Belgische première: The Park en Studio 100 pakken uit met gloednieuwe Virtual Reality-beleving op maat van kinderen

Ga samen met K3 naar de wondere wereld van piramides en farao's in VR

• The Park lanceert Virtual Reality spel voor kinderen vanaf 7 jaar, gebaseerd op de nieuwe K3-film ‘Dans van de Farao’
  • Eerste Vlaamse kids-proof VR-ervaring om fysiek samen met het gezin of vriendjes te spelen

Onze wereld is het afgelopen jaar even een stukje kleiner geworden, maar binnenkort kunnen Vlaamse gezinnen tòch de Egyptische piramides gaan bezoeken. En wel samen met Klaasje, Hanne en Marthe van K3. Hoe dat in z’n werk zal gaan? ​ The Park werkte samen met Studio 100 om kinderen en gezinnen binnen te laten stappen in de magische wereld van de nieuwe K3 film ‘Dans van de Farao’. Het is de eerste keer dat een Vlaamse film tot leven komt als VR-spel. The Park richt zich met dit spel ook voor het eerst op een jongere doelgroep, vanaf 7 jaar. Zo kunnen zij samen met hun gezin of vriendjes Virtual Reality ontdekken in een verhaal aangepast naar hun leefwereld. “Een goed concept”, volgens VR-expert Carl Boel van Thomas More. “Door dergelijke werelden in VR te creëren waar kinderen spelenderwijs leren samenwerken en communiceren, worden de mogelijkheden van deze technologie bij het bredere publiek bekend.” ​

VR toegankelijk gemaakt voor jongere doelgroep

Tot nu waren VR-games die je fysiek samen met vrienden kan spelen, veelal pas geschikt vanaf 13 jaar. Dit zowel door de inhoud van de spellen – vaak zogenaamde shooter games – als de benodigde apparatuur. The Park en Studio 100 sloegen de handen in elkaar om VR toegankelijk te maken voor een jongere doelgroep. Ze hielden daarbij rekening met diverse factoren. Zo werd de speelduur aangepast, zijn de acties en puzzels gefocust op intuïtieve samenwerking en is de virtuele wereld waar de spelers in terecht komen herkenbaar vormgegeven. Het resultaat is het gloednieuwe Virtual Reality spel van K3, gebaseerd op hun laatste film ‘Dans van de Farao’.

Philippe De Schutter, CEO The Park: “We merken dat onze VR-ervaringen die gebaseerd zijn op een televisieprogramma of fictiereeks – zoals ons spel gebaseerd op ‘De Mol’ - heel erg aanslaan bij het publiek. Kijkers vinden het erg leuk om ook zelf deel te nemen en zich helemaal in de sfeer en setting te kunnen onderdompelen. Ik ben dan ook blij met deze samenwerking met Studio 100 waarbij we ook aan een jongere doelgroep de mogelijkheden van technologie en entertainment kunnen tonen. De meisjes van K3 werkten mee aan speciale opnames in een volumetrische 3D-studio om zo realistisch mogelijk in het spel te verschijnen. Hierdoor lijken ze levensecht aanwezig in het spel. Door dergelijke samenwerkingen kunnen we de innovatie van ons Vlaams medialandschap weer extra in de verf zetten.”

Actie en avontuur: samenwerken is de sleutel

Het VR-spel is gemaakt voor twee tot zes spelers. Het gaat net als bij de andere spelen van The Park om ‘free-roam’ VR: dit betekent dat je bril niet vasthangt aan kabels en je vrij door de speelhal kan wandelen. Eens je de bril opzet, zit je, als avatar van een ontdekkingsreiziger, middenin het decor van de K3-film. Je medespelers zie je ook als ontdekkingsreizigers naast je bewegen, en je kan gewoon met hen praten en interageren tijdens het spel.

Het doel is om K3 te bevrijden uit een piramide in Egypte. Door goed samen te werken en puzzels op te lossen, gevoel voor ritme te tonen en zelfs over lava te lopen, vind je de sleutel die je naar de piramide brengt. Uiteindelijk dans je samen met een virtuele maar levensechte versie van K3 op de top van de piramide met prachtige uitzichten. Het spel is wat te vergelijken met een escape-room: een combinatie van actie maar ook puzzelwerk. De oplossing kan je enkel vinden door doordacht samen te werken en goed te communiceren. K3 in VR - Piramide van Liefde kan gespeeld worden met het gezin of familieleden, maar is ook heel tof met leeftijdgenootjes.

