Telenet-topman verkozen tot CTO van het jaar

Micha Berger wint 'Mobile Europe & European Communications CTO of the Year Award 2020: Trailblazer. Sponsored by MYCOM OSI'

Mechelen, 18 juni 2020 - Micha Berger, de CTO van Telenet, is verkozen tot CTO van het jaar. De 'Mobile Europe & European Communications CTO of the Year Award 2020: Trailblazer. Sponsored by MYCOM OSI' werd donderdag uitgereikt door het vakblad Mobile Europe & European Communications tijdens een online evenement. Micha werd onder meer gelauwerd voor het ambitieuze GIGA-netwerkproject dat in 2019 werd afgerond en gigasnelheden mogelijk maakt in Vlaanderen en Brussel, de grootste GIGA-internetregio van Europa.

Micha Berger (links) tijdens de lancering van het GIGA-netwerk in september 2019.

De ‘CTO of the Year’ award is een prestigieuze prijs in het telecomlandschap, omdat hij de beste CTO van heel Europa in de bloemetjes zet. De organisatie gebeurt door Mobile Europe & European Communications, het toonaangevende B2B-magazine voor de telecomindustrie. Er werden twee CTO’s of the year geselecteerd: de beste ‘Gamechanger‘ en ‘Trailblazer’. Micha Berger van Telenet sleepte de Trailblazer award in de wacht voor zijn baanbrekende ideeën over de toekomstige telecomwereld.

Vooruitstrevende netwerkstrategie

De jury eerde Micha onder meer voor zijn vooruitstrevende netwerkstrategie. Zo stond hij in 2015 aan de wieg van de ‘Grote Netwerf’, Telenets ambitieuze investeringsprogramma waarbij de capaciteit van het vast netwerk werd opgevoerd van 600 MHz naar 1 Ghz en datadownloadsnelheden tot 1 Gbps mogelijk werden. Dit project werd in september 2019 succesvol afgerond onder de naam GIGA internet. Door het vaste netwerk uit te breiden naar meer dan 3 miljoen aansluitbare huizen en bedrijven in Vlaanderen en Brussel, creëert Telenet zo de grootste GIGA-internetregio van Europa, een motor voor innovatie en sociaal-economische groei.

Daarnaast heeft Telenet onder de vleugels van Micha Berger een upgrade en modernisering uitgevoerd van de in 2016 verworven mobiele netwerkinfrastructuur van BASE. De upgrade van het mobiele netwerk - een investering van € 250,0 miljoen en ondersteund door technologiepartners - werd voltooid in 2018 en leidde tot een verhoogde snelheid en kwaliteit van het mobiele netwerk.  Het bedrijf zet zijn netwerkinvesteringen voort met een belangrijke focus op de verwerving van spectrum en de uitrol van 5G in heel België. Telenet heeft onlangs een tijdelijke 5G-licentie verworven en het Technologie & Innovatie team heeft eerste 5G-netwerktests gedaan die veelbelovende resultaten laten zien met snelheden van meer dan 3 Gbps.

Stimuleren van een cultuur van innovatie en ondernemerschap

Micha Berger stimuleert een cultuur van ondernemerschap en innovatie in zijn hele organisatie. Hij bevordert een innovatiementaliteit en ondersteunt actief innovatieprojecten die nieuwe waarde kunnen opleveren voor de klant, zoals Tadaam. Deze propositie werd in 2019 op de markt gebracht door een groep Telenet-technici die gedreven werden door de ambitie om "thuis internet en TV aan te sluiten via mobiele netwerken, zonder kabels, banden of technici". Het TADAAM-team kreeg van Micha Berger de volledige steun bij de ontwikkeling van de technologieoplossing en het businessmodel.

Ook is hij één van de drijvende krachten achter de ​ ‘Academy for Digital & Data Talent’ , dat werd opgericht door Telenet samen met KU Leuven, VUB, ULB en de programmeerschool BeCode. Via dit partnerschap wil Telenet de digitale kennis en technische vaardigheden van de eigen medewerkers versterken via vorming, bijscholing of omscholing.

“Namens het hele Leadership team ben ik heel fier op deze erkenning. Micha heeft in de afgelopen jaren een team opgebouwd dat gewapend is om effectief in te spelen op de toegenomen klantverwachtingen en de snel veranderende marktverwachtingen. Micha Bergers people leadership skills hebben er mede voor gezorgd dat dit een succes is geworden.” zegt John Porter, CEO Telenet.

In 2016 en 2017, na de overnames van BASE Company en SFR Belgium, heeft Micha Berger de integratie van de netwerkinfrastructuurteams van Telenet, BASE en SFR tot één organisatie gevormd. In 2018 nam hij het voortouw bij de oprichting van Unit-T, een joint venture tussen Telenet en Solutions 30, gericht op field services, met de ambitie om waardetoevoegende diensten aan te bieden op het gebied van IoT, smart cities en smart homes. Door de oprichting van de joint venture zijn de field services teams in staat om meer flexibiliteit en bredere expertise te leveren aan de klant.

Over Micha Berger

Micha Berger (°1970) vervoegde de Telenet Group in juli 2013 en leidt als Chief Technology Officer het Technology & Inovation team. Hij stuurt verschillende programma's aan om de toonaangevende leverancier van superieure connectiviteit met een geconvergeerd vast en mobiel netwerk te blijven. Micha Berger is lid van het Senior Leadership team en rapporteert rechtstreeks aan de CEO van het bedrijf. Hij is een groot voorstander van het grootste digitale transformatieprogramma van Telenet dat nieuwe manieren van werken voor iedereen in het bedrijf zal brengen en de klantervaring zal verbeteren. Hij is toegewijd om het nieuwe flexibele en geavanceerde IT-platform te integreren en te lanceren.

Micha Berger werkt sinds 2006 voor Liberty Global, waarbij hij in eerste instantie de afdeling Engineering van UPC Nederland leidde. Als Vice President bij Liberty Global was hij sinds 2010  verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Horizon Next Generation digitale TV en de uitrol van producten. Daarvoor deed hij zijn eerste ervaring op in de kabelindustrie bij HOT Israel, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het interactieve digitale dienstenplatform en de uitrol van video-on-demand.