Corona‌ ‌en‌ ‌lockdowns‌ ‌resulteren‌ ‌in‌ ‌recordjaar‌ ‌voor‌ ‌internet-‌ ‌en‌ ‌belverkeer‌ ‌

Corona‌ ‌en‌ ‌lockdowns‌ ‌resulteren‌ ‌in‌ ‌recordjaar‌ ‌voor‌ ‌internet-‌ ‌en‌ ‌belverkeer‌ ‌

Telenet analyseert 2020 en lijst meest markante trends op voor vaste en mobiele netwerk

 

  • Voorspelde piek in internetverkeer voor 2022 dit jaar al bereikt
  • Videocalls gaan door het dak met +83% tegenover 2019 
  • Ook ‘gewoon bellen’ piekt: gesprekken duren dubbel zo lang 
  • De sms wordt meer dan ooit vervangen door rijkere sociale mediakanalen

 

Wat we het afgelopen jaar misten doordat de buitenwereld op slot ging, vulden we massaal digitaal in. Het resultaat? Een recordjaar voor het internet- en telefoonnetwerk in ons land. Dat blijkt uit een analyse van het afgelopen jaar door Telenet bij zijn meer dan 1,8 miljoen klanten. Op dinsdag 15 december piekte het internetverkeer en haalden we de kaap van 3 terabit per seconde: alsof we allemaal samen in één seconde tijd 190.000 foto’s downloadden. Een dergelijke piek was eigenlijk pas voorspeld voor 2022. Het afgelopen jaar zag Telenet 60% meer internetverkeer over zijn netwerk stromen en telefoongesprekken duurden gemiddeld dubbel zo lang. Daarbovenop verdubbelde het aantal videocalls over het netwerk. In dit raar jaar voorspelt Telenet dan ook voor de aanstaande feestdagen een verschillende trend in vergelijking met andere jaren.

 

Stijging van twee jaar gerealiseerd op tien maanden

In normale tijden neemt het internetverkeer elk jaar met zo’n 30% toe. Dit jaar zag Telenet op tien maanden tijd een verdubbeling van deze trend. We surften en downloadden gemiddeld 60% meer dan in 2019. Begin 2020 was het hoogst gemeten volume op het vaste internetnetwerk nog 2 terabit per seconde. Op 21 maart, het eerste weekend van de lockdown, sneuvelde dat cijfer voor het eerst, met 2,6 terabit per seconde. En op 10 november deden we er nog eens 11% bij en piekte het verkeer met 2.9 Terabit per seconde. Ook de rest van die maand noteerde Telenet hoge volumes: op 23 van de 30 novemberdagen steeg het verkeer boven de 2,6 terabit per seconde. 

 

Maar dat record werd ondertussen alweer verbroken. Op 15 december  bereikte het verkeer over het netwerk om 21u05 de historische kaap van 3 terabit per seconde. Dat wil zeggen dat alle internetgebruikers samen op één seconde tijd, meer dan 3.00 gigabit – te vergelijken met maar liefst 190.000 foto’s - downloadden op het kabelnetwerk. Volgens de klassieke voorspellingen zouden we een dergelijke piek pas in 2022 bereiken.  

Story image

 

83% meer videogesprekken

De grote bulk van ons internetverkeer gaat al enkele jaren naar streaming. Toch zag Telenet  tijdens het afgelopen ‘raar jaar’ enkele verschuivingen in de categorieën van internetverkeer. Zo surften en browseten we in het algemeen 43% meer. Dit is mogelijk te linken aan online shopping, thuiswerk en het online lesgeven. Uiteraard verliepen er ook bijna dubbel zo veel (+83%) videocalls over het netwerk. Ook sociale mediakanalen als Facebook, Whatsapp, Messenger zagen 30% meer verkeer passeren. 

Story image

 

Geen grote pieken voor mobiel, wel meer foto’s en filmpjes

Ook het mobiele dataverkeer stijgt elk jaar en dat was dit jaar niet anders. In totaal nam het mobiele verkeer met 30% toe vergeleken met 2019. Dat is in lijn met de groei die verwacht was. De lockdownperiodes van maart en november tekenen zich wel duidelijk af met een dip in mobiele data. 

“Logisch, want veel mensen zitten thuis gebruiken het wifi-netwerk in plaats van 4G. We zagen dit jaar daardoor nog geen grote pieken in het mobiele dataverkeer. Wel blijkt dat we ‘zwaardere’ berichten sturen: nu er minder sociale contacten mogelijk zijn, worden er meer foto’s en filmpjes gedeeld. Deze trend vertaalt zich ook in een daling van het aantal sms’en (-32%) vergeleken met 2019, waarbij dergelijke rijkere invulling niet mogelijk is.” Micha Berger, CTO Telenet
Story image

 

We bellen aanzienlijk langer

Waar het dataverkeer stijgt, daalt het aantal telefoongesprekken elk jaar. Toch bleek de telefoon dit jaar hét middel bij uitstek om tijdens een crisis contact te zoeken. Vooral bij de eerste lockdownaankondiging in maart piekte het telefoonverkeer zowel op het vaste als mobiele netwerk. Het vaste netwerk zag toen 40% meer telefoonoproepen dan op een normale werkdag passeren, mobiel was dat 20%. 

Story image

Na dit eerste ‘paniekmomentje’ werden er de volgende dagen en maanden niet opvallend meer gesprekken gevoerd. Wel significant is dat gesprekken sinds de coronacrisis gemiddeld dubbel zo lang duren als ervoor. Vooral op zondag nemen we daar onze tijd voor. Hierdoor zien we een maandelijkse stijging van 10% meer belminuten op het mobiele netwerk in vergelijking met 2019.  

“Voor het Telenet-netwerk was dit een recordjaar. We zijn blij dat we via onze technologie mensen toch kunnen blijven verbinden in deze moeilijke tijden. Onze jarenlange doorgedreven investeringen hebben ervoor gezorgd dat ons netwerk deze plotse piek goed kon opvangen.” Micha Berger, CTO Telenet

 

Feestdagen

Ook voor de komende vakantie- en feestdagen is Telenet klaar om ervoor te zorgen dat iedereen vlot zijn wensen kan overbrengen. De operator verwacht op kerst- en oudejaarsavond wel een ander beeld dan andere jaren. 

“Omdat we allemaal thuis zijn, zal het merendeel van het verkeer via wifi en niet via het mobiele netwerk verlopen. Klassiek valt de piek op oudejaarsnacht om middernacht. Nu verwachten we dat veel mensen in de loop van de dag of avond al hun wensen zullen overmaken. Ook bij kerst verwachten we dat alles redelijk gespreid over de dag zal gebeuren. Veel mensen willen de avond zelf gezellig doorbrengen in de eigen bubbel. Als we in een bepaalde streek toch een opvallend groot internetvolume merken op een van de feestavonden, kunnen we een ‘spitsstrook’ openen op ons netwerk, waardoor we tijdelijk meer data kunnen versturen.” Micha Berger, CTO Telenet

 

Story image

 

 

 

 

Nieuws
Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 58,28% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen