Series kills the moviestar? We kijken een kwart meer series dan 3 jaar geleden

Telenet breidt entertainmentpakket uit: internationale topseries, met onder meer álles van HBO, voortaan ook beschikbaar in Play

Mechelen, 19 november 2018 - Op basis van evoluties in kijkgedrag bij de Vlaming en een uitgebreide klantenbevraging, past Telenet zijn entertainmentpakket Play inhoudelijk aan. Vanaf 26 november zullen alle internationale series - die nu enkel in Play More gebundeld worden - ook in Play beschikbaar worden. De populaire reeksen van het Amerikaanse productiehuis HBO, waar Telenet recent een nieuw contract mee sloot, worden ook toegevoegd aan dit pakket. Door een uitbreiding van de overeenkomst zullen bovendien alle topreeksen die productiehuis maakte, waaronder The Sopranos, True Blood, The Wire en Rome, in Play opgenomen worden. Daarnaast blijft Play garant staan voor een uitgebreid lokaal aanbod, kidscontent en de functionaliteit om programma’s tot zeven dagen terug op te vragen.

Vier jaar na de lancering van entertainmentpakketten Play en Play More maakt Telenet de balans op. Het bedrijf bevroeg in een uitgebreid onderzoek [1] wat de Vlaming verwacht van zulke televisiediensten. Daaruit blijkt dat de klant bij Play vooral de beste internationale series in première wil zien, aangevuld met sterke lokale content. In Play More verwachten klanten in eerste instantie film-blockbusters, naast internationale series. Deze bevindingen weerspiegelen zich ook in het kijkgedrag. In 2017 besteedden klanten van Play voor het eerst méér tijd aan series dan aan films. Gemiddeld kijken ze 15 afleveringen van series per maand; dat is 23% meer dan drie jaar geleden. Daarnaast vragen ze elke maand gemiddeld 9 films op. In Play More gaat het merendeel van de kijkuren nog steeds naar films. Deze klanten zijn absolute contentveelvraten: zij kijken maandelijks anderhalve keer zo veel films en nog een kwart meer afleveringen van series dan Play-klanten.

Referentie voor series

Gebaseerd op deze trend versterkt Telenet de invulling van Play. Concreet wordt het pakket uitgebreid met alle internationale series die tot nu toe enkel in Play More beschikbaar waren, waaronder populaire reeksen als Game of Thrones, The Walking Dead, Westworld, Siren, … . Ook nieuwe seizoenen zullen via Play te zien zijn, zoveel mogelijk gelijktijdig met de Verenigde Staten.

Een vernieuwing van het contract met productiehuis HBO laat toe om niet alleen de laatste nieuwe reeksen in het pakket te bundelen, maar ook de volledige catalogus met álle producties, waaronder het iconische The Sopranos, The Wire, Rome en True Blood te integreren. Play wordt zo meer dan ooit ‘Home of HBO’. Klik hier voor meer info.

Ook Vlaams neemt toe

Internationale content en dan vooral Amerikaanse films en series, zijn uiteraard heel populair. Maar vorig jaar spendeerden klanten voor het eerst in hun Play-pakket meer tijd aan lokale dan aan internationale fictie. Telenet blijft inzetten op lokale films en reeksen in preview (vooraleer ze op de tv-zenders te zien zijn), en steunde financieel de afgelopen drie jaar maar liefst 67 film- en serieprojecten. Onder andere Amigo’s, Chaussée d’Amour, Gent West en It’s Showtime! zijn bij de meest bekeken lokale series in Play. De Dag haalde recent de kaap van 1 miljoen opvragingen. Binnenkort zal Telenet ook het nieuwe seizoen van Auwch en D5R als eerste aan zijn klanten aanbieden via zijn platform. Waar mogelijk bundelt het bedrijf door samenwerkingen met zenders ook oudere reeksen, zoals recent met Woestijnvis TV of eerder met 20 jaar Ketnet. Het aanbod van lokale content in het pakket nam dan ook de laatste drie jaar met 52% toe.

Ils Neuts, VP Entertainment Telenet: “Gebaseerd op marktonderzoek hebben we besloten om Play met een sterkere invulling, aan een aantrekkelijk prijspunt opnieuw te positioneren in de markt. Onze klantenbasis is sinds de lancering van Play en Play More in 2014 blijven stijgen, en dan vooral op Play. Met deze volgende stap willen we een nog bredere doelgroep bereiken en een absolute referentie voor series worden. We beantwoorden zo aan de vraag van de Vlaming en brengen het beste samen van de internationale en de lokale markt: zowel gekende populaire films en series als de nieuwste producties. Wij maken een ijzersterke selectie uit het gigantische aanbod van wat jaarlijks geproduceerd wordt door de grote internationale studio's. Ook op lokaal vlak gaan we hiervoor overeenkomsten aan met de zenders én investeren we jaarlijks miljoenen in lokale content: concreet investeerden we 25 miljoen in 67 film- en serieprojecten die de afgelopen drie jaar voor Telenet-klanten in première gingen. Daarnaast werken we ook actief aan nieuwe mogelijkheden rond lokale fictie, en zal je binnenkort bijvoorbeeld in The Park in virtual reality zelf een hoofdrol kunnen spelen in ‘De Dag’.

Abonnees kunnen in Play naast het lokale aanbod en de internationale series ook nog steeds terecht voor uitgebreide content voor kinderen en Terugkijk-tv (de mogelijkheid om tv-programma’s tot zeven dagen terug opvragen).  De prijs van het pakket wordt naar aanleiding van de vernieuwde invulling aangepast van €10/maand naar €11,95/maand [2]. De propositie en prijs van Play More blijft behouden: hier vindt de kijker alles van Play, aangevuld met een zeer uitgebreid aanbod aan recente films, blockbusters en extra film- en themakanalen.

Trailerpark

Telenet opent naar aanleiding van deze nieuwe positionering een echt trailerpark. In de Antwerpse Meatpack worden zes trailers of caravans opgetrokken. Deze worden compleet en gedetailleerd ingericht in de sfeer en de stijl van een iconische lokale of internationale reeks: Gent West, Insecure, Game of Thrones, The Sopranos, The Walking Dead en True Blood. Bezoekers kunnen zo een nacht doorbrengen in één van hun favoriete series. Alle informatie over dit trailerpark is te vinden in dit persbericht.

[1] Prosource, kwalitatief onderzoek bij 1000 Telenet-klanten, 2017
[2] Alle huidige abonnees worden hiervan transparant op de hoogte gebracht en hebben de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen. Zij blijven tot 31 januari nog hun huidige prijspunt behouden.

Bijlagen:

Vergelijking Play - Play More Bijlage Play - Play More.pdf - 106 KB

Deze tien topseries vanaf vandaag ook te bekijken in Play:

• Game of Thrones (Sz 1 tot Sz 7)
  • The Walking Dead (Sz 1 tot Sz 9)
  • Siren (Sz 1)
  • Insecure (Sz 1 tot Sz 3)
  • Westworld (Sz 1 en Sz 2)
  • Mr Mercedes (Sz 1 en Sz 2)
  • The Bridge (Sz 1 tot Sz 4)
  • The Deuce (Sz 1 en Sz 2)
  • The Team (Sz 1 en Sz 2)