Hanne: “We zijn heel fier op dit innovatieve project. Het is de eerste keer dat een Vlaamse film tot leven komt als VR-spel, erg bijzonder dat onze film hiervoor uitgekozen werd! Nu kan iedereen zelf meespelen in onze nieuwe film.”

​Klaasje: “Je moet goed samenwerken en communiceren om de raadsels en puzzels op te lossen. Heel leuk om met je gezin of je vriendjes te spelen. Wij hebben het spel zelf geprobeerd.”

​Marthe: “Het spel zit vol leuke elementen met muziek, puzzels of wat meer actie.Je waant je echt in het oude Egypte!

​Virtual Reality voor kinderen: een slim idee?

Carl Boel en An Serneels van de Thomas More Hogeschool voeren onderzoek uit naar positieve en betekenisvolle ervaringen van jongeren bij het spelen van digitale games. ​

Virtual Reality biedt veel educatieve voordelen. Het is een zeer visuele ervaring, dus begrippen die moeilijk te vatten zijn, kan je vereenvoudigd voorstellen. Je kan in VR ook oneindig proberen en fouten maken, zonder grote gevolgen: dat is goed om zelfvertrouwen te ontwikkelen. In dit spel reizen de kinderen naar de piramides, alsof ze met een teletijdmachine naar het Oude Egypte gaan. Dit met je eigen ogen zien en vooral zelf bepalen waar je aandacht naartoe gaat, zorgt voor een onvergelijkbare ervaring.”

Maar zo’n VR-ervaring kan volgens hen ook overweldigend zijn.

"De indrukken die op je afkomen in VR zijn indrukwekkend. Kinderen moeten daarom zelf de controle in handen hebben, gemakkelijk kunnen interageren met hun omgeving en het spel vlot kunnen spelen. Ook de speelduur moet aangepast zijn: zo’n twintig minuten speelduur is ideaal.”

Volgens Boel en Serneels zal de technologie naar de toekomst toe steeds diverser ingezet worden, en is het dus ideaal om kinderen hier nu al mee vertrouwd te maken:

“VR zal naar de toekomst toe waarschijnlijk steeds meer ingezet worden voor verschillende toepassingen. Het is fijn dat kinderen nu spelenderwijs de mogelijkheden van deze nieuwe technologie leren ontdekken.”

Praktisch

Tickets voor K3 in VR kunnen geboekt worden via www.theparkplayground.com. Het spel duurt 25 minuten en is speelbaar is alle locaties van The Park (Antwerpen, Gent, Hasselt, Brussel, Kortrijk, Eindhoven en Breda). Bij heropening van de bioscopen in 2021 kan je de film ‘Dans van de Farao’ komen bekijken in de zalen van Kinepolis en andere bioscopen in Vlaanderen en Brussel.

Eerder ontwikkelden The Park en Studio 100 ook al een augmented reality app van K3. Daarmee kan je de meisjes van K3 eender waar thuis tevoorschijn toveren en samen met hen op het liedje ‘Piramide van Liefde’ dansen.

Over The Park

The Park werd gelanceerd in 2018 en is een ‘corporate venture’ van Telenet en 9.5 Magnitude Ventures met de missie om de toekomst van entertainment naar het grote publiek te brengen. The Park biedt immersive virtual reality ervaringen en een voorbeeld van wat we ‘phygital entertainment’ noemen. Het biedt mensen een team-ervaring die op de grens tussen het fysieke en digitale leven zit.

The Park is in 2 jaar reeds gegroeid naar 7 locaties in België en Nederland (Antwerpen, Gent, Hasselt, Kortrijk, Brussel, Eindhoven en Breda). Sindsdien kreeg The Park al meer dan 120.000 bezoekers over de vloer. Bij The Park ontsnapt men even aan de realiteit met vrienden, familie, collega's, tijdens een vriendenactiviteit, gezinsuitstap of als teambuilding. De spelers bepalen tijdens het spel zelf het verloop van de verhaallijn. De ervaringen die bezoekers kunnen spelen, ontwikkelt The Park zelf. Ze zijn toegankelijk voor alle leeftijdsgroepen. Je kan bij The Park oa gaan mollenjagen in De Mol (gebaseerd op bekende TV format), gijzelaars bevrijden als een echt SWAT team in De Dag (TV serie op EEN), een bom ontmantelen in NanoClash of griezelen en zombies achternazitten in The Hallow.

www.theparkplayground.com

​Niet voor publicatie

An Serneels (Thomas More) en Philippe De Schutter (The Park) kunnen gecontacteerd worden voor bijkomende toelichting over het spel.

Kom je zelf graag de nieuwe VR-ervaring beleven voor een recensie, neem dan contact op met Paulien Putman.