Telenet breidt project rond basisinternet voor kwetsbare gezinnen uit samen met Ondernemers voor een Warm België en Link in de Kabel

Naast internetverbinding nu ook laptops en digitale basisvaardigheidstraining voor 6.000 kwetsbare gezinnen dankzij steun van federaal minister voor Telecommunicatie Petra De Sutter

• Een jaar na de lancering van basisinternet tegen 5 euro per maand voor kwetsbare gezinnen breidt Telenet het programma uit met een sterker product
  • In samenwerking met Ondernemers voor een Warm België gaat het 6.000 tweedehandslaptops inzamelen, gebruiksklaar maken en verdelen via sociale organisaties en armoedeverenigingen
  • Middenveldorganisatie Link in de Kabel ondersteunt het programma via trainingen in digitale basisvaardigheden
  • Investering van 1 miljoen voor hardware en trainingen: Federaal minister van Telecommunicatie Petra De Sutter trekt 500.000 euro uit, Telenet financiert de andere helft

Exact een jaar na de lancering van zijn proefproject ‘Essential Internet’, schakelt Telenet een versnelling hoger met zijn programma basisinternet voor kwetsbare gezinnen en alleenstaanden. Via sociale organisaties zoals het OCMW, armoedeverenigingen en verenigingen die inzetten op digitale inclusie bracht Telenet via verschillende testprojecten basisinternet tegen 5 euro per maand bij kwetsbare doelgroepen. Telenet breidt het aanbod nu uit en komt met een tweede product tegen 10 euro per maand voor nog intensiever internetgebruik zoals om te streamen. Omdat digitale inclusie eigenlijk nog maar start bij toegang tot internet, ging Telenet een samenwerking aan met Ondernemers voor een Warm België (OVWB) om nog bruikbare laptops in te zamelen, ze helemaal in orde te zetten en daarna te verdelen via armoede-organisaties. Telenet en OVWB willen zo 6.000 kwetsbare gezinnen aan een gratis laptop helpen. De organisatie Link in de Kabel ondersteunt bij het geven van trainingen in digitale basisvaardigheden. Federaal minister van Telecommunicatie Petra De Sutter trekt 500.000 euro uit voor de hardware en trainingen, Telenet zelf financiert de andere helft van het project.

Informatie online opzoeken, huiswerk maken, werk zoeken of virtueel contact houden met vrienden en familie: het lijkt vandaag de normaalste zaak, maar voor 10% van de Belgische huishoudens is het dat niet. Zij hebben thuis nog altijd geen toegang tot internet, blijkt uit een Digitale Inclusie Barometer van de Koning Boudewijnstichting (juni 2020). Daarbovenop kwam COVID-19, dat die digitale kloof in onze samenleving nog meer duidelijk maakte. Want terwijl de coronacrisis ons dwong om een digitale versnelling hoger te schakelen, raakten bepaalde groepen net afgesloten van de samenleving.

Grondige evaluatie
​Telenet lanceerde daarom ​ een jaar geleden ‘Telenet Essential Internet’. Het programma helpt kwetsbare gezinnen en alleenstaanden die geen of zeer beperkte internettoegang hebben tegen een vast tarief van 5 euro per maand om basisinternet te ontvangen. Aanvragen verlopen via sociale organisaties zoals het OCMW, armoedeverenigingen en/of verenigingen die inzetten op digitale inclusie. Telenet lanceerde het programma in oktober 2020 als een proefproject in samenwerking met het OCMW ​ en lokale middenveldorganisaties in Mechelen en Gent. Samen met de verschillende partners wilde de telecomoperator tot een grondige evaluatie komen om het in een volgende fase op grotere schaal uit te rollen in Vlaanderen en Brussel.

FIVE en TEN
​Kwetsbare doelgroepen hebben misschien wel minder financiële middelen, maar daarom niet minder grote internetbehoeften. De huidige oplossing tegen 5 euro per maand met een downloadsnelheid van 5 mbps en een volume van 20 GB blijkt dan ook slechts voor een beperkte groep relevant. Het is ideaal voor alleenstaanden en gezinnen die vandaag geen internet hebben en het beperkt willen gebruiken om bijvoorbeeld online les te volgen, huiswerk te maken, te mailen, info op te zoeken, administratie bij te houden of contact te hebben met vrienden en familie via sociale media. Maar voor gezinnen of studenten die veel video’s bekijken op YouTube, series streamen of regelmatig gamen is het basisinternet ontoereikend. ​

Daarom trekt Telenet het volume van het basisinternet aan 5 euro per maand op naar 50 GB. Daarnaast komt er een nieuw product aan 10 euro per maand met een hogere snelheid en capaciteit. De producten krijgen de naam FIVE en TEN, waarmee Telenet ook meteen de belofte maakt om de prijs nooit te verhogen. Het aanbod TEN is bestemd voor kwetsbare gezinnen en alleenstaanden voor wie de huidige abonnementen onbetaalbaar zijn of te zwaar doorwegen in het budget. Wie buiten bundel gaat, zal geen extra kosten aangerekend krijgen, maar kan verder surfen aan een verlaagde snelheid. De noden van de gebruikers zullen ook voortdurend geëvalueerd worden.

