Videovergaderingen‌ ‌zorgen‌ ‌voor‌ ‌haat-liefdeverhouding‌ ‌met‌ ‌de‌ ‌camera‌ ‌

• 1 op de 3 houdt er niet van om zijn camera aan te zetten, bijna 1 op de 3 vindt het wel fijn om binnen te kijken bij collega’s
  • Bijna de helft van de Belgen vindt videovergaderingen efficiënter dan fysieke vergaderingen
  • Meer dan de helft voelt zich door telewerk minder op de hoogte over reilen en zeilen binnen bedrijf

Bijna de helft van wie de afgelopen twee maanden kon thuiswerken, ervaarde videovergaderingen efficiënter dan fysieke vergaderingen. Maar dat betekent niet dat we de fysieke vergaderingen met collega’s zomaar zouden willen inruilen: 52% voelt zich immers minder op de hoogte van wat er leeft in het bedrijf door het wegvallen van informele babbels aan het koffieapparaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Telenet bij meer dan 1.500 Belgen van wie bijna 500 deeltijds thuiswerkten. Een op de drie neemt wel deel aan videovergaderingen, maar zet zijn camera liever uit. 27% ergert zich dan weer aan wie zich niet laat zien.

​Opmerkelijk: nu we de afgelopen maanden massaal online communicatie konden testen, ervaart 42% videovergaderingen efficiënter dan fysieke vergaderingen. Toch verkiest ‘slechts’ iets meer dan een op de vijf (24%) online vergaderingen boven fysieke vergaderingen. We missen dus toch het rechtstreekse sociale contact met anderen. 52% voelt zich ook minder op de hoogte van wat er leeft in het bedrijf door het wegvallen van informele babbels aan de koffiemachine. Dat blijkt uit een studie van Telenet bij meer dan 1.500 Belgen.

Haat-liefde verhouding met de camera

‘Wat zeg je?’ of een luide echo die door de hele kamer galmt: het zijn enkele van de grootste ergernissen tijdens de videovergaderingen. Meer dan de helft (53%) van wie thuiswerkt ergert zich aan collega’s die niet ‘muten’ (micro niet uitschakelen). Een op de drie (33%) neemt daarnaast wel deel aan videomeetings, maar zet zijn camera liever uit. 27% ergert zich dan weer aan zij die zich niet laten zien. Een op de vijf (22%) voelt zich eigenlijk ongemakkelijk bij al die online vergaderingen en bijna een op de drie (30%) zegt het dan weer fijn te vinden om te kunnen binnenkijken bij collega’s.

Verder ervaart 60% van wie de afgelopen maanden telewerkte het vaakst problemen op vlak van geluidskwaliteit, de helft (50%) klaagt over problemen met beeld terwijl 39% zegt dat deelnemers niet altijd in de videovergadering geraken. Bijna een op de vijf (19%) zegt dan weer helemaal geen problemen te ondervinden. De afgelopen maanden moesten we versneld overschakelen naar videovergaderen, maar volgens experts is er nog wat werk aan de winkel op vlak van duidelijke communicatie en lichaamstaal.

"Nu we vaker op afstand werken is het meer dan ooit belangrijk om stil te staan bij hoe we onze lichaamstaal vertalen naar virtuele vergaderingen. We weten onszelf vaak geen houding te geven tijdens videovergaderingen omdat we bezorgd zijn over onze eigen fysieke verschijning en te veel naar ons eigen gezicht kijken. Daardoor gaan we onnatuurlijk zitten, beginnen aan allerlei dingen te friemelen of zetten we onze camera uit. Nochtans wordt minstens 60% van onze communicatie non-verbaal overgebracht. Daarom is het belangrijk om alles uit de kast te halen op non-verbaal vlak en er vooraf over na te denken. Dat zal je verschijning en je boodschap alleen maar ten goede komen."
Eva Vissers, expert in non-verbale communicatie, Human Frequency

Drie tips om impactvol te communiceren tijdens een videovergadering

Je camera is geen spiegel

Bereid je voor zowel op technisch, inhoudelijk als op uiterlijk vlak. Test je beeld en geluid en check hoe de lichtinval is: liever geen licht bovenop je hoofd, maar zoek naar natuurlijk licht dat langs voren op je valt. Of plaats een extra lampje net achter de lens van je laptop om jezelf extra te belichten. Zorg voor een neutrale achtergrond zonder rommel. Kijk ook voor je begint even in de spiegel om te zien of je haren of je kraagje goed zitten. Zo vermijd je aan het begin van het gesprek je camera als spiegel te gebruiken, waardoor je zenuwachtig en onprofessioneel overkomt.

​Kijk eens diep in mijn ogen...

Zet je camera altijd op ooghoogte. Je wilt immers vermijden om op iemand neer te kijken of de andere een inkijk in je neusgaten te geven. Ook tijdens videovergadering is oogcontact essentieel. Mensen die elkaar aankijken produceren beiden oxytocine in hun brein en dat gebeurt ook via een videoscherm. Je bouwt op die manier extra vertrouwen op en maakt een betere connectie met je gesprekspartner. De meeste mensen zullen tijdens een virtuele vergadering naar de persoon in beeld kijken of naar zichzelf, waardoor hun ogen lager kijken. Om dat te vermijden en je eraan te herinneren in de lens te kijken, kan je de volgende tip gebruiken: plaats de lens van de camera op ooghoogte en perforeer een smiley in een post-it. Kleef die zo op de camera dat de neus van de smiley perfect op de lens zit. Op die manier kijk je steeds recht in de camera. Sommige online vergader-tools bieden ook de mogelijkheid om je eigen beeld naar boven te verslepen.

​Waar zijn die handen?

Neem een bepaalde afstand van de camera: idealiter laat je wat ruimte boven je hoofd tot je middel zien. Zo kan je meteen ook meer lichaamstaal tonen. We kijken van nature heel graag naar handen, ze geven ons vertrouwen en stellen ons gerust. Als ze niet zichtbaar zijn, dan raken we door allerlei onbewuste processen in ons hoofd afgeleid. Praat je met verklarende handgebaren, dan kom je niet alleen charismatischer en energieker over, maar ze zullen je woorden ook ondersteunen en je boodschap beter laten begrijpen. Handgebaren helpen trouwens ook jezelf om scherper te denken en beter te praten. Beperk ook zoveel mogelijk zenuwachtige lichaamstaal: friemel niet aan je haar, trek niet voortdurend aan je mouw en zet objecten die je kunnen afleiden ver weg. Zit je in een videovergadering met meer dan vijf deelnemers, spreek dan vooraf even af op welke manier je aangeeft het woord te willen. Sommige online vergadertools voorzien nu al de optie om een virtuele hand omhoog te steken.