BLOG | Telenet is sprout to be in Brussels: samenwerken aan een innovatieve en geconnecteerde hoofdstad

De afgelopen jaren breidde Telenet zijn geografische voetafdruk in ons land stap voor stap uit. Met de overnames van BASE Company in 2016 en Numéricable (SFR) in 2017 kon het zich recent ook in Brussel positioneren als een convergente telecomoperator voor zowel particulieren als zakelijke klanten. Telenet wil nu voortbouwen op dat élan en de Brusselaars mee op de rails van de digitale hogesnelheidstrein helpen: zowel door fors te investeren in technologische innovatie, als door de digitale maatschappij en economie toegankelijk te maken voor iedereen. Kortom, we willen de stad een boost geven. En dat betekent meer dan een leuke slogan.

De aanwezigheid van Telenet in Brussel lijkt misschien erg recent, toch zijn we al sinds 2007 aanwezig in zeven gemeenten in en rond de hoofdstad. Sinds 2016 begon die aanwezigheid aan een nieuwe groeifase: Telenet nam BASE Company over, waardoor het niet alleen een volledige mobiele dekking kon aanbieden aan alle Brusselaars, maar ook een hoofdkantoor in Brussel kreeg. Na de aankoop van het kabelbedrijf Numéricable (SFR) in 2017 zette het telecombedrijf ook voet aan grond in zes extra gemeenten voor vast internet. Telenet werd zo de grootste kabeloperator van het Brussels Gewest, met een aanwezigheid in 13 gemeenten (*).

Naar een performant en slim Brussels netwerk

Het is Telenets ambitie om zijn klanten over heel België toegang tot de beste vaste en mobiele connectiviteit te geven en hen kwaliteitsvolle producten en diensten aan te bieden. Óók in en rond Brussel.

De afgelopen jaren deden we daarom forse investeringen. Om de Brusselaars een betere en performantere netwerkverbinding te bieden, investeerde Telenet na de overname van SFR 15 miljoen euro in een netwerkupgrade. Ook lanceerde het bedrijf vorig jaar De Grote Netwerf in Brussel, een meerjarenproject om het vaste Telenet netwerk te moderniseren waardoor klanten vanaf 2019 kunnen genieten van breedbandsnelheden tot 1 Gbps en hoge datavolumes. Ook het mobiele netwerk van BASE werd van een update voorzien: meer dan 252 bestaande sites werden geüpgraded en het netwerk breidde met 100 nieuwe sites uit.

Story image

Telenet wil het stadsleven in Brussel een echte boost geven, waarbij we ook actief willen bijdragen tot de Brusselse 2025-strategie voor onderwijs, werk, innovatie en mobiliteit. We geloven dat connectiviteit een belangrijke motor is om deze beleidsdoelstellingen te realiseren. Brussel zou een echt living lab moeten worden voor innovatieve Internet of Things-oplossingen die het stadsleven kunnen verbeteren. Want innovatie op vlak van technologie maakt het verschil. Het creëert geweldige kansen om van Brussel een intelligente en geconnecteerde stad te maken: denk bijvoorbeeld aan slimme mobiliteitsoplossingen die de niet aflatende verkeersdrukte in de stad in kaart kunnen brengen en de verkeersstromen kunnen optimaliseren.

Daar wil Telenet aan meehelpen, want samenwerking leidt tot de beste innovatie. Zo biedt het Telenet Innovation Center in Woluwe een platform om prototypes van digitale toepassingen en IoT oplossingen te bouwen in een hightech omgeving. We nodigen er bedrijven, academici, startups, maar ook overheidsinstanties uit om de slimme en geconnecteerde stad van de toekomst vorm te geven.

Story image

Bij Telenet geloven we sterk in innovatie door samenwerking, waarbij we onze eigen expertise versterken door de kennis en inzichten van anderen. Op dat vlak heeft Brussel heel wat te bieden. Met 400 startups en meer dan 3000 werknemers in die startups telt onze hoofdstad de hoogste dichtheid aan jonge (digitale) ondernemers in België. Ook zij verdienen een boost. Via het Telenet Kickstart startup-acceleratieprogramma investeren we in de duurzame ontwikkeling en groei van startups en scale ups door financieel te investeren of hun diensten/producten aan te kopen. Want startups en scale ups vormen een belangrijke groeimotor in de digitale economie.

Maar ook kleine en middelgrote ondernemingen bieden zuurstof aan de economische groei van een regio en stad. Met de ‘Digitale Versnelling stoomt het Telenet Business-departement daarom ook Brusselse kleine en middelgrote ondernemingen klaar voor de digitale transformatie.

