De zomer van de staycation: tot de helft minder roaming verkeer

Nederland tekende als enige land méér roamingverkeer op dan vorig jaar

Donderdag 10 september 2020 - We konden deze zomer minder op reis dan andere jaren. Dat zagen we ook in het roamingverkeer van de Telenet- en BASE-klanten tijdens de zomervakantie. Normaal zien we tijdens de zomermaanden het roamingverkeer meer dan verdubbelen (+120%), nu was er amper een stijging van 47%.

Leve de buurlanden

De populairste bestemming was bij uitstek Nederland: het enige land dat ook méér roamingverkeer (+7% vergeleken met vorig jaar) door Telenet- en BASE-klanten optekende. Verder bevonden klanten zich vooral in Frankrijk en Duitsland, hoewel het roamingverkeer daar met respectievelijk 8% en 23% lager lag dan vorig jaar tijdens de zomer. Populaire vakantieoorden als Spanje, Italië, Griekenland en Portugal zagen tot gemiddeld de helft minder Telenet- en BASE roamers. Ook de Scandinavische landen zagen gemiddeld maar een vierde (27%) van het aantal gebruikelijke roamers.

Opvallend: vakanties naar de berglucht werden blijkbaar minder geannuleerd. Na onze buurlanden is Zwitserland de bestemming die het minste verlies aan roamingverkeer optekent, met slechts 35% minder dan vorig jaar.

Door de corona-maatregelen kelderde uiteraard het roamingverkeer ook in anders populaire verre vakantieoorden. De Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Egypte, Marokko en Thailand zagen gemiddeld maar 5% van het gebruikelijke aantal roamers.

Buitenlanders in België

In totaal registreerde Telenet zo’n 4% minder roamingverkeer van buitenlanders dan vorig jaar tijdens de zomerperiode. Die daling is uiteraard onder andere gedreven door het wegblijven van buitenlanders uit niet EU-landen. Maar ook Duitsers, Spanjaarden, Zwitsers en Portugezen bleven weg dit jaar. Daar tegenover staat dat we meer verkeer optekenden van Fransen (+21%), Nederlanders (+18%), Polen (+8%), Zweden (9%), Engelsen (13%) en Italianen (32%).

Over Telenet Group NV

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 57,9% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

Telenet Group NV