Telenet zet in op ‘Slimme Pakjesbox’ om mislukte thuisleveringen tegen te gaan

Mechelen, 23 juni 2022 - Telenet biedt sinds kort aan zijn klanten een “Slimme Pakjesbox” aan. In deze pakjesbrievenbus die je aan de voordeur plaatst, kunnen koeriers de online bestelde pakjes veilig en te allen tijde afleveren. Telenet wil hiermee inspelen op de maatschappelijke trend van toenemende e-commerce en het bijhorende probleem van mislukte leveringen als consumenten niet thuis zijn.

We zien ze elke dag passeren: koeriers met alweer een lading pakketjes van de ene of andere webwinkel. Het feit dat consumenten hun pakje het liefst thuisbezorgd zien, legt druk op het lokale verkeer en zorgt voor een zekere overlast en vervuiling. Nu mensen weer minder thuis zijn wanneer de bezorger langskomt, nemen ook de vruchteloze pogingen om een pakketje te bezorgen toe. De sector experimenteert al langer met alternatieve leveringsmogelijkheden zoals het pakje leveren bij de buren, maar ook in centrale lockers of pakketautomaten.

De Slimme Pakjesbox

Ook Telenet wil zijn klanten een oplossing bieden voor het probleem van de vele mislukte thuisleveringen. Naast het aanbieden van zijn basisdiensten televisie, internet en telefonie wil het bedrijf consumenten ook helpen met verschillende slimme producten en diensten. “De Slimme Pakjesbox” is daar het recentste voorbeeld van: het is een afgesloten box, ongeveer ter grootte van twee gestapelde kratten, om aan je voordeur te plaatsen. De Slimme Pakjesbox wordt bediend via een app op de smartphone. Bezorgers kunnen hierin de pakjes veilig achterlaten, beschermd tegen weer en wind en tegen diefstal. ​

Isabelle Demarbaix, verantwoordelijk voor de Slimme Pakjesbox bij Telenet: We vinden het belangrijk om in te spelen op maatschappelijke trends. ‘Slimme’ diensten kunnen een eenvoudige oplossing bieden voor bepaalde problemen, maar klanten zijn niet altijd op de hoogte van welke snufjes er allemaal bestaan en welke ze dan precies zouden moeten kiezen. We willen daarin een gidsfunctie opnemen. We hebben uitvoerig verschillende types slimme pakjesbrievenbussen getest. We geloven dat deze pakjesbox vooral een oplossing kan zijn voor consumenten die verder van het stadscentrum, een postpunt of een pakketautomaat wonen en die er de ruimte voor hebben op oprit of aan de deur. Het feit dat Minister De Sutter ook werkt aan regelgeving rond dergelijke pakjesboxen en consumenten wil engageren om deze te gebruiken, toont het potentieel van deze nieuwe vorm van brievenbus.”
Minister De Sutter, verantwoordelijk voor Telecommunicatie en Post: “Pakjesbezorgers staan 1 op de 10 keer voor een gesloten deur. Het aantal mislukte thuisleveringen en onnodige verplaatsingen beperken, is één van mijn beleidsdoelstellingen. Pakjesbussen kunnen daarbij helpen, zeker in landelijke gebieden waar de afstanden groot kunnen zijn. Ik ondersteun dan ook bedrijven zoals Telenet die inzetten op het promoten van dergelijke oplossingen. Het is daarbij wel belangrijk dat de bussen bijvoorbeeld zo worden geplaatst dat ze voor de bezorgers makkelijk toegankelijk zijn. Met dat doel voor ogen, heb ik enkele richtlijnen opgesteld waaraan alle pakketpostbussen in ons land aan moeten voldoen.”

Hoe werkt de pakjesbox?

Bij een eerste levering drukt de koerier op de knop van de box en plaatst hij het pakje erin. De box sluit automatisch af, waarna de klant een melding ontvangt in de bijhorende app. Krijg je nog een tweede levering, ontvang je een nieuwe melding met de vraag om de box, vanop afstand, opnieuw te openen voor de bezorger. Die kan het pakje vervolgens veilig achterlaten. De box vergrendelt automatisch opnieuw en is steeds verbonden met je wifinetwerk.

Telenet lanceert voor zijn klanten twee types van de slimme pakjesbox: eentje die je op netwerkstroom kan aansluiten en eentje met een batterij en zonnepaneel om op te laden. De Slimme Pakjesbox op stroom wordt tijdelijk aangeboden aan 170 euro, de box op batterij aan 190 euro.

​Eigen logistieke keten

Ook met betrekking tot zijn eigen logistieke keten bekijkt Telenet hoe het zo ecologisch mogelijk kan handelen. Daarom stapte het bijvoorbeeld in CULT, een onafhankelijk initiatief dat leveringen van verschillende grote bedrijven slim samenbrengt in magazijnen aan de rand van de stad om ze vervolgens gebundeld te bezorgen naar klanten of winkelpunten via cargofietsen of elektrische bestelwagens.

Eerder sprong Telenet ook al op de kar van Bringme. Hierdoor kunnen medewerkers hun (persoonlijke) online bestellingen laten leveren in de Bringme “lockers” in het Mechelse kantoorgebouw. Op deze manier worden meerdere leveringen gebundeld en verkleint de kans dat een bezorger voor een gesloten deur staat, met een gunstig effect op de efficiëntie, mobiliteit en milieu tot gevolg.

Slimme Pakjesbox - batterij
Met de Slimme Pakjesbox ontvang je probleemloos al je bestellingen, ook als je niet thuis bent. Zo mis je nooit meer een pakje.Hoe werkt de Slimme Pakjesbox?• De ruime box is gemaakt van weerbestendig behandeld metaal.• Je bevestigt hem buiten aan de muur of verankert hem in de grond.• Je verbindt je box op wifi via de applicatie.• De box heeft een batterij. Deze gaat 2 tot 3 maanden mee in normale omstandigheden.• Je kan de batterij opladen met de power adapter (bijgeleverd) of met het (optionele) zonnepaneel (niet bijgeleverd).• Wordt er een pakje geleverd in je box, dan krijg je een melding op je smartphone.• Via de app open kan je de box gemakkelijk openen.• Je haalt je pakjes uit de box als je thuiskomt, op het moment dat jou past.
toestellen.telenet.be