We nestelden ons nog nooit zo massaal voor de buis
Telenet analyseert tv- en kijkgedrag in coronajaar 2020
- Daytime is het nieuwe primetime in lockdownperiode: 16% meer kijkuren overdag dan 2019
- Lineaire nieuwsuitzendingen 20% meer bekeken met pieken in maart, april en oktober
- In lockdownperiode zitten we gemiddeld 7 uur per dag voor de buis
Het afgelopen jaar nestelden we ons meer dan ooit massaal voor de buis. Dat blijkt uit een analyse van Telenet van de cijfers over tv- en kijkgedrag bij zijn 1,8 miljoen televisieklanten. In lockdownperiode stond de televisie gemiddeld 7 uur per dag aan, waarbij daytime even het nieuwe primetime leek te worden. Over het hele jaar ziet Telenet een toename van 16% van kijkuren overdag in vergelijking met 2019. Naast vermaak hadden we vooral ook nood aan duiding: we keken tot 20% meer lineaire nieuwsprogramma’s, met grote uitschieter in april (+58%).
2020 was het jaar waarin hobby’s en sociale contacten op een lager pitje stonden en we ons noodgedwongen thuis moesten vermaken. Daardoor grepen we al snel naar de afstandsbediening. Uit een analyse van Telenet bij zijn 1,8 miljoen televisieklanten blijkt overduidelijk dat we in tijden van lockdown de tv vaker aanzetten.
In maart, april, oktober en november van dit jaar keken we respectievelijk 15%, 22%, 13% en 16% meer lineaire televisie dan in diezelfde periodes een jaar eerder: goed voor ongeveer zeven uur televisie per dag. Tijdens de zomermaanden daalde dit naar zo’n vijfenhalf uur - wat nog altijd bijna een half uur hoger ligt dan in het voorgaande jaar. Over het hele jaar genomen keken we gemiddeld 9% meer televisie dan in 2019. Daar hadden we ook extra schermen voor nodig: kijktijd via de Yelo Play- of Telenet TV-app nam in de lockdownmaanden met liefst 30% toe.
Nieuws nieuws nieuws
In 2019 keken klanten gemiddeld elke maand een dik uur (69 minuten) naar live nieuwsuitzendingen. Dat we in deze vreemde tijden nood hebben aan duiding en informatie blijkt uit het feit dat er in 2020, tot 20% meer naar lineaire nieuwsuitzendingen werd gekeken of 83 minuten per maand. Ook hier springen de maanden maart (+35%), april (+58%), oktober (+16%) en november (+30%) er weer uit. De nieuwsuitzendingen van 16 maart en 6 november werden het meest bekeken.
Daytime nieuwe primetime?
Op weekavonden kijken we traditioneel het meest naar televisie. Dit jaar goed voor zo’n tweeënhalf uur of 7% meer dan vorig jaar. Maar de grootste toename van kijkuren zit overdag. Tijdens de schooluren staat de televisie meer dan een uur aan, een stijging van 16% vergeleken met 2019. Als we meer thuis zitten, lijken we ons dus ook overdag te ontspannen of pauze te nemen voor de televisie. Vooral in april scheerde daytime televisie hoge toppen en keken we overdag bijna 50% meer televisie. Door onder meer de sluiting van de horeca en culturele activiteiten die niet kunnen doorgaan, zien we tot slot ook dat in het weekend de tv al vroeger aangaat dan gewoonlijk. Vooral sinds oktober, nu het ook sneller donker wordt, beginnen we al in de late namiddag aan onze tv-avond.
Dieter Nieuwdorp, marketing-verantwoordelijke bij Telenet: “Nu we massaal thuis zitten is het ook logisch dat de televisie sneller en vroeger aangaat bij onze klanten. Zowel lineaire televisie als streaming zagen we de afgelopen maanden toenemen, en dan vooral in de maanden waarin ook alle hobby’s en activiteiten wegvielen voor velen. Ook voor de komende feestdagen verwachten we dat deze platformen meer dan andere jaren gebruikt zullen worden. Nu we geen familie kunnen uitnodigen, is de kans groot dat we meer televisie zullen kijken met het hele gezin.”