Telenet en BASE ondersteunen nu ook RCS, de opvolger van de sms

Telenet en BASE ondersteunen nu ook RCS, de opvolger van de sms

 

Vanaf nu ondersteunen Telenet en BASE, Rich Communication Services (RCS), zeg maar de opvolger van de sms en mms voor Android. Ze doen dit via de Google Message app. De manier waarop we berichten versturen, is door de doorbraak van de smartphone en door apps als Facebook Messenger en WhatsApp immers sterk veranderd. Platte tekst heeft afgedaan: we sturen meer foto’s, praten met meerdere mensen tegelijk, delen onze locatie of leuken onze gesprekken op met GIF’s en video’s. De grote troef van RCS tegenover andere apps? Ook al heeft de ontvanger RCS niet geactiveerd, hij zal altijd iets ontvangen via een tekstbericht. 

“Merry Christmas”: het was software-ontwikkelaar Neil Papworth die intussen bijna 28 jaar geleden de allereerste sms naar Vodafone-directeur Richard Jarvis stuurde. Sindsdien groeide de sms uit tot een populair communicatiemiddel. Maar sinds de smartphone in 2014 in ons land de gsm van de troon stootte, lijkt de sms wat over zijn hoogtepunt heen. Uit de laatste cijfers van de Digimeter bleek dat in 2019 de sms (45%) nog nipt iets populairder was dan apps als WhatsApp (44%) of Facebook Messenger (39%) als communicatiemiddel. Tijdens de lockdowns was er echter massaal nood aan het delen van foto’s, filmpjes en videogesprekken. Daardoor kreeg het gebruik van sms nog een stevige knauw.

RCS, opvolger van sms


RCS of Rich Communication Services wordt beschouwd als de opvolger van de klassieke sms en de mms. De technologiestandaard is een volwaardige concurrent voor apps als WhatsApp en Facebook Messenger. Zo werkt RCS ook via mobiel internet of WiFi en kan je er ook multimedia (foto, video, GIF’s, emoji’s) mee verzenden, leesbevestigingen ontvangen, groepschats starten en zien wanneer de andere aan het typen is. 

Story image

 

RCS is relevant voor gebruikers die een toestel hebben dat op Googles besturingssysteem Android draait en die tot nog toe enkel een standaard berichtenapp hadden. iPhone-gebruikers konden immers al rekenen op iMessage. 

“De afgelopen twee jaar daalde het aantal sms’en op ons netwerk met 30%. Sinds de lockdown gingen we massaal meer groepchats gebruiken, videobellen en foto’s delen. Gemiddeld stuurt elke klant nu nog zo’n 2 sms’en per dag. Toch blijft de sms een vaste waarde, met enkele specifieke voordelen. Je bericht komt steeds aan, ongeacht welk toestel of welke apps je ontvanger heeft. En ook zonder data of wifibereik kan je nog steeds berichten versturen. Nu we ook met Telenet en BASE de opvolger van de sms via de Google Message app ondersteunen, is de nieuwe technologiestandaard over het hele land uitgerold.”  
Dieter Nieuwdorp, verantwoordelijke marketing Telenet

Hoe werkt het concreet? 

Klanten op het Telenet en BASE-netwerk kunnen RCS gebruiken via de Google Message app. Deze is doorgaans geïnstalleerd als standaard berichten-app op Android-smartphones (minimum Android 5.x). Samsung-gebruikers moeten de app eerst nog even downloaden in de Play Store. Je toestel moet verbonden zijn via WiFi of mobiele data. RCS-berichten worden immers verrekend via je dataverbruik en niet langer als sms. De RCS-dienst moet je activeren alvorens je berichten via deze nieuwe manier kan versturen. Dit kan via de instellingen in de Google berichten-app, waar je de ‘chatfunctie’ kan in- of uitschakelen. De Google Message app zal naar zijn gebruikers een melding sturen van zodra deze functie beschikbaar is. Dit zou gebeuren naar alle Telenet-en BASE-klanten tussen 1 en 15 februari 2021.

 

Om foto’s, video’s of GIF’s succesvol te versturen, moet de ontvanger ook RCS op zijn telefoon activeren. Is dat niet het geval, of heeft de ontvanger een iPhone: dan komt je bericht wel aan, maar als sms of mms.  In de schrijfbalk zie je of een bericht verstuurd is als sms, mms of ‘chat’. Dat is meteen ook het grote voordeel van RCS: het maakt niet uit of de ontvanger RCS op zijn toestel heeft geactiveerd, hij zal altijd op de hoogte worden gebracht dat de verzender iets verstuurd heeft. Bij applicaties als WhatsApp of Facebook Messenger daarentegen moeten zowel zender en ontvanger de app installeren. 

 

 

 

Telenet persdienst (alleen voor journalisten)

 

Nieuws
Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 58,28% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen