Vliegend van de ene uitdaging naar de andere

Maak kennis met Dann, onze VP Product & Customer Journey Management. In 1989 studeerde hij af aan de Cadettenschool met als doel militair piloot te worden. Zijn pad nam echter een onverwachte wending en zo vond hij zijn weg naar Telenet. 8 jaar geleden behaalde hij alsnog zijn vliegbrevet en nu zit hij bijna wekelijks achter het stuur van zijn sportvliegtuig.

Succesvol falen

Dann was binnen Telenet 10 jaar lang verantwoordelijk voor Product Marketing in de residentiële markt toen hij zijn loopbaan een nieuwe wending gaf. Samen met enkele vrienden nam hij deel aan een start-up weekend.

“Tot onze verbazing wonnen we die pitch en even later richtten we samen Nomatime op: een soort AirBnB voor kantoorruimtes waar je via een app werkruimtes of vergaderzalen kon reserveren.”

Nomatime bestond ongeveer 2 jaar. “Ik ben blij dat we die sprong gewaagd hebben. Als je iets in je hoofd hebt, moet je er gewoon voor gaan. Het was een goed voorbeeld van succesvol falen, waarbij we enorm veel geleerd hebben over de markt met beperkte middelen. Het was frappant hoeveel je als start-up eigenlijk kan doen met weinig geld. Onze tool zag er heel professioneel uit, maar in realiteit werd backstage alles manueel uitgevoerd. Niet alles is even digitaal als het lijkt.”

Dann had de smaak te pakken. Hij werkte mee aan verschillende start-up projecten rond ‘smart homes’ en ‘smart cities’. Één van die projecten was Nuvonet, een ‘smart city’-platform van Fifthplay. “Nuvonet is een virtueel platform dat burgers, gemeenten en lokale overheden met elkaar verbindt. Via het platform kunnen burgers allerlei diensten aanspreken: van het vastleggen van een doktersafspraak tot het bestellen van een brood. Maar je kan er bijvoorbeeld ook je bloedsuikermeter aan koppelen zodat die informatie rechtstreeks bij jouw huisarts terecht komt.”

Toevallig terug bij Telenet

In 2014 gooide hij het roer weer om. “Ik kwam in contact met Inge Smidts die op zoek was naar iemand om het ‘product team’ te versterken. Na enkele hele boeiende gesprekken viel het mij op dat Telenet nog steeds even ambitieus was als voorheen. Tegelijk was het voor mij een volledig nieuw hoofdstuk: we hadden een nieuwe CEO en bijna een volledig nieuw Leadership Team; en toch voelde het op de een of andere manier ook vertrouwd aan. Ik was zelf het meest onder de indruk van het talent binnen mijn team.”

Vandaag is Dann verantwoordelijk voor onze productplatformen zoals bijvoorbeeld Yelo (de app waarmee je live tv kan kijken, waar je ook bent), de nieuwe digibox (met heel wat nieuwe mogelijkheden) die op dit ogenblik getest wordt en het slimste wifi-netwerk. Daarnaast managet zijn team ook de oplevering van alle commerciële projecten binnen de residentiële markt.

“Je kan het best vergelijken met het bouwen van een huis: de architect tekent een plan en de aannemer gaat daarmee aan de slag. Onze Product Managers zijn de architect en bedenken een product. De Project Managers zorgen er vervolgens voor dat die ideeën uitgevoerd worden. Beiden worden ondersteund door het ‘Customer Journey team’ die bij elk beslissingsmoment de vraag stellen ‘hoe zal de klant dit ervaren?’. Op die manier gaan we steeds opnieuw voor onvergetelijke klantenervaringen.”

Laat je dromen nooit verloren gaan

Dann deed zijn humaniora in de Cadettenschool als voorbereiding op de Koninklijke Militaire School en met als doel later militair piloot te worden. Een medische afkeuring bracht die droom aan diggelen. Maar toch behaalde hij later alsnog zijn vliegbrevet. “Ik hang bijna elk weekend in de lucht. Van zodra het weer het toelaat, trek ik erop uit en vlieg ik rond in België of onze buurlanden.”

Een van ons