Brussels talent stimuleren

Om zijn Brusselse klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, breidde Telenet het aantal winkels in de hoofdstad fors uit. Op dit moment telt Brussel achttien BASE- en zes Telenet-winkels, met meer dan honderd toegewijde medewerkers. Uiteraard creëren deze investeringen ook werkgelegenheid in Brussel, met focus op medewerkers met een sales en/of technical support profiel. Om nieuwe mensen aan te werven, werken we o.a. samen met Actiris, de Brusselse dienst voor arbeidsbemiddeling. Ook jongeren met een lage scholingsgraad komen in aanmerking voor deze functies. Na hun aanwerving brengen we hen via opleiding en on the job training helemaal up to speed.

Story image

Zo proberen we ons steentje bij te dragen. Want de jeugdwerkloosheid in Brussel mag al drie jaar op rij dalen, toch bedraagt die werkloosheidsgraad bij jongeren nog 24,7% (Actiris, september 2018).  In Brussel zijn er vele organisaties die inzetten op het activeren van vooral laaggeschoolde jongeren op de arbeidsmarkt. Talentontwikkeling is daarbij de sleutel tot succes.

De afgelopen jaren ondersteunden we daarom structureel projecten die inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden van Brusselse kinderen en jongeren. Denk aan CoderDojo Belgium, dat buitenschoolse workshops rond STEM en technologie geeft aan kinderen van 7 tot 17 jaar. In Brussel zijn er op dit moment al zeven actieve ‘dojo’s’ die jaarlijks 1.500 kinderen bereiken. Dat aantal moet binnenkort uitgebreid worden naar tien, met een speciale focus op kinderen en jongeren uit kanszoekende gezinnen. Daarvoor wil Coderdojo Belgium nauwer samenwerken met middenveldorganisaties als Maks vzw en Toekomstatelier (TADA) die diep verankerd zijn in de lokale gemeenschappen van vooral Sint-Joost-ten-Noode, Anderlecht en Molenbeek waar de maatschappelijke nood het hoogst is.

Story image

Maar ook YouthStart speelt een belangrijke rol in de talentontwikkeling van jongeren. Deze organisatie scherpt de ondernemingszin aan van jongeren tussen 15 en 30 jaar, die extra kansen nodig hebben om zich sociaal of professioneel te ontwikkelen. Via praktijkgerichte workshops ontwikkelen ze vaardigheden zoals creatief en probleemoplossend denken, samenwerken en overtuigend presentaties geven. Het afgelopen schooljaar werden zo 450 Brusselse jongeren bereikt, waarvan er 329 hun diploma behaalden. YouthStart werkt hiervoor nauw samen met Actiris en Bruxelles Formation en wordt in zijn werking ondersteund door tal van bedrijven die niet alleen de workshops financieel mogelijk maken maar ook jobopportuniteiten creëren. Ook Telenet is een overtuigd YouthStart-partner en sponsort voornamelijk de Brusselse werking.

Ten slotte is er ook BeCode, een professionele codeerschool die jonge mensen tussen 18 en 25, ongeacht hun achtergrond of voorkennis, opleidt tot professionele webontwikkelaars.  BeCode- dat gevestigd is in de digitale hub van BeCentral- werkt nauw samen met tewerkstellingsorganisaties als Actiris, Forem en VDAB om zoveel mogelijk studenten te laten doorstromen naar de arbeidsmarkt.

Het bewijs dat deze gemeenschapsinitiatieven werken, is er. Óók bij Telenet. Eind 2017 namen we een Youthstart-alumnus aan, die op dit moment werkt als verkoper in een van onze Brusselse shops. En we boden een stage van zes maanden aan een BeCode-alumnus, die sinds deze zomer fulltime werkt in het Telenet Innovation Center in Woluwe.

Kortom, naast fors te investeren in innovatie en technologie in de hoofdstad, willen we ook actief helpen om de uitdagingen van de toekomst in Brussel mee aan te pakken en alle Brusselaars, jong en oud, de kansen te geven die ze verdienen in dit digitale tijdperk. Zo geven we de stad een echte boost. En dat is geen slogan, wel een welgemeend engagement.

Story image

*Telenet is sinds lange tijd aanwezig in zeven Brusselse gemeenten (Schaarbeek, Etterbeek, Koekelberg, Sint-Agatha Berchem, Ganshoren, Jette en Vorst). Telenet zal tegen maart 2019 ook in de volgende 6 gemeenten volledige dekking bieden: Sint-Joost-ten-Noode, Brussel Stad, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Lambrechts Woluwe, Anderlecht en Sint-Jans Molenbeek.

Talks blog