ’s morgens tot 22 uur ’s avonds, ging sjotten met vrienden. Nu is het bittere ernst geworden. Straks staat hij aan de aftrap van een belangrijke wedstrijd: het duel tegen Anderlecht.

Het wordt een match vol emoties, zeker wanneer uitgerekend Radja Nainggolan de derby beslist met een pegel in de winkelhaak. Antwerp prijkt intussen in de top drie van het klassement. Het lijkt op weg naar een alweer succesvol seizoen…

‘STAMNUMMER 1’, zaterdag 1 januari om 20u30 op Play Sports Open, gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11.

De eerste aflevering van STAMNUMMER 1 is ook beschikbaar in de Telenet TV-theek

Entertainment