Skip to Content

Telenet bereikt akkoord met Privacycommissie over privacybeleid in het kader van relevante reclame op televisie

19 juli 2017 - In september vorig jaar communiceerde Telenet naar al zijn klanten over zijn vernieuwde privacybeleid. Dit privacy beleid werd aangepast in het kader van een testproject met relevante reclame op de SBS-TV zenders Vier, Vijf en Zes. In het aangepaste privacybeleid introduceerde het bedrijf vier verschillende privacy niveaus, waarvan de klant op elk moment kan aangeven welk niveau hij verkiest en welke data hij wenst te delen met Telenet. Standaard werden klanten ingedeeld in het derde niveau ‘persoonlijk’[1]. Dit riep toen vragen op, waardoor Telenet in gesprek is gegaan met de relevante stakeholders. Begin juli heeft Telenet een akkoord bereikt met de bevoegde instantie, de Privacy Commissie.

Het bereikte akkoord met de Privacycommissie houdt in dat Telenet een aantal verduidelijkingen moet aanbrengen in zijn privacy beleid. Zo zal bijvoorbeeld expliciet worden vermeld dat er voor het ontvangen van gerichte televisiereclame ook beroep wordt gedaan op data van derde partijen zoals Bisnode.  Dit laat toe om bijvoorbeeld na te gaan of iemand in een buurt woont met vrijstaande woningen en een tuin, om al dan niet reclame voor grasmaaiers aan te bieden. Ook zal de indeling in vier niveaus scherper worden verwoord, zodat het voor de klant duidelijker is wat elk van de niveaus inhoudt.

Daarnaast bevestigt de Privacycommissie dat Telenet zijn huidige aanpak (vier niveaus waarover de klant duidelijk wordt geïnformeerd en die hij altijd kan wijzigen) kan blijven behouden, ook na mei 2018 wanneer de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing wordt. Echter moeten uiterlijk tegen die datum alle klanten een duidelijke en transparante herinnering krijgen over hun huidige privacy instellingen. Wie klant wordt bij Telenet na mei 2018, zal standaard ingedeeld worden in niveau 2 ‘gericht’ en zal niet automatisch gerichte TV reclame ontvangen.

Telenet benadrukt dat het altijd wil en zal voldoen aan de geldende regelgeving inzake privacy. Telenet zal de gevraagde aanpassingen en verduidelijkingen zo snel mogelijk doorvoeren en alle klanten opnieuw persoonlijk informeren over het aangepaste privacy beleid.

   

[1] Alle informatie over de privacy policy van Telenet en de verschillende niveaus (zie punt 7) zijn hier terug te vinden: https://www2.telenet.be/nl/privacy/

Isabelle Geeraerts Woordvoerster, Telenet
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - 's werelds grootste internationale tv- en breedbandbedrijf, investeert, innoveert en versterkt mensen in meer dan 10 landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie - bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA / NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel