It takes two to tango: grote bedrijven en start-ups moeten méér durven

Onze start-ups in de telecom-, media- en entertainmentsector worstelen met duurzame groei en hebben nood aan een extra boost. Dat bleek deze week uit een studie die wij samen met Startups.be lieten uitvoeren. De helft van de Belgische start-ups uit onze sector groeit niet snel genoeg. Een van de oorzaken is dat er iets hapert in de relatie tussen start-ups en grote bedrijven. En dat is een gedeelde verantwoordelijkheid, want de uitdagingen daarvoor liggen zowel bij de jonge bedrijfjes als bij de grotere bedrijven.

Incubatoren, acceleratoren, business angels, fiscale maatregelen van de regering, het Telenet Kickstart-programma… Er is in België de voorbije jaren sterk geïnvesteerd in het start-uplandschap. En met succes: een steeds groter aantal Belgische start-ups gooit ook hoge ogen in binnen- en buitenland. En toch blijft het voor een groot deel van die jonge bedrijfjes een uitdaging om duurzaam te groeien. Zo rijpt de helft slechts met 10 tot 20% per jaar, terwijl een start-up per definitie met 100% of meer zou moeten groeien.

Waarom gaat die groei zo traag? Ligt het aan hun ambitie? Of aan ons, de grote bedrijven, als investeerders of als klanten? Uit het onderzoek blijkt dat we niet dezelfde taal spreken als start-ups en vice versa.

Daar is zeker iets van aan. Bij Telenet kloppen starters geregeld aan om ons te overtuigen van hun product of service. Maar we merken dat die pitches vaak niet goed zijn voorbereid of niet aangepast zijn aan de noden van ons bedrijf. Veel jonge starters denken dat het om de ontwikkeling van een nieuwe technologische oplossing gaat, maar het is hem te doen om de innovatie: nieuwe businessmodellen, nieuwe concepten, nieuwe behoeften. Daar zijn corporate klanten naar op zoek, daarin willen investeerders geld injecteren. Want enkel innovatie brengt groei.

Uit de studie bleek ook dat start-ups ambitie missen. Ze mikken niet ver genoeg en hebben nog te vaak een ‘kerktoren-mentaliteit’. Ligt het aan onze cultuur? Zijn Belgische start-ups wel ondernemend genoeg?

Maar de disconnect volledig afschuiven op de start-ups zelf zou verkeerd zijn. Want ook wij, als corporates en als investeerders, schieten op bepaalde vlakken tekort. Als start-ups zeggen dat wij te conservatief zijn, hebben ze een punt. We lijden nog te vaak aan een ‘controlecultuur’ en willen graag onze eigen ‘resources’ in bezit hebben, inclusief de mensen en de technologie. Het klopt ook dat we té trage beslissers zijn als het aankomt op grote dossiers rond investeringen bijvoorbeeld. Dat rijmt vaak niet met de snelheid en flexibiliteit van start-ups. Ze lopen nog te vaak verloren in de interne processen van grote bedrijven. De bedrijfscultuur van corporates is er bovendien nu vaak één van risicomijding, te veel op zeker willen spelen. Ergens zijn we dus in hetzelfde bedje ziek als start-ups: we moeten méér durven.

Het onderzoek heeft ons wakker geschud. We hebben via Telenet Kickstart al heel grote stappen gezet. We begeleiden start-ups al in hun ontwikkeling en internationalisatie. Maar dat er nog pijnpunten zijn die aangepakt moeten worden, is een understatement. We moeten nog meer inzetten op coaching en advies aan start-ups via onze participatie aan incubatoren en acceleratoren als StartIt KBC en IMEC iStart.

Bij Telenet hanteren we een open innovatiecultuur die gericht is op samenwerking met corporates, academische spelers én start-ups/scale-ups. We hebben een ecosysteem gebouwd dat een waaier van mogelijkheden biedt voor jonge bedrijven om samen met ons nieuwe concepten en producten te ontwikkelen, én we stellen ons brede netwerk van klanten en business partners open voor beloftevolle groeiers met een aantrekkelijk en sterk product. Kijk maar naar Spencer, dat een applicatie ontwikkelde die de productiviteit en het comfort op het werk moet bevorderen. We investeerden in Spencer en werken nu aan de implementatie van hun product in onze eigen organisatie, maar we brengen Spencer ook op de radar van onze eigen corporate klanten die mogelijk ook interesse hebben in deze mobile workplace assistant. Samenwerken kan dus zeker!

We moeten alleen nog méér durven. Durven te springen, en liefst veel sneller, ook al zijn we niet honderd procent zeker of die ene investering zal lukken. En dat vragen we ook aan de start-ups. Durf verder te mikken dan de kerktoren. Laat ons samen meer durven. Want het valt niet te ontkennen dat onze economie nood heeft aan innovatie. En laat die innovatie liefst van eigen bodem zijn.

Talks blog