Telenet selecteert Ericsson, Nokia en Google Cloud als partners voor de uitrol van zijn 5G-netwerk, de motor voor toekomstige mobiele innovatie

Telenet kondigt aan dat het na een grondige procedure, Ericsson, Nokia en Google Cloud heeft geselecteerd als partners voor de uitrol van zijn 5G-netwerk. ​ Telenet neemt hiermee een volgende stap in de voorbereiding van de uitrol van het 5G-netwerk. Deze nieuwe generatie telecomtechnologie zal gaandeweg meer capaciteit, stabiliteit en innovatieve toepassingen voor consumenten, overheid en het bedrijfsleven bieden. 5G opent nieuwe perspectieven voor diverse sectoren, zoals medische zorg, slimme steden, logistiek, de groei van Internet of Things (IoT) of verdere ontwikkelingen in augmented en virtual reality (AR en VR).

Transformatie met Ericsson voor RAN-apparatuur, Nokia voor CORE

Telenet – ook gekend voor zijn BASE-merk - startte begin 2020 met de procedure om partners te selecteren voor de uitrol van zijn 5G-netwerk.  Na een grondige selectieprocedure waarbij onder andere technologische, operationele, financiële, veiligheid en duurzaamheid criteria werden afgewogen, werden het Finse Nokia en het Zweedse Ericsson weerhouden.

Ericsson exploiteert al het mobiele netwerk van Telenet en het bestaande partnerschap wordt uitgebreid met 5G RAN-technologie. Ericsson zal de apparatuur op de antennemasten (de zogenaamde ‘radio access network’ (RAN) apparatuur) vervangen met nieuwere, hoogwaardige en performante hard- en software. Het bedrijf zal Telenet ook de nodige oplossingen bieden voor alle toekomstige 5G-evoluties.

Ook Nokia wordt een belangrijke partner bij de uitrol van het toekomstige 5G-netwerk.Zij leverende apparatuur voor de kern van het netwerk (het zogenaamde ‘core network’) die de volgende generatie mobiele technologie ten volle zal ondersteunen, met de bijhorende voordelen als ultrasnelle responstijden voor kritieke toepassingen en gereserveerde capaciteit voor specifieke diensten.

Telenet zal samen met Nokia ook gebruik maken van Google Cloud, meer bepaald Anthos, in de datacenters van Telenet. Anthos for Telecom van Google Cloud laat operatoren toe om de Nokia-kernapparatuur en andere toepassingen die vroeger via fysieke hardware in het netwerk geplaatst moesten worden, te laten verlopen via cloud-native services. Hierdoor kunnen operatoren veel sneller innoveren en inspelen op de behoeftes van de markt. Het Anthos-platform zal de innovatie-infrastructuur ook voorzien van de nodige oplossingen en toepassingen voor 5G-gebruiksscenario's om aanzienlijk betere klantenservices en -ervaring te stimuleren.

Micha Berger, CTIO Telenet: “We staan aan de vooravond van een volgende stap in onze technologische evolutie. 5G is veel meer dan alleen een radiotechnologie: het is de motor voor innovatie en mogelijkheden voor andere manieren van werken, automatisering en analyse. Maar zoals bij elke volgende generatie, begint het allemaal met het opbouwen van een performant netwerk. Cruciaal voor succes is het selecteren van de juiste leveranciers en partners. Ik ben dan ook blij om samen te kunnen werken met Ericsson, Nokia en Google Cloud om een toekomstbestendig mobiel netwerk uit te rollen in België dat al onze residentiële en professionele klanten de best mogelijke gebruikerservaring zal bieden, zij het via 2G, 3G, 4G of 5G. Deze unieke samenwerking met verschillende partijen stelt ons is staat innovatie uit te dragen met zeer geavanceerde technologie.”

​Franck Bouetard, Head of Ericsson België, Luxemburg, Frankrijk, Algerije en Tunesië: “5G speelt een belangrijke rol voor België om zijn digitale ambities te realiseren en economisch herstel te boosten. Ericsson is klaar om in te zetten vanuit zijn toonaangevende 5G-portfolio. Omdat we al een partner waren in de managed services, zijn we verheugd onze relatie met Telenet verder te versterken met deze samenwerking, die hoog performante, energiezuinige en veilige 5G zal bieden voor hun klanten in het hele land. Ik ben erg blij dat we samenwerken om de uitgebreide voordelen van 5G te realiseren, door vanuit het hart van Europa in België te investeren.”

Jan van Tetering, Senior Vice President Europe bij Nokia: “We zijn verheugd om samen te werken met Telenet, aangezien we een gemeenschappelijke visie delen voor 5G als een belangrijke technologische verschuiving die de digitale transformatie versnelt, economische groei stimuleert en nieuwe oplossingen voor de samenleving mogelijk maakt. Ons partnerschap zorgt voor connectiviteit van de volgende generatie, gebouwd rond een cloud-native 5G-kern. De toonaangevende 5G-kernproducten van Nokia bieden near-zero-touch automation, operationele efficiënties, schaalbaarheid en prestaties op hoog niveau. We zijn verheugd om Telenet te helpen bij het leveren van een verscheidenheid aan nieuwe 5G-gebruiksscenario's die niet alleen voldoen aan de behoeften van zijn bestaande klanten, maar die de operator ook een sterke set tools bieden om zijn netwerk met meer automatisering en flexibiliteit te exploiteren."

​Amol Phadke, Managing Director Telecom Industry Solutions at Google Cloud: “Cloud-native 5G kan transformerende ervaringen bieden voor consumenten en nieuwe kansen voor bedrijven aan de network edge. We zijn er trots op om samen te werken met Telenet om cloud-native 5G aan bedrijven en consumenten te leveren met een moderne infrastructuur, gebouwd voor een cloud-native 5G-core.”

Gradueel transformeren, op maat van de klantenbehoeftes

Het huidige mobiele netwerk zal in de loop van de komende jaren getransformeerd worden met de apparatuur van de nieuwe partners. Dit zal gradueel gebeuren, in lijn met de evoluerende klantenbehoeftes en afgestemd met beschikbaarheid van de 5G-frequenties. Een rapport van de telecomregulator BIPT1 bevestigde recent nog de sterke resultaten voor downloadsnelheden en de kwaliteit van telefoongesprekken van dit netwerk. Telenet verzekert dat het mobiele netwerk ook de komende maanden en jaren in aanloop naar en tijdens de transformatie absoluut aan de klantenbehoeftes zal voldoen.

Eerste 5G-tests, voor en met een ecosysteem van partnerbedrijven

5G kan een katalysator zijn voor economische ontwikkeling en maatschappelijke vooruitgang. Telenet kijkt dan ook voortdurend uit naar nieuwe mogelijkheden om met klanten en partners te innoveren. Momenteel lopen er met verschillende bedrijven en instanties gesprekken, onder andere met UZA, KU Leuven en de lokale politie van Leuven, IMEC, en de luchthaven van Charleroi. Bij enkele van deze partners zijn er al eerste opstellingen gebouwd rond 5G-toepassingen. Ook met betrekking tot ‘fixed wireless access’ (breedbandinternet via het mobiele netwerk, zoals TADAAM) en in zijn Virtual Reality locatie ‘The Park’ in Hasselt test Telenet de mogelijkheden van 5G. Het bedrijf zal later met de verschillende partners meer in detail communiceren over deze concrete toepassingen.

1https://www.bipt.be/consumenten/publication/studie-bipt-toont-goede-kwaliteit-aan-van-onze-mobile-netwerken