Telenet laat niet alleen jongeren maar ook eigen medewerkers 'jumpjobben'

Telenet laat niet alleen jongeren maar ook eigen medewerkers 'jumpjobben'

Telenet ondersteunt MNM JumpJobs: een passend puzzelstuk in het grotere verhaal van the war for talent

  • Alternatieve rekruteringskanalen bieden jongeren maar ook bedrijven de kans om zich te bewijzen 
  • Telenet laat ook eigen medewerkers “jumpjobben” door vorming, bijscholing of omscholing 
  • Gloednieuw intern pogramma ‘The Switch’ begeleidt medewerkers zelfs naar volledig nieuwe functie 

Mechelen, 7 februari 2022 - Vandaag trapt MNM in het hoofdkantoor van Telenet in Mechelen, een nieuwe campagne voor werkzoekende jongeren af: MNM JumpJobs. Het doel is om studenten of jongeren die op zoek zijn naar werk, een eerste leer- en werkervaring te bieden in een straf bedrijf. Samen met VOKA en andere leidinggevende bedrijven zet Telenet graag mee zijn schouders onder dit initiatief en stelt alvast veertien vacatures open op het JumpJobs platform.  Voor Telenet past dit initiatief helemaal in zijn bredere HR-beleid, waar een van de pijlers een focus is op talent blijvend ontwikkelen door vorming, omscholing of bijscholing.    


​Voortdurend vijftigtal open vacatures

Agoria berekende dat tegen 2030 één op de tien vacatures in België wellicht niet ingevuld raakt omdat er niet genoeg werknemers zijn die over de juiste (digitale) vaardigheden beschikken. Ook bij Telenet staan er voortdurend zo’n vijftigtal vacatures open, voornamelijk voor functies in data & digital, IT & Engineering, sales en customer care.  Maar omdat we allemaal steeds meer digitaal leven - online bankieren, werken, shoppen ...- ​ zijn de digitale kennis, technische vaardigheden en expertise van medewerkers in alle lagen van het bedrijf onontbeerlijk.

De hamvraag is dus: hoe maken én houden we mensen op lange termijn inzetbaar op de arbeidsmarkt? Maar ook: als iedereen in dezelfde vijver vist, hoe blijven we dan als werkgever aantrekkelijk in een context van war for talent?  


​Telenet, keisaai toch?
 

Ymke De Donder (24) is sinds maart 2020 bij ons aan de slag als Advisor in een van onze contact centers. Ze heeft lang gezocht naar de juiste job. Het onderwijs en de horeca bleken ondanks verwoede pogingen niet helemaal haar ding, ze voelde er zich niet thuis. Werken in een contact center was trouwens ook verre van haar droom. “Ik dacht dat dat keisaai was”, liet ze zich ontvallen. Toch konden we haar overtuigen om bij ons te beginnen. Via online trainingen, een leertraject ‘on-the-job’ en de goede begeleiding van haar teamcoach wil ze nu niet meer weg. “Telenet doorbreekt het stereotiep beeld van een contactcenter. k heb een gevarieerde job, heb vrienden voor het leven gemaakt met verschillende van mijn collega’s en heb het gevoel dat ik zelf achter het stuur zit van wat ik doe en welke weg ik uitga.” Ondertussen is ze zelf mentor geworden en ondersteunt ze beginnende collega’s tijdens hun klantengesprekken. 

Ymkes verhaal stipt een aantal cruciale punten aan. Werken bij Telenet, saai? Het is niet de eerste keer dat we merken dat jongeren niet meteen warmlopen voor een job bij ons. Helaas wordt dit ook bevestigd in peilingen: volgens de jaarlijkse Randstad Employer Brand Research bengelt de telecomsector onderaan het lijstje van meest aantrekkelijk sectoren om voor te werken. Ook de groeimogelijkheden die een werkgever als Telenet kan bieden, zijn te weinig gekend.  Daar moeten we aan werken. En hier komt de win-win van JumpJobs in the picture.  

 

Leer ons kennen en that’s when the magic happens 

Om fris nieuw talent aan te trekken zetten we in op diverse rekruteringskanalen die elkaar versterken en aanvullen. Naast de klassieke rekrutering kijken we ook naar alternatieve trajecten zoals JumpJobs, of onze samenwerking met BeCode. In deze programmeerschool kan je gratis een opleiding tot webontwikkelaar volgen en 6 maanden stage lopen binnen een bedrijf. Door dergelijke trajecten komen jongeren of jongvolwassenen die we anders misschien moeilijker zouden bereiken, hoger op onze radar. De jongeren vinden op een laagdrempelige manier een eerste werkervaring. En wij krijgen de kans om te tonen wat onze Telenet-cultuur inhoudt en welke carrièremogelijkheden ze bij ons hebben. En that’s when the magic happens.  

