t Is gebeurd: de kaap van 1 Tbps downloadvolume is bereikt

We downloaden honderd keer meer dan 10 jaar geleden

Eind 2017 bereikten de klanten van Telenet een totaal downloadvolume van 1 terabit per seconde. Dat wil zeggen dat alle internetgebruikers samen op één seconde tijd meer dan 1.000 gigabit downloaden op het kabelnetwerk. Dit stemt overeen met een downloadcapaciteit van ongeveer 100.000 films per uur. Kan ons netwerk die drukte nog aan? En wat staat ons nog te wachten?

De totale downstream trafiek van de particuliere Telenet-gebruikers op het kabelnetwerk van Telenet overschreed zopas 1 terabit per seconde. Ter vergelijking: 1 terabit per seconde stemt overeen met 250.000 Netflix-films of 1 miljoen YouTube-video’s die tegelijk worden bekeken, of met een totale downloadcapaciteit van 100.000 films per uur.

Video, video, video

Elk jaar stijgt de internettrafiek met zo’n 40 procent. Tien jaar geleden bedroeg het totale downloadvolume van alle Telenet-gebruikers samen nog 10 gigabits per seconde. Vandaag ligt dat cijfer liefst honderd keer hoger. De voornaamste oorzaak voor die sterke stijging is de verschuiving van tekst naar beeld. Terwijl internet vroeger vooral werd gebruikt om e-mails te versturen en informatie op te zoeken, bekijken we nu massa’s foto’s en video’s - denk maar aan de video’s die automatisch op Facebook afspelen - en is de cloud de visuele encyclopedie van ons leven geworden. Daar komt nog eens bij dat we steeds meer toestellen gebruiken: gemiddeld vier per gezin. (zie grafiek 1)

Kan ons netwerk die drukte nog aan? Zeker, want dat record heeft natuurlijk ook veel te maken met de hogere snelheid en downloadcapaciteit die de laatste jaren mogelijk is. En we verbeteren ons netwerk elke dag. In België surft op dit moment 70 procent van de huishoudens via een snelle breedband-internetverbinding van minstens 30 Mbps, terwijl dit in heel Europa slechts voor gemiddeld 27 procent van de gezinnen het geval is. 99% van de Telenet-klanten kan zelfs aan meer dan 100 Mbps surfen. België is vandaag dus al koploper wat supersnel internet betreft.

Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo kondigde twee jaar geleden al een actieplan aan waarbij tegen 2020 minstens de helft van de aansluitingen in ons land een internetsnelheid tot 1 Gbps moet halen. Bij Telenet mikken we nog vroeger: tegen 2019 willen we in heel Vlaanderen en Brussel het internet minstens vijf keer sneller maken dan vandaag. Voor de zogenaamde early adopters, zij die nu al sneller willen surfen en downloaden, bieden we sinds kort de ‘Speedboost’-optie van 400 Mbps aan.

Hebben we die snelheid van 1 Gbps wel nodig, het lukt nu toch ook? De internetsnelheid mogen we eigenlijk niet vergelijken met de snelheid van bijvoorbeeld onze auto, maar wel met de grootte ervan. Of we die ruimte dan nu al nodig hebben? Voorlopig niet, maar we kiezen onze wagen vaak in functie van de momenten waarop we hem toch helemaal volladen. Want als je eens op weekend gaat, is die ruimte wel handig. Lang niet iedereen heeft 1 Gbps nu al elke dag nodig, maar toch zijn er veel mensen die die ruimte nu al nuttig vinden. Bovendien toont de jaarlijkse stijging van het downloadvolume goed aan dat het over enkele jaren de norm zal zijn.

Mobiel dataverbruik steeg met 750%

Niet enkel het vaste dataverkeer steeg de afgelopen jaren spectaculair. Het mobiele dataverbruik neemt elk jaar met 60 procent toe. De mobiele downloadpiek ligt met 15 Gbps een pak lager dan bij het breedbandverbruik, omdat we nog geen volledige films of series downloaden via onze smartphone. Toch, als we de vergelijking maken met vier jaar geleden, zien we een stijging van 750 (!) procent. En volgens een studie van Cisco zal het mobiele verbruik exponentieel blijven toenemen. De producent en verkoper van netwerkapparatuur berekende dat liefst 78 procent van al het mobiele dataverkeer in 2021 uit video zal bestaan. (zie grafiek 2)

Ook tijdens festivals of feestdagen verbruiken we steeds meer mobiele data, waardoor de internettrafiek dit jaar door het plafond schoot. Tijdens Rock Werchter, Tomorrowland en Pukkelpop 2017 werd respectievelijk 134 procent, 82 procent en 80 procent meer data verbruikt dan in het jaar ervoor. (zie grafiek 3) Ook oudjaar 2017 was goed voor een datastijging van 75 procent tegenover oudjaar 2016.

Bij Telenet investeren we 250 miljoen euro in de mobiele infrastructuur. Tegen 2020 komen er tot duizend nieuwe sites bij. De capaciteit wordt zo versterkt en de dekking van 3G, 4G en 4,5G wordt groter. In ons innovatiecentrum in Woluwe bereiden we ook samen met infrastructuurpartner ZTE de lancering van 5G in België voor. Eigen experten en externe partijen krijgen er de kans om via het vijfde generatie mobiele netwerk nieuwe producten, services, apps en prototypes te testen.

Dat het internet niet stil staat, is een understatement. Maar ook onze missie staat niet stil: supersnel internet voor iedereen aanbieden. We kijken reikhalzend uit naar de digitale toekomst, en zijn van plan om die altijd één stapje voor te zijn.

Talks blog