GOAL! EK-koorts stijgt ook op Twitter, Whatsapp en Facebook

We bespreken massaal de matchen van de Rode Duivels via WhatsApp, Messenger of Twitter, blijkt uit dataverkeer Telenet/BASE

Thorgan Hazard scoort!! We grijpen massaal naar onze smartphone om ons enthousiasme en commentaar te delen via sociale media. Ook de voorbije matchen bespraken we de goals en spannende momenten tijdens de match veelvuldig via WhatsApp, Messenger of Twitter. Dat concludeert Telenet/BASE uit een analyse van het mobiele dataverkeer tijdens de voorbije vier EK-matchen. En of we meeleven met de Rode Duivels: tijdens de 90 speelminuten ligt het gemiddelde sociale mediagebruik eerder stil, om meteen te pieken bij sleutelmomenten in de match.

Commentaar in het virtuele café van Twitter, Whatsapp en Facebook Messenger

Meeleven met de Rode Duivels, dat doen we bij gebrek aan grote fandorpen ook vooral online. Het mobiele dataverkeer lag tijdens de voorbije vier EK-matchen van de Belgen een kwart hoger dan op een vergelijkbare gewone avond. Vooral het gebruik van streaming-apps drijft het verkeer de hoogte in.

Maar extra opvallend: de Duivel-koorts zit ook op sociale media. Op matchdagen ligt het aantal gebruikers van Messenger, Whatsapp en Twitter vanaf de namiddag al gemiddeld 10% hoger dan op ‘gewone’ dagen. Bij de aftrap zitten we gemiddeld aan 25% meer gebruikers. Tijdens de match sturen we net iets minder berichten, tenzij er spanning in de wedstrijd komt. Een goal van Lukaku, een save van Courtois of de clash tussen Pepe en Thorgan Hazard? Op sleutelmomenten willen we onze emoties duidelijk instant delen met vrienden en piekt het aantal sociale mediagebruikers op het mobiele netwerk. Tijdens de wedstrijd van onze Duivels tegen Portugal zorgde het doelpunt van Hazard voor een piek van 47% meer gebruikers op Whatsapp, 41% op Twitter, en 27% op Facebook Messenger. Ook tijdens de rust en na de match praten we massaal virtueel na. Het aantal gebruikers van WhatsApp lag dubbel zo hoog als anders, Facebook Messenger steeg met 88% en ook op Twitter werd er nagekaart over de match (+50%).

Isabelle Geeraerts, woordvoerster Telenet/BASE: “De laatste jaren kijken we steeds vaker televisie met de smartphone bij de hand. Om snel even iets op te zoeken, of om ondertussen door onze sociale media te scrollen. Bij grote live events is er uiteraard een sterke link tussen wat we kijken en wat we sturen: dat zien we tijdens de wedstrijden van onze Duivels heel duidelijk op het netwerk. Naast de digitale beleving met de korte clips en live statistieken die geraadpleegd worden, zien we vooral sociale media helemaal de rollercoaster van de match volgen. Gebeurt er niets, dan ligt de gsm aan de kant. Is het spannend, dan willen we onze emoties meteen delen met vrienden. Waarschijnlijk kijkt het merendeel van de supporters in kleinere groep of thuis, en grijpen we daarom des te meer naar die smartphone om onze commentaar te geven.”

Belgen in het buitenland supporteren massaal mee

Ook Belgen in het buitenland supporteren steeds meer voor de Rode Duivels. Het roamingverkeer ontplofte zondag met een stijging van maar liefst 193%, vergeleken met de zondag voor de start van het EK. Eerder zag Telenet/BASE ook al op zijn netwerk een toename van roamingverkeer op matchdagen: tijdens de wedstrijd tegen Rusland was er een stijging van 87%, en ook tegen Denemarken en Finland was er dubbel zo veel roamingverkeer te zien op het netwerk als normaal.

Nieuws BASE