Irina Skuratova (29) werkt al 2 jaar voor Telenet als software engineer. Ze startte verschillende opleidingen maar vond er niet meteen haar draai. Tijdens een avondopleiding UX Design moest ze toevallig in het gebouw zijn waar ook BeCode zit. Haar aandacht was meteen getrokken en ze startte het traject, “zeven mega-intensieve maanden”, zoals ze zelf aangeeft. Als afronding liep ze stage bij Telenet. “Het matchte meteen, dit is geen saaie corporate maar een warm bedrijf met collega’s waar je op kan rekenen. Er wordt echt naar je geluisterd, ook als jong persoon. Ik was dan ook blij dat ik na mijn stage hier kon blijven”, vertelt ze. “Door mijn opleiding kende ik de algemene principes van coderen, maar Telenet heeft me de kans gegeven om me nog extra bij te scholen en te specialiseren waardoor ik als Java Developer aan de slag kon”. 

 

De sleutel: omvorming, bijscholing en omscholing 

Dit brengt ons naadloos bij het andere belangrijk deel van Irina’s en Ymkes getuigenis: het potentieel van opleidingen. Hier ligt volgens ons deel van de sleutel in de war for talent. We zoeken de match niet alleen op basis van de vereiste kennis en ervaring van een openstaande functie. Wel de talenten, de persoonlijke ingesteldheid en de fit met de bedrijfscultuur vormen het vertrekpunt. Die visie trekken we door voor zowel instromend als huidig talent. Ongeacht hun profiel of scholingsgraad kunnen Telenet-medewerkers tijdens hun carrière (digitale) kennis en (technische) vaardigheden blijven versterken via vorming, bijscholing of omscholing. Om wat jargon erbij te halen: daarmee zetten we in op ‘learnability’ en ‘long-term employability’.   

Want medewerkers die graag voor Telenet werken en zich hier thuis voelen, willen we niet meer kwijt. Uit peilingen weten we dat 90% van onze medewerkers aangeeft dat ze zichzelf kunnen zijn, zich geapprecieerd en gerespecteerd voelen. 93% heeft het gevoel dat collega’s the extra mile gaan voor elkaar.  Als deze mensen uitgekeken geraken op hun huidige functie, willen we ze alle kansen bieden om binnen het bedrijf nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Via specifieke programma’s voor talentontwikkeling en groei stimuleren we hen om na te denken over hun loopbaan en om een persoonlijk dynamisch groeipad uit te stippelen.  

 

Van theorie naar praktijk: The Switch 

We zetten dit om in de praktijk via verschillende interne projecten of met externe partners, zoals onze Academy for Digital & Data Talent.  Ons gloednieuw intern stageprogramma ‘The Switch’ gaat nog heel wat verder. Medewerkers krijgen de kans om gedurende een periode van 4 maanden - met de nodige coaching en on-the-job training - te proeven van een volledig andere functie binnen Telenet. Als deze ‘switch’ een positieve ervaring is, kan de medewerker de nieuwe functie definitief opnemen. Het Switch-programma wordt momenteel uitgetest met functies voor cyber security, data en digital. Maar liefst 10% van de medewerkers toonde interesse in dit project. 
​ 

Deel van groter geheel 

Dit talentbeleid is een cruciale pijler binnen een bredere visie. Want ook andere elementen zijn key in een job en in de match tussen werknemer en werkgever. Zo doen we er alles aan om een inspirerende, open bedrijfscultuur te stimuleren waarbij dingen in vraag gesteld worden, we durven veranderen en buiten de comfortzone ​ gaan. We willen onze werknemers onthalen in een stimulerende omgeving. Dit vertaalt zich zowel in onze kantoren met een koffiebar, brainstormruimtes of aangepaste plekken om ongestoord te werken, als in verschillende fun-momenten met collega’s. En tot slot hebben we een persoonsgerichte aanpak waarbij we kijken naar de complementariteit en de eigenheid van elk individu. We zetten sterk in op diversiteit, inclusie en well-being, zodat iedereen zich thuis voelt.      

  

JumpJobs bij Telenet  

Concreet start Telenet met het openen van veertien vacatures, in klantgerichte functies. Het gaat om voltijdse contracten van bepaalde duur (tussen de vier weken en zes maanden) die een mix van opleiding, vorming en concrete ervaring op de werkvloer bieden. Ze kunnen een opstap zijn naar een verdere job bij Telenet. We zoeken gemotiveerde jongeren die klantgericht zijn, een passie hebben voor technologie of voor data en zin hebben om kennis te maken met de bruisende Telenet-cultuur.   

Gezocht:  

  • 4 shopadvisors voor de verkooppunten Antwerpen Meir, Turnhout, Gent Kouter, Leuven  
  • 1 processing Center Advisor – locatie Mechelen  
  • 2 SOHO TECH Support Advisors – locatie Sint-Truiden   
  • 2 SOHO ADMIN Support Advisor - locatie Aalst  
  • 1 SOHO Support Advisor (Retentie) - locatie Aalst  
  • 1 Social Media Advisor – locatie Mechelen  
  • 3 UNIT-T Telenet Techniekers  

Alle vacatures en meer uitgebreide omschrijving zijn te vinden op https://squire.be/studenten

 

   

  

  

 

 

 

 

 

Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen