“Aan tafel!” wordt niet meer geroepen maar gewhatsappt
- Helft Vlaamse gezinnen communiceert onderling via sociale media, zelfs als iedereen thuis is
- 70% van volwassenen wil hun gezinsleden altijd en overal kunnen bereiken
- Telenet verbreedt WIGO en zet volop in op gemoedsrust voor elk soort gezin
De helft van de Vlaamse gezinnen communiceert met elkaar via sociale media zoals WhatsApp, zelfs als iedereen thuis is. Meer dan de helft vindt dat ze door het gebruik van digitale toepassingen beter op de hoogte zijn over elkaars leven. Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan duizend Vlaamse ouders en jongeren naar hoe ze binnen hun familie communiceren, uitgevoerd door onderzoeksbureau Indiville in opdracht van Telenet.
Of het nu om een klein, groot, nieuw samengesteld gezin of gezin zonder kinderen gaat, ze hebben allemaal één ding gemeen: ze houden voortdurend contact met elkaar via de vele digitale communicatiemiddelen en -apps, blijkt uit een studie in opdracht van Telenet.
De trend: whatsappen, ook als we thuis zijn
Opmerkelijk is dat meer dan 60% van de gezinnen zelfs via digitale technologie communiceert als iedereen thuis is. Meer dan een op de vijf volwassenen geeft aan dat dat zeker elke dag gebeurt. En hoe groter het gezin, hoe vaker men online communiceert als iedereen zich in hetzelfde huis bevindt. Zo geeft meer dan een op de twee volwassenen (56%) en jongeren (60%) ook aan dat ze een ‘familiegroep’ via WhatsApp hebben. 28% van de jongeren heeft ook een groep met (stief-)broers en/of zussen waarin de ouders niet welkom zijn.
Bij een op de drie gezinnen wordt er zeker elke dag iets gepost in die familiegroep. Meer dan 70% gebruikt ze vooral om praktische afspraken te maken zoals om te weten wie wanneer thuis is, wat er gegeten wordt en om te melden dat het eten klaar is. Zowat 60% van de volwassenen en jongeren geven aan dat de groepen ook dienen om foto’s en filmpjes met het gezin te delen. En een op de vier jongeren deelt ook wel eens zijn locatie met het gezin, zodat iedereen op de hoogte is waar hij of zij zich bevindt.
Families communiceren beter en willen altijd en overal bereikbaar zijn
Overal en altijd bereikbaar zijn, is het motto van de gezinnen vandaag: 70% van de volwassenen wil hun gezinsleden altijd en overal kunnen bereiken. Meer dan de helft van de ouders (53%) en jongeren (51%) vinden dan ook dat ze dankzij sociale media meer op de hoogte zijn over het leven van hun gezinsleden. Ongeveer vier op de tien (ouders: 41%, jongeren: 38%) merkt dat de communicatie binnen het gezin verbeterd is. En meer dan een op de vier volwassenen (27%) en liefst vier op de tien jongeren (41%) zeggen dat er meer gepraat wordt binnen het gezin dankzij sociale media.
Een op de drie (33%) volwassenen maakt duidelijke afspraken over welke kanalen ze binnen het gezin gebruiken om te communiceren. Sms staat daarbij met 77% nog steeds op nummer één, gevolgd door ‘klassiek’ telefoneren (71%). Maar chatten en telefoneren via sociale media-apps als WhatsApp of Facebook Messenger wordt wel steeds populairder. Zo gebruikt de helft van de ouders (49%) sociale media om te communiceren met hun partner of met de kinderen. Toch zijn het de kinderen die hun ouders naar die sociale media-kanalen duwen. Zij communiceren immers nog vaker met hun broers, zussen en ouders. Sms’en mag met 86% ook bij hen nog op plaats één staan, chatten via sociale media volgt met 83% op de voet. Zij telefoneren dan weer iets minder graag (69% ‘klassiek’, 65% via sociale media).
Telenet speelt in op evolutie families en breidt WIGO uit
Hoe de communicatie binnen een gezin verloopt, of er verschillen zijn tussen grote en kleine gezinnen, welke toepassingen ze gebruiken en hoe die communicatie evolueert: Telenet wil steeds de vinger aan de pols houden, zijn productaanbod evalueren en indien nodig bijsturen.Om beter in te spelen op de verschillende types gezinnen breidt het WIGO uit. Families hebben nu nog meer keuze om de WIGO-formule te kiezen die bij hen past: een maatje groter of kleiner, en met of zonder mobiel abonnement. Elke formule lost voor de klant de belofte van gemoedsrust in en het gemak van ‘alles bij elkaar’ te hebben, met zorgeloos surfen, bellen en sms’en, een volle pot data om te delen over verschillende simkaarten en Telenet TV.
Jeroen Bronselaer, marketingverantwoordelijke Telenet:
We vinden het belangrijk dat WIGO blijft evolueren met de verwachtingen van families. Uit het onderzoek blijkt dat ze zorgeloos geconnecteerd willen blijven. De afgelopen drie jaar speelden we daar al op in met onder andere het verruimen van de datapotten en het toevoegen van ‘Free G’. We merken echter dat er klanten zijn die het gemak van de huidige Wigo waarderen, maar waarvoor de huidige producten te ruim zijn. Daarom maken we nu van WIGO een bredere familie met producten die allemaal op hun manier voor de klant de belofte van gemoedsrust, zorgeloosheid en het gemak van ‘alles bij mekaar’ inlossen. Afhankelijk van welk product de klant kiest, krijgt hij extra opties inbegrepen, zoals het verbruik van bepaalde apps (o.a. Yelo) dat niet meetelt (Free G), 36u Terugkijk TV of meer gelijktijdige streams voor Yelo of Telenet TV.”
Infografiek
Overzicht nieuwe productaanbod
WIGO-logo