Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Telenet en VRT dompelen Vlaanderen onder in digitale wereld

In de snelle digitale wereld is mee zijn niet altijd evident. Om die digitale uitdagingen helder te krijgen zetten Telenet en VRT een nieuw onderzoek* op. Met enkele opmerkelijke resultaten. Zo kreeg al 80% van de Vlamingen te maken met phishing en controleert maar iets meer dan de helft de afzender van berichten als voorzorgsmaatregel.

Vanaf vandaag trekken VRT en Telenet met de Digitale Duik zeven weken lang door zeven verschillende steden. Tijdens het initiatief staan experts klaar om in verschillende workshops en groepssessies digitale vragen te beantwoorden over thema’s als online veiligheid, het internet ontcijferd, digitale balans en AI. Onderstaande onderzoeksresultaten lichten alvast een tipje van de digitale sluier op.

Weinig bescherming tegen online fraude

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 9 op de 10 Vlamingen al geconfronteerd werden met online fraude. Ook al zijn er eenvoudige maatregelen, niet iedereen blijkt die te nemen. Als voorzorgsmaatregel zegt slechts 56% van de Vlamingen de afzender van berichten te controleren op betrouwbaarheid en zou slechts 48% spamfilters gebruiken. Minder dan de helft, slechts 45%, zegt updates te installeren, die nochtans cruciaal zijn om je te beschermen tegen fraude online.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Vlamingen (47%), naast de overheid, ook zichzelf verantwoordelijk acht om zich te beschermen tegen online fraude.

Stijn Eulaerts, VP Product Management Telenet:

“Tijdens de Digitale Duik staan we paraat met concrete tips & tricks tegen phishing, om mensen te helpen zich beter te beschermen tegen online fraude. We doen er in eerste instantie natuurlijk alles aan om te voorkomen dat mensen met fraude geconfronteerd worden door vb. miljoenen verdachte mailtjes tegen te houden. De voorbije 4 maanden konden we ook 12 miljoen frauduleuze sms’en onderscheppen voordat ze bij onze klanten terecht kwamen. Met Safesurf helpen we onze klanten bovendien om hun thuisnetwerk te beveiligen tegen phishing.”

Nieuwe soorten van online fraude onbekend

Wanneer de deelnemers tijdens het onderzoek gevraagd werden naar de verschillende soorten online fraude, blijken heel wat termen nog niet algemeen bekend. Vooral phishing is gekend: zo zegt 92% er al eens van gehoord te hebben. Bij de nieuwere vormen van online fraude zoals smishing (25%), vishing (29%) of spoofing (37%) ligt die kennis een pak lager. Bij phishing lokken criminelen hun slachtoffers via een mail naar een valse website en proberen hen zo op een illegale manier geld te laten overmaken. Smishing doet hetzelfde, maar via sms of Whatsapp. ​

Digitale Duik dicht digitale kenniskloof

De Digitale Duik loopt van 15 april tot 1 juni en houdt halt in Mechelen, Hasselt, Oostende, Brussel, Leuven, Brugge en Antwerpen. Duik in de details op www.digitaleduik.be.

Frederik Delaplace en John Porter

John Porter, CEO Telenet:

“We zetten bij Telenet al jaren structureel in op digitale inclusie, onder andere met Essential Internet, ons e-inclusie programma waarbij we via +700 sociale partnerorganisaties en scholen betaalbaar internet en refurbished laptops aanbieden aan financieel kwetsbare gezinnen. Omdat we het belangrijk vinden om iedereen mee te krijgen in de digitale wereld, helpen we mensen tijdens de Digitale Duik hun digitale kennis verder te versterken. Zo geven onze Telenet-experten advies op alle digitale vragen en delen ze tips en tricks over o.a. phishing, het internet ontcijferd en AI.”

Frederik Delaplace, CEO VRT:

“Digitale inclusie is een grote uitdaging voor onze publieke opdracht, zeker nu niet alleen steeds meer mediaconsumptie, maar ook andere diensten richting digitale platformen verhuizen. Met de Digitale Duik, een samenwerking tussen VRT en Telenet, zetten we concrete stappen om te zorgen dat niemand achterblijft in het digitale tijdperk."

* Onderzoek van Ipsos in opdracht van Telenet en VRT gevoerd in maart 2024 bij 1000 Vlamingen tussen 18 en 75 jaar.

Bart Boone
Bart Boone Woordvoerder, Telenet