Coronacrisis: Telenet vraagt medewerkers thuis te werken tot 3 april

Brussel, 13 maart 2020. Telenet heeft in het kader van de bestrijding van het coronavirus, vandaag beslist om alle medewerkers die technisch en operationeel van thuis uit kunnen werken, te vragen om thuis te werken vanaf maandag 16 maart. In lijn met de adviezen van de overheid, zal deze periode van thuiswerk duren tot 3 april. Medewerkers die een functie uitoefenen waarbij aanwezigheid op kantoor of bij de klant noodzakelijk is (netwerk monitoring, installatie en repair, front office klantenservice) zullen wel op hun huidige werklocatie verwacht worden omdat zij noodzakelijk zijn om de Telenetdiensten naar residentiële en zakelijke klanten te kunnen blijven garanderen. De Telenet en BASE shops zullen volgens de verplichtingen die de overheid oplegt aan de detailhandel, in het weekend gesloten zijn, maar tijdens weekdagen open zijn. Klanten met defecte modems, decoders of andere Telenet hardware kunnen, zoals vandaag al het geval is, terecht in de Telenet shops.

Telenet neemt deze maatregel rond thuiswerk omdat telecommunicatienetwerken de komende weken een sleutelinfrastructuur zijn om de economie en maatschappij in deze moeilijke tijd te ondersteunen. Consumenten en zakelijke klanten willen blijven werken en communiceren en kunnen in dat verband niet zonder optimaal functionerende en hoogkwalitatieve netwerken.

Telenet zag sinds midden deze week een eerste stijging van belminuten en dataverbruik op zijn netwerk. Het bedrijf verwacht de komende dagen en weken nog een hoger verbruik door toename van telewerken en videoconferencing en bekijkt welke maatregelen er genomen kunnen worden om klanten een optimale dienstverlening te blijven garanderen.

Door zijn eigen medewerkers te vragen om thuis te werken, beperkt Telenet het besmettingsgevaar en hoopt het te voorkomen dat grote aantallen medewerkers bij een uitbraak van het virus ziek zouden worden en de businesscontinuïteit niet gegarandeerd kan worden.

Voor de bedrijfskritische functies die aanwezigheid op kantoor vereisen zal gekeken worden hoe de teams opgesplitst kunnen worden om het besmettingsrisico maximaal te verkleinen.

Tot slot neemt Telenet ook deze maatregel om de gezondheid van zijn eigen medewerkers te helpen beschermen en het besmettingsgevaar zo klein mogelijk de houden. Op dit moment zijn er bij Telenet medewerkers zelf geen gekende Covid 19 besmettingen.