Story image

Ook het proces voor de samenwerking met erkende organisaties en verenigingen die werken rond armoedebestrijding en e-inclusie werd geautomatiseerd en verbeterd. Via een digitaal platform kunnen zij makkelijk meer informatie vinden en zich aanmelden als partner voor 'Telenet Essential Internet'. Het zijn de sociale organisaties die cliënten die thuis geen of beperkte internettoegang hebben, informeren over Telenet Essential Internet. Vervolgens bekijken ze samen welke formule het best aansluit met hun persoonlijke situatie. De sociale organisaties spelen dus een belangrijke rol in de selectie en toeleiding van eindgebruikers. De partners die deelnamen aan het proefproject zijn alvast enthousiast.

6.000 gezinnen krijgen laptop en sociale werkers train-the-trainer-sessies
​Digitale inclusie stopt echter niet bij toegang tot internet. Want ook hardware zoals laptops en het versterken van digitale basisvaardigheden zijn nodig om kwetsbare gezinnen en alleenstaanden deel te laten nemen aan een maatschappij die steeds digitaler wordt. De Universiteit Gent publiceerde vorig jaar nog een onderzoek naar ICT-bezit en ICT-moeilijkheden bij personen die in armoede leven. Daaruit blijkt dat 20,7% van de mensen met een inkomen onder de armoedegrens (< 1250 euro netto per maand) geen vaste computer, laptop of tablet omdat die te duur zijn. Ongeveer 30% heeft vaak vragen of ervaart problemen als ze een computer of smartphone gebruiken. Bij de niet-inkomensarmen is dat ongeveer 7%.

Daarom wil Telenet het ‘Essential Internet’-programma uitbreiden met een aanbod van kwaliteitsvolle tweedehandslaptops en basisvaardigheidstrainingen. Het bedrijf werkt hiervoor samen met de vzw’s Ondernemers voor een Warm België en Link in de Kabel, twee middenveldorganisaties met heel wat expertise en ervaring op het vlak van digitale inclusie, gesteund op een breed lokaal netwerk van partners. ​

Ondernemers voor een Warm België zamelt al langer nog bruikbare laptops van gezinnen en bedrijven in, zet die toestellen in orde en verdeelt ze vervolgens via lokale armoede-organisaties. Zij zorgen op hun beurt dat de laptops terechtkomen waar ze het meest nodig zijn. De vzw had al meer dan 200 inzamelpunten en kan daarvoor rekenen op de hulp van JBC, Standaard Boekhandel/Club, Qresellers en de Limburgse kringloopwinkels die hun winkelfilialen ter beschikking stellen. Daar komen nu ook de winkelpunten van Telenet en de zelfstandige Telenetcenters bij. In de loop van de volgende maanden verwacht de vzw het aantal inzamelpunten ​ nog te verdubbelen met nieuwe partners.

Onder de slogan Maak van je hardware Heartware’ zullen Telenet en Ondernemers voor een Warm België vanaf oktober samen 6.000 tweedehandslaptops inzamelen via de verschillende punten. Maar ze kijken ook naar de bedrijfssector. Telenet schenkt er alvast 700 en ook Telenet Business zal via zijn netwerk helpen om bedrijven actief aan te sporen om tweedehandslaptops te doneren. Ondernemers voor een Warm België doet samen met partners EuroSys, Cegeka, CoderDojo Belgium en Techdata hetzelfde in zijn netwerk van partners en klanten. Zodra de laptops gebruiksklaar zijn, zullen ze via lokale besturen en inclusieverenigingen verdeeld worden aan kwetsbare gezinnen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. ​

Link in de Kabel versterkt dit aanbod met ‘train-de-trainer'-sessies rond digitale vaardigheden bij sociale werkers actief in lokale besturen en inclusieorganisaties. De vzw heeft een lange ervaring in het versterken van de sociale inclusie door maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren digitaal vaardig en weerbaar te maken.

Story image

Het totale kostenplaatje voor het inzamelen, gebruiksklaar maken en opnieuw verdelen van de laptops, samen met het opschalen van de train-de-trainer-sessies komt op een miljoen euro. Telenet investeert zelf 500.000 euro en kan voor de andere helft rekenen op subsidiesteun van Petra De Sutter, federaal minister van Telecommunicatie.

Story image

Door de nieuwe investering van Telenet en de bijkomende subsidies schakelt Telenet Essential Internet een stevige versnelling hoger. Meer dan ooit is technologie de sleutel tot actieve deelname aan de digitale maatschappij. Via concrete en structurele digitale inclusie-initiatieven en connectiviteitsoplossingen blijft Telenet zich als telecomoperator engageren om een doeltreffende bijdrage te leveren aan deze maatschappelijke uitdaging.

----------

Erkende sociale organisaties die interesse hebben, kunnen hier een aanvraag indienen of meer informatie vinden.

Meer informatie over hoe je oude laptops kan doneren, vind je hier.

Lisa Kaspers PR Consultant, Bepublic