Mobiel dataverbruik piekt bij Belgische festivalgangers

Mobiel dataverbruik piekt bij Belgische festivalgangers

Het festivalseizoen zit er op. En opnieuw piekte het gebruik van de smartphone. Telenet/BASE telt ten opzichte van vorig jaar zelfs een verdubbeling van het dataverbruik op de grote Belgische festivals. 

Wie is de doorsnee Belgische festivalganger? Het gulzigst is de Tomorrowland-bezoeker: die verbruikt per dag 260 MB mobiele data, stuurt 4 smsjes en belt 10 minuten. Om een idee te geven, 260 MB komt overeen met het posten van een dertigtal foto’s op Facebook of Instagram, een twintigtal korte video’s en een honderdtal likes en commentaren. De Pukkelpoppers doen het bijna even goed wat betreft mobiele data, maar zijn gulziger op het vlak van sms’en (246MB, 12 sms’en en 8,5 belminuten). De festivalganger gebruikt evenveel mobiele data op de weide als op de camping, waar hij wel twee keer minder sms’t.

Gemiddeld dagelijks mobiel gerbruik per festivalganger
Gemiddeld dagelijks mobiel gerbruik per festivalganger

Tien keer meer data op drie jaar

Alle segmenten groeien: festivalgangers verbruiken meer data, sms’en meer en telefoneren vaker. En er worden records gebroken. Zo is op Graspop het mobiele dataverbruik op een jaar tijd verdrievoudigd. En op de moeder aller festivals, Rock Werchter, werd dit jaar vijf keer zoveel data verbruikt als twee jaar geleden, en tien keer zoveel als drie jaar geleden.

De kampioenen wat het dataverbruik betreft waren dit jaar Rock Werchter (alle festivalgangers samen downloadden bijna 25 terabyte, of het equivalent van 10 miljoen foto’s), gevolgd door Pukkelpop en Tomorrowland (beide iets meer dan 20 terabyte).

Story image

Toch niet minder sms’en, zelfs meer bellen

Misschien verrassend: hoewel de festivalgangers steeds meer mobiele data verbruiken, heeft dat geen invloed (meer) op het sms’en en het bellen. De voorbije jaren verstuurden ze steeds minder sms'jes, maar dit jaar stabiliseerde het aantal verstuurde sms’en. En op alle festivals werd méér gebeld, zowel op het festivalterrein als op de camping.

Story image

Zo steeg het aantal telefoontjes op Rock Werchter en op Graspop met 100%, terwijl de antennes van Telenet/BASE op het festivalterrein van Pukkelpop 70% meer conversaties registreerde. Maar het meest van al werd er getelefoneerd op Tomorrowland: daar hingen de festivalgangers in totaal ruim 14.000 uren aan de lijn. Op Rock Werchter en Pukkelpop was dat net iets minder.

Story image

 

Nieuws BASE
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel